• Anonym (How to do)

Arbetslös, kallad som vittne i rättegång.

Hej på er

Jag är arbetslös och har blivit kallad som vittne i rättegång i en vårdnadstvist som ska äga rum om tre veckor. På kallelsen skulle jag ange förlorad inkomst och ev kostnad för resa. Nu bor jag bara cirka 90 meter från tingsrätten, så resekostnaden kan jag glömma.  Kan jag ange att min förlorade inkomst är 1000 kr även fast jag inte har ett arbete?

Har ingen A-kassa, men socialbidrag har jag. Ingen vet att jag är arbetslös, inte heller att jag får socialbidrag.

• Svar på tråden Arbetslös, kallad som vittne i rättegång.
  • Anonym (Ägg)

Kan kan du ju men det är ju lögn?!

Vet inte vad som händer om du skulle "åka fast"...

• Anonym (Blunder)

Självklart kan du inte begära ersättning för ett jobb du inte har. Och de vet allt om att du är arbetslös och får soc. Myndigheter jobbar med varandra, vet du...

• kaffeamanda

Eftersom du inte är arbetssökande den dagen så får du inte stämpla. Så exakt vad du förlorar på en dag borde du kunna skriva.

• Frontline

Klart du kan, men nästa gång är det du som är i rätten för bedrägeri...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Like)

Jag var vittne i en rättegång när jag var arbetslös. Jag uppgav att jag missade mitt jobb där jag skulle ha fått in 250kr timmen. Fick ut 750kr I slutet och det var ingen som ifrågasatte om jag hade jobb eller inte.

• Långbenopluto
    kaffeamanda skrev 2014-04-04 09:06:59 följande:
    Eftersom du inte är arbetssökande den dagen så får du inte stämpla. Så exakt vad du förlorar på en dag borde du kunna skriva.

Varför får hon inte stämpla? Att vara ett vittne tar inte lång tid...
  • ThePointOfItAll

Du kan få max 700 + resekostnad, förutsatt att du har arbete. Utebliven a-kassa borde funka, du får fråga när du kommer dit. Du kommer inte få för hela dan om förhöret tar en timme. De är inte dumma, jag har hört många hutlösa ersättningskrav som nekats haha

• Som snö
    ThePointOfItAll skrev 2014-04-04 09:12:27 följande:

Du kan få max 700 + resekostnad, förutsatt att du har arbete. Utebliven a-kassa borde funka, du får fråga när du kommer dit. Du kommer inte få för hela dan om förhöret tar en timme. De är inte dumma, jag har hört många hutlösa ersättningskrav som nekats haha

Hur kan det bli utebliven a-kassa när TS inte har a-kassa?
  • ThePointOfItAll
    Som snö skrev 2014-04-04 09:14:47 följande:
    Hur kan det bli utebliven a-kassa när TS inte har a-kassa?

Läste inte så noga, antog att hon hade det.
  • kaffeamanda
    Korpen skrev 2014-04-04 09:10:15 följande:

Varför får hon inte stämpla? Att vara ett vittne tar inte lång tid...
    Läste som en kråka, hen har inte a-kassa så det spelar ingen roll hur lång tid det tar. Om jag var ts skulle jag vara väldigt rädd om mitt socialbidrag och se till att absolut inte fuska.
  • elle9

Taggar ner, det är bara en kanslist som ska administrera ersättningarna som kommer att titta på det pappret. Du kommer knappast att bli outad som arbetslöst socfall i samband med detta. Din hemlighet är säker. Ange ingenting på kallelsen. Ingen kommer att göra sig besvär med att reda ut varför. De har viktigare saker för sig.

• elmadumle
    ThePointOfItAll skrev 2014-04-04 09:12:27 följande:
    När vi skjutsade dottern som skulle på rättegång så fick mannen ut för hela sin dag han förlorade, han sa att han var ledig hela dagen och det var inget problem att få ut det, han fick sina 1200+resekostnad+parkeringsavgiften.
  • Anonym (CM)

Eftersom du har lagt inlägget under forumet familjejuridik förutsätter jag att det är en civilrättslig rättegång och i så fall är det inte staten som ersätter dig som vittne för förlorad arbetsinkomst. Det är istället den part som har kallat dig som vittne i vårdnadstvisten som betalar. Det innebär att den personen får göra en bedömning av hur korrekt din uppgivna förlorade inkomst är. Är det en person som du känner som har kallat dig så vet kanske denna om din situation och därmed också reagerar om du kommer med felaktiga uppgifter om din inkomst.

Svar på tråden Arbetslös, kallad som vittne i rättegång.