• Aliceotheo1114

Hur ofta äter era 2 månaders?

Hur ofta och hur mycket ersättning äter era 2 månaders bebisar? Hur stora är dom?

Jag har en kille på 61cm & 6000g som äter ungefär 175ml ersättning var 3dje timme men oftast blir han hungrig redan efter 2.5h om man ska gå på vad som står på förpackningen så bör en 2 månaders äta mellan 120-160ml var 4e timme men det gäller barn mellan 4-5kg (1-2 månader) kan tillägga att han äter nutramigen. Nu vill vi testa och öka på lite så han äter enligt sin vikt vilket motsvarar 200ml var 5e timme men är osäker på han står sig på det 5 timmar.

• Svar på tråden Hur ofta äter era 2 månaders?
  • Rosa Fluff

Tänk inte på vad han bör äta enligt förpackningen utan lyssna på ditt barn istället. Ge honom mat när HAN vill ha det. Alla människor är olika individer och även bebisar. Förpackningen är ett medelvärde men gäller absolut inte alla. Och fem timmar mellan målen är på tok för sällan för en så liten.

Lycka till. : )

• Aliceotheo1114
    Rosa Fluff skrev 2014-04-06 12:23:13 följande:
    Tänk inte på vad han bör äta enligt förpackningen utan lyssna på ditt barn istället. Ge honom mat när HAN vill ha det. Alla människor är olika individer och även bebisar. Förpackningen är ett medelvärde men gäller absolut inte alla. Och fem timmar mellan målen är på tok för sällan för en så liten.

Lycka till. : )

Okej är bara orolig då BVC tycker han gått upp för mycket för fort typ :/
  • Rosa Fluff

Vet du, Bvc tycker och tänker mycket. Men man ska enbart se deras råd som rekommendationer. Min son var åt det större hållet som bebis och han är en normal 2 åring idag.

Har även en vän vars son var seriöst en Michelingubbe som bebis. Han var riktigt stor! Idag är han en normalviktig 3,5 åring.

Lyssna på ditt mammahjärta och på din son så kommer det nog gå jätte bra. : )

• Aliceotheo1114
    Rosa Fluff skrev 2014-04-06 15:37:47 följande:
    Vet du, Bvc tycker och tänker mycket. Men man ska enbart se deras råd som rekommendationer. Min son var åt det större hållet som bebis och han är en normal 2 åring idag.

Har även en vän vars son var seriöst en Michelingubbe som bebis. Han var riktigt stor! Idag är han en normalviktig 3,5 åring.

Lyssna på ditt mammahjärta och på din son så kommer det nog gå jätte bra. : )

Det komiska är att jag har en 3 åring som alltid låg 2 steg över på kurvan och det var ingen som sa något och idag är hon 101cm & 16kg så hur normal som helst men nu är det värsta vikthetsen liksom :/
  • May

Jag ammar och ger tillägg, så det är svårt att veta exakt hur mycket hon får i sig. Hon äter var tredje timme o får 120 ml i flaskan.

Jag skulle nog också öka mängden om bebisen verkar hungrig.. Och sedan rådgöra med BVC, prata med dem om saken. Är han hungrig eller vill han ha tröst/närhet kanske? Det kan ju vara så att han är i en tillväxtfas i behöver extra mycket just nu också..

Svar på tråden Hur ofta äter era 2 månaders?