• greywolf

Snart 4-åring kissar på sig på dagen, inte natten

Min snart 4-åring blev blöjfri förra sommaren då hen fyllde 3. Det gick bra, visserligen en-ett par kissolyckor i byxorna varje dag under två veckor efter semestern när hen var åter på förskolan. Men sedan gick det bra, bara enstaka kissolyckor. Nu 9 månader senare kissar hen ff på sig. I princip aldrig på natten (sover blöjfri) däremot en eller ett par ggr i veckan på förskolan. Hemma är det lite bättre, vi påminner ofta och får truga hen in på toaletten ibland, för att undvika kissolycka, men det händer hemma också. Verkar inte vara någon annan på barnets avdelning (3 år och uppåt) som kissar på sig om dagarna (baserat på att jag hämtar tidigt och ser aldrig kisspåsar på de andra barnens hyllor, där personalen lägger nerkissade kläder) så jag undrar ju om det är normalt och om det finns knep att ta till för att hjälpa barnet att hinna kissa? Hen glömmer ofta av sig, eller hinner inte till toaletten.

• Svar på tråden Snart 4-åring kissar på sig på dagen, inte natten
  • Hjärta i norr

Mest troligt är leken mer intressant och hen missar att känna av impulserna i tid, ganska vanligt även upp i förskoleklass. Givetvis olika från barn till barn.

• Lovizas Mamma

Min 4,5 åring har haft 2 perioder när hon har kissat på sig, både dag och ibland på natten, hon höll på runt 3 veckor båda gångerna. Jag frågade BVC och dom sa att det är inte ovanligt med sånna perioder och att det ibland kan bero på UVI.

• Lovizas Mamma

Jag gjorde ingen stor grej av det, hon hade ju inte UVI så jag gjorde inget annat än påminde om toabesök sen gick det ju som sagt över efter nån vecka

• Flickan och kråkan

Jag har två pojkar som passerat den åldern (mellansonen blir snart 5) och har haft massor med kisspåsar med hem från förskolan varje vecka . Äldsta slutade rätt tvärt med sina småolyckor när han började förskoleklass. Mellansonen tycker att det här med att gå på toaletten är rätt låprioriterat i förhållande till andra aktiviteter. Han kissar inte på sig så att han blir genomblöt, men går inte förrän det kommit i kalsongerna och det är kris. Det är ju så lätt att byta kalsonger bara . De blev blöjfria vid 2 år + 9 månader respektive 2 år + 2 månader.

Svar på tråden Snart 4-åring kissar på sig på dagen, inte natten