• vindi

Om jag inte jobbar alla dagar före BF

Mitt beräknade förlossningsdatum är i november 2014 (om inget annat händer på vägen) och jag funderar på att till hösten vara timvikarie som lärare. Jag har tagit tjänstledigt från en lärartjänst och har nu ett vikariat på en skola som går ut till sommaren. Hur går det med min föräldrapenning om jag under hösten fram tills BF jobbar som timvikarie men inte får jobba varje dag? Hur viktigt är det att arbeta 240 dagar i ett svep? Och om jag får vara fortsatt tjänstledig från den fasta anställningen, gör det någon skillnad?

• Svar på tråden Om jag inte jobbar alla dagar före BF
  • Försäkringskassan

Hej!

För att uppfylla det som kallas 240-dagarsvillkoret behöver du ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) under 240 dagar innan barnet föds. Om du inte uppfyller det villkoret får du föräldrapenning på grundnivå (225 kronor/dag) under de första 180 dagarna på barnet. För att ha rätt till en SGI behöver du ha för avsikt att arbeta under minst sex månader.

Här på Familjeliv kan vi bara svara generellt på dina frågor. För mer information får du kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• vindi

Måste man arbeta exakt varje dag under 240 dagar eller räcker det med att man har tjänat 180 kr / dag i genomsnitt under 240 dagar? Måste jag ha för avsikt att fortsätta arbeta efter att barnet har fötts? Det känns nämligen ganska jobbigt att börja på ett nytt jobb precis innan man ska föda barn. Det vore enklare att jobba som timvikarie...

• Försäkringskassan
    Hej!

Ursäkta sent svar. Nej, du behöver inte ha arbetat varje dag. För att uppfylla villkoret behöver du haft en årsinkomst som överstiger 82 100 kronor under de 240 dagarna.

För att ha rätt till en SGI utifrån din inkomst behöver du ha för avsikt att arbeta i minst ett halvår. Det innebär normalt att du behöver arbeta i minst ett halvår på samma ställe innan din föräldraledighet, men du behöver inte fortsätta på samma arbete efter din föräldraledighet.

Hälsningar
    Harry, handläggare
  • Försäkringskassan

Hej!

Jag ser att mitt svar inte kom med i sin helhet. Här kommer det igen:

Nej, du behöver inte ha arbetat varje dag. För att uppfylla villkoret behöver du haft en årsinkomst som överstiger 82 100 kronor under de 240 dagarna.

För att ha rätt till en SGI utifrån din inkomst behöver du ha för avsikt att arbeta i minst ett halvår. Det innebär normalt att du behöver arbeta i minst ett halvår på samma ställe innan din föräldraledighet, men du behöver inte fortsätta på samma arbete efter din föräldraledighet.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Om jag inte jobbar alla dagar före BF