• trololol

Kan anorexia försämra fertilitet?

Jag har undrat ett litet tag om det här. Sedan några år tillbaka har jag haft svår anorexia som jag har försökt ta mig ur. Under perioder har jag dock ätit ett kort tag och kan ha fått min mens sisådär en gång i halvåret eller så. Innan jag fick min anorexia låg min menscykel på 24-25 dagar, alltså väldigt kort. 
    Jag är på bättringsvägen nu och försöker äta så sunt som möjligt. Jag äter inte överdrivet med kakor och dricker läsk, mm, äter det bara på helger. Jag äter lite men ofta och har lärt mig att inte äta snabbt som om det gällde liv och död så jag senare spyr upp det. Jag har verkligen ansträngt mig för detta och jag går även ut lite då och då för att hålla träningen uppe.
    Nu till min fråga, kan anorexian ha påverkat min menscykel och fertilitet? För de senaste 3 månaderna har min menscykel legat på 29 dagar, så jag undrar om det verkligen är anorexian eller att det tar tid för kroppen att återhämta sig. Vad tror ni?

• Svar på tråden Kan anorexia försämra fertilitet?
  • NintendoGamer94

De tar tid för kroppen att återhämta sig! De brukar de göra men förhoppningsvis är de bättre om ett tag ^^ fråga läkare om hur lång tid de kan ta också så du vet ^^

• Hannah8401

Jag tror mig ha läst någonstans att anorexia kan skada äggen/ägganlagen. Men kolla upp om du har ägglossning. Så länge du har det så kan du bli gravid har man för låg fettprocent uteblir ägglossningen men man kan fortfarande få mens ändå.

Svar på tråden Kan anorexia försämra fertilitet?