• Anonym (TS)

Har jag chans att få ensam vårdnad?

Boendeförälder=BF=Jag
    Umgängesförälder=UF=Pappan

Barnet är drygt 1 år. UF har flyttat ca 50 mil bort efter att vi gjorde slut. Han har stora missbruksproblem både alkohol och medicin och ibland även droger.

Han hotar då och då med att ta barnet till sig därför att jag jobbar och han är arbetslös. Han åsikt är att barnet har det bättre hos honom eftersom han kan vara med barnet hela tiden. Han säger att han skulle inte dricka när han har barnet. Han går på socialbidrag.

Min åsikt är såhär. Barnet har det bättre hos mig. Jag har en inkomst och råd att försörja för både mig och barnet. Han har flera gånger förut bevisat att han visst skulle dricka när han har barnen (sitt barn från ett tidigare förhållande) i den grad att han var full hela umgängesveckan och mamman till slut tog beslutet att hämta hem barnet därifrån. Han sa att "Det fanns andra vuxna som var nyktra omkring." Inget försvar då det är HAN som förälder som har ansvaret över sina barn.

När vårt barn föddes så gick han dagen efter och hämtade ut narkotikaklassad medicin som han missbrukade. När barnet var några dagar försvann han och drack. Jag var föräldraledig tills barnet var 9 månader. Sen var det hans tur då mina dagar tog slut och han vägrade ge mig dagar. Flera gånger i månaden fick jag söka annan barnpassning då han drack när han kände för det. Dock aldrig med barnet. Men ibland så sent som 1 timme innan jag skulle börja.

Jag tycker självklart att barnet skall få träffa honom, men jag vill följa med alternativt bo i närheten så jag kan snabbt vara på plats ifall han missköter sig och jag vill att barnet skall vara så pass stort att hen kan förstå och prata. Säga att Pappa är konstig eller whatever eftersom jag vet att pappan skulle ljuga om sanningen.

Anledningen till ensam vårdnad är för att jag är rädd för att UF ska:
    - Missköta sitt vårdande.
    - Eventuellt ta barnet ifrån mig som en hållhake på mig.
    - Han skulle vägra skriva under ansökan till pass om han inte skulle gilla resmålet av personliga skäl.
    - Han skulle använda barnet för att sabotera för mig t ex vägra underteckna dagisansökan med anledning av att barnet kan bo hos han.

Jag känner denna man alltför bra och jag vet att han skulle ljuga och manipulera allihopa runt omkring som han gjort i alla år.

• Svar på tråden Har jag chans att få ensam vårdnad?
  • Anonym (xxx)

Ensam vårdnad innebär inte att barnet inte har umgängesrätt med pappan så jag undrar varför du ska ha det? Det enda är ju just dessa underskrifter, men man kan, så vitt jag vet, vända sig till soc om den ena vägrar tex passansökan och få hjälp av dem.

Vardagsbeslut får du som bf sköta själv då pappan i detta fall inte är inblandad i barnets dagliga skötsel.

• Anonym (TS)

Jaha. Vad jag fattat när jag läst på om Ensam vårdnad så har då BF ännu större ansvar i att se till att barnet träffar pappan...

• Anonym (förstår)

Jag förstår absolut att du vill ha ensam vårdnad om pappan missbrukar och är otrygg! 

• Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2014-04-06 10:33:25 följande:
    Jaha. Vad jag fattat när jag läst på om Ensam vårdnad så har då BF ännu större ansvar i att se till att barnet träffar pappan...
    Ja det är sant. Men du uppfyller din del om du erbjuder dagar och tider. Dyker han inte upp är det inte ditt fel. Givetvis ser det inte bra ut om du erbjuder pappan tid på tisdagar mellan 9.00-11.00, sen torsdagar samma tid men det lär du antagligen inte göra

Erbjuder du pappan umgänge lördag mellan 10.00-15.00 (beroende på hur gammal barnet är, annars kanske lördag-söndag, eller fredag-söndag) så har du gjort vad du kan. HAN valde att flytta 50 mil, då får HAN se till att komma dit barnet är.

• Anonym (Soc.)

Det är svårt att mista vårdnaden. Med tanke på att han har missbruk och bor långt bort så finns det en viss chans till att du får igenom ensam vårdnad, men den är liten. Hans missbruk kanske inte ens finns dokumenterat hos myndigheter och sjukvård och då blir det bara dina ord. Att du befarar olika saker räcker inte för att ta ifrån honom vårdnaden, du måste kunna visa på ATT han inte kan samarbeta gällande barnet på konkreta grunder. Du behöver inte oroa dig för att någon instans kommer att besluta att en ettåring ska tas ifrån dig som boendeförälder och flytta 50 mil bort. Den oron kan du släppa. Hursomhelst så gäller det för dig att spara alla hot och dumheter han skriver och säger. Skriv ned allt tillsammans med datum för eventuellt framtida behov.

• Anonym (hm)

men om missbruk finns dokumenterat då? hos båda föräldrarna från förr och båda nu slåss om vårdnaden, kan båda förlora vårdnaden då fast mamman har slutat missbruka?

• Anonym (hm)

men som jag har förstått det så krävs det väll en hel del saker för att ett barn ska tas från sin mor?? nån som vet vad för saker det är??

Svar på tråden Har jag chans att få ensam vårdnad?