Hur hade Ni reagerat?
Hej!
Jag har en kort fråga och undrar hur ni hade gjort i denna situation.
Jag var på middag med föräldrar och syskon härom helgen. Vi tog en gemensam nota. Jag åtog mig att räkna ut vad alla skulle betala. När jag har räknat igenom notan - de två andra sällskapen - tänkte jag att det som var kvar var min del. Det visade sig då att jag nog hade räknat fel - jag tog vad de andra två sällskapen skulle betala och tänkte att då är ju resten min del. Men min del var 350 kr mer än vad jag skulle betala.
Då sa den första familjemedlemmen - "ni har ju druckit vin" - Ja, men det är väl självklart att jag räknat med det. Det var bara jag och min sambo som hade druckit vin så klart att det var medräknat.
Helt plötsligt säger samma familjemedlem till mig "Vad blänger du på" och en annan familjemedlem "du kan ju inte räkna". Då fick jag faktiskt nog och blev ledsen och irriterad. Påhoppad av sin egen familj - det känns ju sådär. Då fick jag en rejäl utskällning om att jag inte kan gå på restaurang, att jag skämde ut sällskapet. Allt detta kom från min egen familj (jag är vuxen och har en egen familj, men de här var så att säga den äldre generationen).
Vi skildes åt som ovänner och jag ringde sedan till den ena familjemedlemmen för att förklara situationen - men jag fick ingen som helst förståelse för att jag hade blivit ledsen. Jag försökte förklara varför jag blev ledsen men fick bara till svar att "jag hade inte brytt mig om det där".
Jag vet inte hur man ska tolka påståendet "Ni har ju druckit vin"- det kan ju bara tolkas på ett sätt enligt min mening - typ du har glömt att ta med det...Det känns ju kränkande tycker jag.
Hade inte det bästa i situationen varit att någon av mina familjemedlemmar hade sagt att "Vi räknar om notan". Det är väl sådant som man förväntar sig. Så först fick jag massa skit och sedan skyllde de på mig att jag inte kunde föra mig, att jag skämde ut dem och att vi aldrig mer kunde gå på restaurang.
Hur hade Ni reagerat? Jag blev otroligt ledsen.
Vore kul att höra hur Ni ser på saken. Eller tycker Ni att jag överdrev..
Ha det gott. Kram