• Flaskpostaren

Smartare än en femteklassare - Beviset på att skolan suger?

Det här programmet som går på ettan. "Smartare än en femteklassare". Är inte det beviset på att svenska skolan är helt värdelös?

Det kommer dit framgångsrika människor och kan inte svara på frågorna. Betyder inte det att skolan fokuserar på helt fel saker? Jag menar det har varit både framgångsrika och smarta människor där som inte har lyckats hela vägen. Dessa människor kan uppenbarligen det som behövs för att bli framgångsrik. Men den kunskapen matchar inte med vad femteklassarna kan.

Vad tror du, kan det stämma?

• Svar på tråden Smartare än en femteklassare - Beviset på att skolan suger?
  • Sophan
    Flaskpostaren skrev 2014-04-05 20:08:17 följande:
    Det här programmet som går på ettan. "Smartare än en femteklassare". Är inte det beviset på att svenska skolan är helt värdelös?

Det kommer dit framgångsrika människor och kan inte svara på frågorna. Betyder inte det att skolan fokuserar på helt fel saker? Jag menar det har varit både framgångsrika och smarta människor där som inte har lyckats hela vägen. Dessa människor kan uppenbarligen det som behövs för att bli framgångsrik. Men den kunskapen matchar inte med vad femteklassarna kan.

Vad tror du, kan det stämma?
    Hjärnan sparar inte alltid information man inte använder. Inget konstigt.
  • Flaskpostaren
    Sophan skrev 2014-04-05 20:10:43 följande:
    Hjärnan sparar inte alltid information man inte använder. Inget konstigt.
    Nej, det är ju det jag säger! De pumpar in massa information i ungarna som inte behövs! Därför glömmer man den! Den borde bytas ut till information som behövs! Så att man inte behöver glömma det man lärt sig i skolan!
  • Sophan
    Flaskpostaren skrev 2014-04-05 20:12:22 följande:
    Nej, det är ju det jag säger! De pumpar in massa information i ungarna som inte behövs! Därför glömmer man den! Den borde bytas ut till information som behövs! Så att man inte behöver glömma det man lärt sig i skolan!
    Men vem vet vad som behövs? Någon kanske blir matematiker, en annan historiker... Jag kan tycka att barnen får en chans att upptäcka vad de är intresserade av om de får nosa på allt möjligt.
  • Flaskpostaren
    Sophan skrev 2014-04-05 20:16:44 följande:
    Men vem vet vad som behövs? Någon kanske blir matematiker, en annan historiker... Jag kan tycka att barnen får en chans att upptäcka vad de är intresserade av om de får nosa på allt möjligt.
    Äh kom igen. 90% kan ju inte ens välja själv vad de vill bli. De kommer jobba på donken, som städare eller på någon fabrik någonstans. Finns väl 3 historiker i hela sverige. Och 10 matematiker.
  • Lindsey Egot the only one

Då skulle du se den amerikanska varianten. Där kan du prata om katastrof!

• FruBlöjor
    Sophan skrev 2014-04-05 20:16:44 följande:
    En matematiker tänker alltid för mycket. Dessa enkla problem är svåra att behärska eftersom man alltid tänker, "är det verkligen så enkelt?".

• jiddypuff

Jag håller med, Om vi behöver veta nån onödig fakta som tex namn på olika molnformationer så kan jag enkelt kolla upp det med hjälp av mobil eller dator. Sån tillgänglighet fanns inte förr i tiden.

Svar på tråden Smartare än en femteklassare - Beviset på att skolan suger?