• Anonym (orolig)

Kan han drickas trots antabus?

Min exman har precis börjat med antabus, han går till sjukvården o tar tabletterna där så han kan inte bara sluta ta dem. Men jag undrar, kan jag lita på att han inte dricker när han  äter antabus? Jag har hört att om beroendet är tillräckligt starkt kan man anse "det värt det" att dricka ändå. Nån som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 22:37
    www.ofredad.blogg.se

• Svar på tråden Kan han drickas trots antabus?
  • nymedlem

Han kan dricka om han håller upp ett par dagar. Men alla kan inte det.

• Bleu

Det går att lära sig att dricka på antabus. Men det ska tydligen vara en tämligen smärtsam process.

• Queenie70

En del lär sig dricka igenom antabusen men det lär inte gå obemärkt förbi.

• Anonym (.)

Man mår lite dåligt i början men visst går det. Min mammas förra man gjorde just så.

• Anonym (Ja)

Ja jag vet folk som lever sig igenom smärtan och dricker ändå..

• Anonym (orolig)

Suck, det var väl det jag befarade...

• Anonym (.)
    Anonym (orolig) skrev 2014-04-03 22:38:14 följande:
    Suck, det var väl det jag befarade...

Du skriver själv att han precis börjat med sin behandling. Vänta och se????
  • Anonym (Nykteralkoholist)

Har själv ätit antabus och druckit alkohol, man tror att man ska dö, men sen går det över. Vill din ex-man verkligen sluta dricka eller har han fått ett ultimatum?

• Anonym (DoneThat)

Man kan dricka samtidigt, ja. Det är dock en jobbig och smärtsam process i början!
    Dock så finns det andra sätt att ta sig förbi antabusen, så man kan dricka obehindrat.

• nymedlem
    Anonym (DoneThat) skrev 2014-04-04 08:40:39 följande:
    Man kan dricka samtidigt, ja. Det är dock en jobbig och smärtsam process i början!
    Dock så finns det andra sätt att ta sig förbi antabusen, så man kan dricka obehindrat.
    Som vad? Nyfiken.
  • Anonym (DoneThat)
    nymedlem skrev 2014-04-04 08:42:25 följande:
    Som vad? Nyfiken.
    Googla, du kommer få upp mängder av olika förslag.
    Det mest beprövade är dock citron, sådan på flaska är dock lättare att få i sig då det brukar krävas en hel del.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (DoneThat) skrev 2014-04-04 08:44:44 följande:
    Googla, du kommer få upp mängder av olika förslag.
    Det mest beprövade är dock citron, sådan på flaska är dock lättare att få i sig då det brukar krävas en hel del.
    Skojar du? Kan man komma förbi effekten av antabus med vanlig citron?
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2014-04-04 07:29:54 följande:
    Har själv ätit antabus och druckit alkohol, man tror att man ska dö, men sen går det över. Vill din ex-man verkligen sluta dricka eller har han fått ett ultimatum?

En komplicerad fråga. Han anser ju inte att han har problem egentligen, men han förstår nog att situationen blivit ohållbar...
    Anonym (.) skrev 2014-04-03 22:45:06 följande:

Du skriver själv att han precis börjat med sin behandling. Vänta och se????
    Absolut, hoppas kan man alltid. Men han använder det som ett bevis, att nu kan han inte dricka för han äter antabus, så då ska jag automatiskt lita på honom igen...

• nymedlem

Om han börjar med antabus och tar det regelbundet så kommer det förmodligen

1: ta lång tid innan han ens tänker tanken på att försöka dricka alkohol

2: ta ännu längre tid innan han kommer på hur han ska göra för att lyckas med den saken. I början kommer han må så fruktansvärt dåligt och få typ dödsångest och då glömmer han att försöka med den saken ett tag till.

Och som sagt - ALLA klarar inte av det.

• Ganyca
    Anonym (orolig) skrev 2014-04-03 21:47:42 följande:
    Min exman har precis börjat med antabus, han går till sjukvården o tar tabletterna där så han kan inte bara sluta ta dem. Men jag undrar, kan jag lita på att han inte dricker när han  äter antabus? Jag har hört att om beroendet är tillräckligt starkt kan man anse "det värt det" att dricka ändå. Nån som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-03 22:37
    www.ofredad.blogg.se

Jag kunde dricka på Antabus. Visst, fick hjärtklappning, blev röd som en tomat i ansiktet, fick huvudvärk och metallsmak i munnen, men lät bli att dricka i två timmar då och sen var det bara att köra på och sen blev det lättare och lättare för varje gång.

Men tror det är ganska ovanligt att det är så pass "lätt" som det var för mig. Men jag vet inte.
  • Anonym (DoneThat)
    Anonym (orolig) skrev 2014-04-04 21:00:39 följande:
    Skojar du? Kan man komma förbi effekten av antabus med vanlig citron?
    Ja, det kan man.
    Lättast är dock citron i "flaska", sån som ser ut som en citron. 
    För de flesta brukar det gå åt 5-6 st, vilket inte är det lättaste att få i sig.
  • Carina36

Hej TS!
    Som du redan fått svar så vissa väljer att dricka trots sin antabus men det brukar vara obehagligt.
    Jag tänker lite om tillit, och att lita på någon bara för att den tar antabus. Tillit har nog inte med en tablett att göra, utan att en person under längre tid visar en pålitlighet.

Har skrivit ett inlägg om detta på min blogg för anhöriga till personer med missbruk som du kan läsa om du vill:
    http://medberoendeinfo.blogspot.se/2011/08/tillit.html

Så, som någon annan också skriver, han gör sin behandling nu. Men tiden kommer det visa sig...

Hoppas det går bra!
    /Carina

• joana050711

en del tar stora mängder citron och sen dricker, cittonen renar bort antabusen på något sätt.

och en del dricker sig "förbi" det. de märks ofta då man blir röd i ansikte/på hals, andas häftigt o får hjärtklappning.

meb lita på honon tills motsatsen vevisas, nu vet ju inte jag vrf han började m antabus men antar han sj har någon del i det ?!

Lycka till!

Svar på tråden Kan han drickas trots antabus?