• Liinda

sammandraningar och fixerings känsla v 29...

Normalt? är i v 29 snart. 

Ända fram till v 28 har bebisen sparkar överallt, uppe nere, sidor överallt...en väldigt livlig bebis.. men senaste veckan har jag enbart känns långt ner, här om natten kunde jag inte somna om för bebisen hade hicka och det kändes så tydligt vid blygbenet och kände kroppen lite ovanför också hickrörelse...
    Har starka rörelser varje dag så inte orolig över bebisen i sig..men rörelserna har ändrats. 

Har även börjat fått ilningar och tryck nedåt, näsan som att bebisen borrar sig nedåt. så kände jag några veckor innan mitt första barn föddes bf+1. Typisk börja fixera sig känsla. Ibland känns det som oj nu går nog vattnet för det är sånt tryck..

Haft sammandragningar sen hela mars...av och till, visa dagar värre än andra, ibland helt utan. Ibland är det kraftigt och ibland är det lindrigt...men nu börjar jag tappa känslan för hur starka de är för jag börjar bli så van. 
    Går jag får jag sammandragningar (inte alltid, kan dröja ett tag innan det kommer igång) , blir jag upprörd får jag sammandragning, lite stress så får jag sammandragning, står jag och pratar med någon kan jag får sammandragning, rör sig bebisen kraftigt kan jag få sammandragning, är jag kissnödig får jag sammandragning. 

Jag studerar hem ifrån hela dagarna och kan inte ha ett lugnare liv...plocka leksaker och sånt går inte att undkomma när man redan har barn. Har sen tidigt i graviditeten haft en känsla av att denna bebis kommer inte stanna fulltid(men han ha fel). Mvc sa att jag skulle ta sammandragningarna som ett tecken på att ta det lugnare..men jag har det verkligen cool lugnt redan..

ska på extra ultraljud i v 31 för att se att moderkakan inte ligger för långt ned.

Men hur tidigt kan ett barn fixera sig om det nu är det jag känner, och nån fler som känner likadant och hur har det gått för er? jag vill föda ett friskt barn som fått tid att utvecklas i magen men allt som händer gör att min känsla blir starkare att bebisen kommer komma tidigare. Ni som fött fler barn, är det så här det är? 

• Svar på tråden sammandraningar och fixerings känsla v 29...
  • Fröken Frågvis

Jag började få onda sammandragningar i v 14, har haft sammandragningar upp till varannan minut vid vila sen v 17. Bebisen har legat neråt sen första kontrollen i v 28 och ungefär samtidigt började jag känna ordentligt tryck och ilningar nedåt. Magen sjönk som en sten runt v 30. Har också varit helt säker på att denna bebis kommer komma tidigt men här sitter jag nu med min stora mage i 39+3. Har haft rejäla förvärkar i flera veckor, skemproppen började lossna igår. I tisdags var huvudet fortfarande rörligt (?!) så just nu känns det som att den aldrig kommer komma ut... Med första barnet hade jag lika mycket sammandragningar som nu, dock ej onda. Hon kom på bf.

• Liinda

Ojdå! Det var ju bra! Men att det kan vara så, att man ska ha det så jobbigt i flera veckor... Att vara gravid hade man ju tänkt sig och att det är jobbigt stund vis, men inte att man går med sammandragningar dag in och dag ut. Ja hoppas din bebis kommer snart då när du ändå är så långt gången, så du får vila från sammandarningar m.m.

Tack för svaret, då är det väl bara hålla ut! 

Svar på tråden sammandraningar och fixerings känsla v 29...