• Anonym ((Samesläkt?))

VARFÖR har våra två barn mongolveck/epikantusveck?

NÅGON annan med samma erfarenhet?

Vi har en pojke på 3,5 år och en flicka på 1,5 år. Jag (mamman) och pappan är "vita". Vi har inga direkta kopplingar vad vi vet till folkgrupper med sådana här ögon (asiatiska/sameögon) - förutom det vi alla vet, att svenska folket är en salig blandning redan... det finns ju ingen "ren svensk ras" ändå, eller vad man ska säga.

Men våra barn har mongolveck. De har inte sneda ögon alls, bara tydliga, hela mongolveck/epikantusveck. Dvs, den nedre delen av ögonlocket existerar nästan inte, bara som en smal kil från ögats ytterkant, in mot mitten. Sen försvinner det. Våra barn ser normala ut, fast jag vet inte exakt hur folk uppfattar deras utseenden. Sonen har de allra skarpaste vecken. Han var tidig med allt, och är fortfarande tidig i sin utvecklingen. Flickan är lite sen, men inte för sen, utan inom ramarna. Lite grovmotorisk, men normal på alla sätt.

Men vi är så "vita" man kan bli. Min man är mellanblond med blå ögon, barnen har blå ögon. Jag har ljusbrunt/kastanjefärgat ljust hår, fräknar, gröna ögon.

De enda två möjliga källorna till dessa ovanliga ögon är:

- Min morfar kom från Vilhelmina (men inte släkt med samer vad jag vet)
    - Min farmors pappa var troligen rom. Han stack fort, så ingen vet vem han var. (alltså från folkgruppen Romer) 

Såvitt jag vet har romer inte epikantusveck. Min mamma har väldigt nedhängande ögonlock, men inte "riktiga" epikantusveck. Vi bor i Södra Sverige, liksom båda våra släkter.

Jag hyser inte så stort hopp om att hitta någon annan familj med liknande erfarenhet, men det vore roligt. Det enda vita barn jag nånsin sett som har ögon som våra barns, var en finsk familj som vi såg.

De hade två små pojkar runt 3 år, och ett spädbarn i liggvagn. Äldsta pojken hade väldigt ovanliga ögon med skarpa veck. Tror de var sneda också, men det såg absolut inte ut som att han hade DS eller nåt sånt. Jag såg inte den yngre pojken lika tydligt, men han hade inte SÅ skarpa veck iaf. Modern såg lite samisk ut dock. Vet inte hur det är, finns det nån samisk mosvarighet i norra Finland el liknande? Pappan och mamman hade "vanliga" ögon annars. Känns ju dock som att de möjligen kunde ha fler orsaker än oss till sina barns utseenden.

Jag vet att detta kan verka som en onödig fråga egentligen, men det känns som ett mysterium för oss. Är verkligen epikantusveck så dominanta att dom kommer upp flera generationer senare (från samiska förfäder)??
  • Svar på tråden VARFÖR har våra två barn mongolveck/epikantusveck?
  • Anonym (finne?)

Har ni finnar i släkten? Jag upplever att många barn från Finland har sådana ögon som dina barn har.

• Anonym (finne?)

För övrigt så kommer säkert ögonen att förändras när barnen blir äldre.

• Anonym ((Samesläkt?))

Inte vad vi vet...
    Mannens farmor är från Gotland säger han nu, och man vet inte vem hennes pappa var.
    Mannens farfar växte upp i fosterfamilj, så hans ursprung är tydligen lite oklart också... men dom har ju "vanliga ögon iaf".

• Amanda84

Min halvbror som har finsk pappa hade sådana ögon när han var yngre. Det är inte alls så tydligt nu när han är tonåring.

• Anonym ((Samesläkt?))

Har bara så svårt att se hur det ska växa bort, för det "lilla"ögonlocket slutar alltså mitt på ögat på sonen. Det är nån millimeter brett, syns nästan inte alls. Kan tänka mig detta scenario mer när barnet bara har typ "nästan" mongolveck, och sen att ögonlocket bara stramar upp sig och slutar hänga ner. Men våra barn har nästan inga "nedre ögonlock"...

• Anonym ((Samesläkt?))
    Anonym (?) skrev 2014-04-01 23:21:40 följande:
    Arv eller annat. Det finns sjukdomar också www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/noon...
    Nämen hjälp, ja Noonans Syndrom är det då rakt inte.
    Och våra barn är ju 3,5 och 1,5. Hittills är dom som två vanliga barn, söta och fina, och min man och jag ser inte så pjåkiga ut heller ;P Dessutom har vi diskuterat lillasyster med läkare pga att hon varit lite sen med motoriken, men de ser inga som helst andra ugglor i mossen, och är inte ens inresserade av att göra något test. Så har vi ändå flyttat mellan två län, och ingen läkare av minst tre har sett någon anledning att misstänka några sådana avvikelser.
  • Anonym (släktforska!)
    Anonym ((Samesläkt?)) skrev 2014-04-01 23:21:27 följande:
    Inte vad vi vet...
    Mannens farmor är från Gotland säger han nu, och man vet inte vem hennes pappa var.
    Mannens farfar växte upp i fosterfamilj, så hans ursprung är tydligen lite oklart också... men dom har ju "vanliga ögon iaf".

Jag tycker sånt här är oerhört intressant. Vet många familjer på Gotland som har mongolveck, tycker det är oerhört klädsamt på dem.
  • Amanda84
    Anonym (släktforska!) skrev 2014-04-01 23:35:06 följande:
    Jag tycker sånt här är oerhört intressant. Vet många familjer på Gotland som har mongolveck, tycker det är oerhört klädsamt på dem.

Jag håller med om att det är väldigt snyggt. Speciellt på barn är det väldigt vackert. De barn som har sådana ögon som TS visar på bild, brukar uppfattas som ''vackra'' barn. Jag skall väl inte lägga någon värdering i sådant i egenskap av förskolepersonal men man hör ju hur föräldrar kommenterar om man har ett barn med sådana ögon i barngruppen.
  • Anonym ((Samesläkt?))
    Amanda84 skrev 2014-04-01 23:39:53 följande:

Jag håller med om att det är väldigt snyggt. Speciellt på barn är det väldigt vackert. De barn som har sådana ögon som TS visar på bild, brukar uppfattas som ''vackra'' barn. Jag skall väl inte lägga någon värdering i sådant i egenskap av förskolepersonal men man hör ju hur föräldrar kommenterar om man har ett barn med sådana ögon i barngruppen.
    Vilka värmande ord <3
Svar på tråden VARFÖR har våra två barn mongolveck/epikantusveck?