För att det blivit ett fenomen precis lika det med medelålders svenska män och unga thailändskor.
Det luktar starkt av att det handlar mer om parternas rena utnyttjande av varandra mer än om kärlek.
Varför skulle det vara ok bara för att det är kvinnor som utnyttjar?
Hörde för ett antal år sedan om uttalande från någon politiker, EU-politiker tror jag, att kvinnor som reser för att träffa unga män i Afrika/Västindien skulle kunna ses som en sorts bistånd eftersom kvinnorna ofta håller kontakten och skickar pengar till sina "partners" i u-länderna.
Aldrig att man skulle säga samma sak om medelålders europeiska män med unga asiatiskor.
Fastän det är precis samma sak - sexturism. Utnyttjande.
Har hört av min man att en del andra afrikaner resonerar så att man gör klokare i att gifta sig med en medelålders svensk kvinna än välja en ung, eftersom de oftare har stabil ekonomi, fast jobb och mer tillgångar.
Jag har varken svensk-thailändska eller svensk-gambiska par med stor åldersskillnad i min umgängeskrets, men skulle känna mig rätt obekväm isåfall med att behöva gå runt och 'spela med' och låtsas tro på att det är bara ren kärlek mellan dem när det med största sannolikhet handlar om helt andra saker.