• Rebecka och Sara

Vägrar din barn att äta grönsaker?

Hej alla föräldrar!

Vi är två tjejer som studerar produktdesign vid Malmö Högskola. Just nu håller vi på med ett projekt där vi ska ta fram en produkt som ska underlätta för föräldrar som har svårt att få sina barn (3-5år) att tycka det är roligt att testa nya smaker och äta nyttigt, t ex grönsaker, fisk etc. 
    Vi håller nu på med en förstudie och behöver experthjälp och vänder oss därför till er föräldrar som har eller har haft barn i denna ålder. Om ni har tid och lust så får ni jättegärna svar på dessa frågor.
    Har ni upplevt regelbundna problem med att era barn inte vill testa nya smaker/grönsaker etc?
    Hur har ni hanterat problemet (vad har hjälpt/vad har inte hjälpt)?
    Tror ni att problemet skulle kunna lösas med hjälp av en mer lekfull stämmning runt matbordet?
    Har ni några andra upplevelser/tips/tankar kring detta så får ni jättegärna dela med er!

Tack på förhand!
    Rebecka Alsterlind & Sara Bergander
  • Svar på tråden Vägrar din barn att äta grönsaker?
  • Schna

Vad roligt. Mina tre barn har alltid älskat grönsaker och oftast ätit sig mätta på dessa för att sedan strunta i maten. Bortsett från det har det blivit lite roligare att få i sig mat om den är lite rolig, har en kul form eller färg. Skillnaden blir dock bara marginell, är det äckligt så är det, men det roliga kan leda till att de smakar i alla fall.

It takes a fool to remain sane
  • Scratt

Mina barn har alltid älskat grönsaker. Vet inte hur många gånger jag sagt till dom att åtminstone smaka på maten innan dom äter sig mätta på broccolin

• fyrabarnsmor4

Hej
    Har noll problem att ge barnen grönsak, gav dem en bit morot istället för bitringen. Sen när de första tänderna kom så ger vi en bit gurka paprika m.m. Så till sist tycker de om alla grönsaker.

Förskolor o hemma gör grönsaker på olika sätt. Ibland har vi en klick smör i nykokt broccoli. Det älskade barnen.

• Mandel
    Har en allmän matvägrare som fyller 10 år i sommar.

Har ni upplevt regelbundna problem med att era barn inte vill testa nya smaker/grönsaker etc?
    Han har aldrig velat smaka något nytt. Han äter snarare färre och färre saker med åren... 
    Han äter kött, fisk, fågel, pasta, smörgåsar och yoghurt. Banan någon gång om året och kanske ett äpple om vi skalar och delar det. Och så godis och sötsaker så klart!

Vi har försökt det mesta, men nu har vi slutat bry oss. Det hjälper ändå inte.

Tror ni att problemet skulle kunna lösas med hjälp av en mer lekfull stämning runt matbordet?
    Nop. Vi har provat att han fått välja frukt/grönsak i affären för att sedan prova hemma. Han väljer, men smakar inte. Vi har försökt att det ska bli roligare om han är med och lagar maten, men han äter inte eller provar inte för det. 
    Vi har provat att muta med både det ena och det andra, men han provar ändå inte.

Har ni några andra upplevelser/tips/tankar kring detta så får ni jättegärna dela med er!
    Lillebror är inte alls så här utan han äter och provar saker. Är inte storebror i närheten så kan lillebror äta det mesta, men i bland faller han för storebrors gnäll och vägrar äta han med.
    Det har alltså inte med oss föräldrar att göra utan det beror på barnet och då tror jag inte att det hjälper med olika tekniker utan det ger sig av sig självt så småningom. Eller så gör det inte det. Inget vi kan påverka tror jag.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sommar2001

Hos oss har det aldrig varit ett problem, barnen äter det mesta. Hos oss måste man alltid smaka. I perioderna det varit strejk har vi serverat maten på pinne, gjort figurer eller något annat roligt. Har aldrig sagt att barnen inte ska smaka något, är något jag ofta tänker på när vi umgås med andra. Barnen får inte smaka ex mögelostar el ölkorv m.m

• I969

Vi har visserligen barn som gillar grönsaker, och vi äter huvudsakligen vegetariskt hemma så det vore kanske konstigt om de inte gjorde det. Men, jag har så klart önskat att de provar fler grönsaker än bara de som barn vanligast gillar. Våra har normalt mest gillat färgglada grönsaker som ärtor, morot, paprika, kidneybönor o.s.v. och varit mer skeptiska mot aubergine, svamp och mosiga beiga bönor typ. Det vi råkat ha hemma är små skärformar för grönsaker från Japan. De ser ut som små pepparkaksformar fast högre och med rundad kant upptill så att man kan trycka till ordentligt och få igenom hårda rotfrukter och så. Formerna blir fina blommor i olika storlekar. För oss har detta funkat toppen. Vi har använt dem till råa grönsaker men även skurit ut och kokat rotfrukter lätt efter de skurits. Sen vända i smör (som båda våra bar ääälskar, allt går ner med mkt smör...) och lägga ut i fina mönster på en liten tallrik, en skvätt salt på och några tandpetare att plocka upp dem med

• I969

Just det, istället för tandpetare har vi också haft lite partypinnar med figurer av djur längst upp. Jag menar, vem kan motstå att äta grönsaksblommor med partypinnar

• Natulcien

Nu har ju vi en otroligt matglad kille här hemma, så vi har inte behövt fundera så mycket. Men kanske är det just det som har hjälpt till, att det aldrig har blivit "en grej" kring maten, utan bara en alltigenom positiv upplevelse..?

Nej. Han har alltid varit nyfiken på att smaka på nya saker. Han scannar alltid av bordet när vi sätter oss, och står någon ny burk, tub, sås eller annat där så ska han smaka direkt. Sen är det ju inte alltid han gillar det, men han smakar i alla fall.

Om han någon enstaka gång inte vill smaka och äter dåligt, så gör vi ingen grej av det, utan låter det bara vara.

Tror ni att problemet skulle kunna lösas med hjälp av en mer lekfull stämmning runt matbordet?
    Lekfull stämning vet jag inte... Men jag tror att det är viktigt att skapa en positiv stämning kring maten. Att aldrig truga eller tvinga, utan bara erbjuda.
    Och så har vi alltid varit måna om att lägga upp maten smakligt och snyggt, lite á la fin restaurang, så att det ser fint och gott ut. Och vi äter alltid alla tillsammans och utan störningsmoment som TV eller smartphones.

Svar på tråden Vägrar din barn att äta grönsaker?