Plockmat för små bebisar
Kan ni ge tips på bra nybörjar-plockmat? Det är alltså bebisen som är nybörjare
Vi tänkte skippa kampen med puréer den här gången och köra direkt på plockmat. Bebisen är nu 5,5 mån.
Kan ni ge tips på bra nybörjar-plockmat? Det är alltså bebisen som är nybörjare
Vi tänkte skippa kampen med puréer den här gången och köra direkt på plockmat. Bebisen är nu 5,5 mån.
kokta morötter och bitar av kokt potatis :)
Majs
Ärtor
Små bitar kokt morot
Små bitar potatis
Makaroner
Kokt fisk
Små bitar frukt
Men... nu var det iofs länge sen min dotter var så liten men för mig låter det underligt med plockmat för en liten på 5.5 månad? Makaroner, fruktbitar och annat till en sån liten? Jag kan ha fel.
Kokt ägg
Avocado
Bröd eller smörgåsrån med leverpastej
Det kan gå jättebra att ge så små bebisar plockmat. Antingen ska bitarna vara så små att de inte kan sätta i halsen eller så stora att de måste hålla hela i handen och själva "bita" av en bit.
Förutom de tips du redan fått så försökte vi ge vår dotter av det mesta som vi åt och som gick att göra stavar av, fast vi kokade det mesta av hennes mat istället för att steka till exempel.
-Kokt kyckling smaksatt med olika kryddor
- Köttfärslimpa
- Blodpudding
- Kokt broccoli eller blomkål
Ärtor och majs gav vi inte när hon var så liten (sex månader), hon kunde ändå inte plocka upp dem själv så det började vi med lite senare.
Vi gav förresten aldrig små bitar. Gav henne stavar istället för att inte riskera att de små bitarna hinner slinka ner i halsen utan att hon hunnit "bearbeta" dem. Med stavar hade hon mer koll på hur mycket hon stoppade i munnen och fick bättre kontroll över vad som svaldes och vad som spottades ut.
Ärtor, majs och annat småplock tänkte vi vänta med tills pincettgrepet har dykt upp. Får väl testa morotsstavar trots att resten av familjen avskyr kokt morot. Jag kan i nödfall äta det men det är ingen favorit.
Kan man ge pasta till så små? Det känns fel på nått sätt.
Göra egna frikadeller i stavform? Eller ska man inte ge kött så tidigt?
Kidneybönor mosade med ett finger
Mjukt vitt bröd utan kanter
Majskrokar
små köttbullar