• Paige80

Fika/mat till 4-åringar som inte är korv med bröd?

Vi ska ha kalas för vår 4-åring i början av maj. På alla barnkalas vi varit på hittills har det serverats korv med bröd. Det är ju praktiskt, men jag skulle gärna vilja bjuda på något annat som omväxling. Vad finns det för bra alternativ som är barnvänliga och goda och går ganska lätt att göra?
    Jag skulle också vilja ha alternativ till tårta, då min dotter inte gillar grädde. Glass funkar ju ifs alltid, men finns det andra goda grejer?

• Svar på tråden Fika/mat till 4-åringar som inte är korv med bröd?
  • Flaskpostaren

Köttbullar eller bolognese går väl alltid hem?

• aleakim

Pizzabullar

Man kan ju göra mousse eller liknande om man vill ha tårta. Men glass går ju alltid hem, känns som ett säkrare kort.

BF/snitt: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • HäckHäxan

Köttbullar, hamburgare. färgad pasta till bullarna. Grönsaker med dipp älskar min onge, gärna med nått gott bröd.

På tårtan kan du använda mousse, det gör jag då min syster och hennes son inte gillar grädde. Bara att lägga på som man gör med grädde helt enkelt. Brukar även ha mousse i också. Typ jordgubbsmousse i och chokladmousse och kanske citronmousse på. Eller bara en vanlig tårta med mousse på. Gillar barnet marsipan så kan man ju göra prinsesstårta och ha marsipanlock också, fast mousse och inte grädde under.

annars bara äta mousee, chokladpudding, göra hemmagjord glass. Marängsviss med glass och grädde för de som vill.

Canis meus id comedit
  • Dixie

på min dotters kalas har vi gjort spett - med köttbullar, korvbitar, gurka, paprika etc och sedan även fruktspett!  Barn brukar även tycka om "miniatyr" saker, så minimuffins, så kakor, små kanelbullar etc

• Paige80

Va många bra tips!

Pizzakatterna var jättesöta

Idén med mat på spett gillar jag, då kan de får göra sina egna och det går lätt att äta. Måste spetten vara varma eller kan man köra dem kalla?

Har ni kanske tips på bra lekar till 4-åringar?

• Dixie
    Paige80 skrev 2014-04-07 14:11:08 följande:
    Va många bra tips!

Pizzakatterna var jättesöta

Idén med mat på spett gillar jag, då kan de får göra sina egna och det går lätt att äta. Måste spetten vara varma eller kan man köra dem kalla?

Har ni kanske tips på bra lekar till 4-åringar?
    vi hade kalla spett, som jag hade gjort innan!
  • Dimitra
    Paige80 skrev 2014-04-07 14:11:08 följande:
    Idén med mat på spett gillar jag, då kan de får göra sina egna och det går lätt att äta.
    När min 4-åring hade födelsedagskalas fick alla göra sina egna fruktspett. Blev lätt kaosartat med frukt och barn överallt och det lektes lite mer än det åts Föreslår att du gör spetten i förväg
    The Dimitra universe.
  • isolande

Kan du göra en god fruktpaj ist för tårta? Med vaniljsås till förstås! Du kan prova mitt recept:

Till en liten pajform (du får väl dubbla och trippla receptet om det ska vara kalas)

Blanda smält smör (250 gram hårt) med 6 dl mjöl, 2 tsk bakpulver samt 2 dl socker, tryck ut 3/4 i en pajform, släng i valfri frukt (äpple/rabarber/blåbär/plommon/päron), på med massor av kanel och socker över frukten, smula över resten av pajdegen.

In i ugnen 30-40 min på 175 grader med folie ovanpå. Ta bort foliet och höj temp till 225 grader i ytterligare 10-15 min. klart!

Svar på tråden Fika/mat till 4-åringar som inte är korv med bröd?