• Tilde K

Hjälp kan rädda liv!!

Hejj vi måste verkligen ha hjälp med en 16-årig liten shettis som är väldigt skygg (fått hyfsat förtroende för vi som tar hand om henne) Hon har varit med om misshandel och inte fått mat av tidigare ägare. Vi har problem med att få in henne från hagen. Vi har testat med att bara sitta på marken och låta henne komma fram, ta små steg framåt med godis och lockat henne med det, tagit in henne i ett hörn, gå mot henne vanligt men hon springer bara iväg för hon är rädd. Vi tar en lina och gör hagen mindre och då går det mycket bättre men det kan ta ett tag ändå. Hon är snäll i all hantering förutom det.
    VI BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP, KAN RÄDDA LIV!!

Mvh. Tilde & Elin

• Svar på tråden Hjälp kan rädda liv!!
  • Majsan70

Tålamod är lösningen. Någon jag tycker har ett bra tillvägagångssätt är Monty Roberts. Googla på honom så tror jag ni kan få tips på hur ni kan få till en sk. join up. 
    Knepet är att vända ryggen till och spela på hästens nyfiken samt att ge den ett val att komma på egen hand utan att bli tvingad eller föst dit. Det tar tid men det fungerar. 

• Kallebus

Se till att ha gott om tid.
    Parkera er på marken med något gott att äta (ja ta med mat till er själva också för det kan ta en bra stund)
    Låt ponnyn komma fram när den själv vill.
    Locka inte för mycket men visa tydligt att det finns något gott.
    Fånga inte ponnyn när den väl kommer utan låt den få en godis eller en klapp och sen gå igen.

Alternativet är att gå efter den tills den låter sig fångas och klappa lite, ge en godis och sen släpp igen.

Det viktiga är att man inte ska fånga ponnyn.
    Upprepa många gånger så att man i princip kan fånga och släppa när man vill.

Till sist kan man fånga den när man vill men det tar tid!

• Hallonbåt02

Ni kan kanske prova att gå in i hagen med godis utan att fånga henne varje gång, med tiden kommer hon att förstå att ni kommer in i hagen inte alltid betyder att hon måste följa med er eller jobba.
    Ha tålamod och träng inte in henne i något hörn för att fånga henne det är då hon kan vända och attackera er istället.
    Ha tålamod.

• Hallonbåt02
    Kallebus skrev 2014-04-08 20:25:53 följande:
    Se till att ha gott om tid.
    Parkera er på marken med något gott att äta (ja ta med mat till er själva också för det kan ta en bra stund)
    Låt ponnyn komma fram när den själv vill.
    Locka inte för mycket men visa tydligt att det finns något gott.
    Fånga inte ponnyn när den väl kommer utan låt den få en godis eller en klapp och sen gå igen.

Alternativet är att gå efter den tills den låter sig fångas och klappa lite, ge en godis och sen släpp igen.

Det viktiga är att man inte ska fånga ponnyn.
    Upprepa många gånger så att man i princip kan fånga och släppa när man vill.

Till sist kan man fånga den när man vill men det tar tid!

Läste ditt svar efter att jag hade skrivit mitt Skäms hehe,  tummar upp!
  • enola

Kallebus sammanfattar det bra!
    Jag vill tillägga att när ni sitter i hagen, sitt gärna med ryggen mot henne, eller undvik i alla fall att titta på henne. Dels för att ögonkontakt upplevs som hotande och dels för att ert "ointresse" antagligen gör henne mer nyfiken.
    Om ni går fram mot henne, gör det även då utan att direkt titta på henne. Gå inte direkt fram till huvudet utan börja med att klappa henne på halsen.
    Tillbringa gärna en massa tid i hagen även när ni inte ska ta in henne. Ta med en bok eller nåt och bara var där utan att bry dig om henne. Hon vänjer sig vid din närvaro och märker att du inte är ett hot.

Usch, blir så ledsen när jag hör om hästar som har farit illa. Som är livrädda för eller aggressiva mot människor, för de är vana vid att människor är elaka. Tur att den här damen har fått komma till er som tar hand om henne ordentligt! Glad

• Pallas

Tycker de andra skrivit bra och vill dessutom tipsa om klickerträning. Min skygga kanin blev handtam på en kväll.

Svar på tråden Hjälp kan rädda liv!!