• 040kille

    Hur bevara öppnad vinflaska?

    Är det någon som har tips om hur man sparar överblivet vin? Ska fixa till nu till helgen inklusive vin. Jag tvivlar starkt på att den flaska dricks upp. Är det någon som har tips att komma med hur man sparar överblivet vin?


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Svar på tråden Hur bevara öppnad vinflaska?
  • La Lola

    Jag är ingen vindrickare och undrar om det blir så gott att spara på det men om det blir något över så kan du alltid frysa in vinet i istärningsgrejer o använda i såser eller grytor sen.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alltide

    Köp två halvflaskor :) Att spara vin mer än något dygn eller två blir tyvärr aldrig vinet bättre av när det en gång har öppnats.

  • 040kille

    Den förbannade sorten fanns ju bara i stor flaska. :)

    Men tipset om istärningar var riktigt bra! Använder absolut mer vin i matlagning än vad som dricks.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Duckan

    Måste det vara just flaskan då? Om så, hur många glas tror du går åt och är den mycket dyr? Är den inte det är det väl inte hela världen att köra den i vasken.

  • MajornaCalle

    Frysa in fungerar fint som tidigare personer har sagt. Om du vill kan du också koka fond på resten och frys in fonden. Eller drick upp det lite senare bara :)

  • villbusa

    Ser man till att dricka upp alltihop så lägger det sig fint runt midjan så har du lite extra energi att ta av när det blir sämre tider......bästa sättet att spara vin på tycker jag, blir bara dåligt när det står kvar i flaskan..Cool

  • Haskel

    Vinflaska som öppnats utsätter genast vinet för oxidation. Processen går inte att stoppa.

    Men genom att bara trycka i korken igen, håller sig vinet mer än drickbart i 3-7 dagar, om det förvars mörkt och svalt. Kvaliteten försämras något undan för undan, för att så småningom bli "vinäger".

    Om man fryser eller vakuumförpackar vinet, så "dör" det. Går som sagt att använda i matlagning, men inte att dricka.

  • Simon 681

    Finns det inte någon slags vacuum-flaska på systemet för detta ändamål? Det finns i alla fall vaccumpump med tillhörande korkar för måttlighetsdrickare i en hel del utföranden på marknaden.


    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Vlad

    Det finns vacuumkorkar för vinflaskor, så håller den ungefär en vecka i kylen sedan!
    Jag har köpt min på Cervera. 

  • Vlad

    Sedan är det rätt kul att försöka göra egen vinäger också! 

Svar på tråden Hur bevara öppnad vinflaska?