• VeronikaK

Ni som ganska nyligen börjat ha barnen varannan vecka: Hur fungerar det?

Ja, som rubriken lyder. Är nyfiken på hur andra löser det. Är inte vv-förälder själv men kan tänkas bli i framtiden. Några saker:

1. Ålder på barnen.
    2. Hur länge har de bott vv?
    3.  Vilken dag byter ni på? Nackdelar/fördelar med det?
    4. Hur håller ni kontakt med barnen under veckan då de inte är hos er? (om vi gör det)
    5. Hur gör ni med jobbet? Har ni anpassat tiderna till vv så att ni jobbar extra mycket den veckan barnen inte är hos er osv?

Jätteglad för svar. :)

• Svar på tråden Ni som ganska nyligen börjat ha barnen varannan vecka: Hur fungerar det?
  • La Lola

1. Ålder på barnen.
    Nyss fyllda 5 år.
    Sen i juli.
    Söndagar efter middan. Funkar kanonbra för oss.
    4. Hur håller ni kontakt med barnen under veckan då de inte är hos er? (om vi gör det)
    Oftast inte alls. Vill Hedda ringa så får hon det men jag håller inte på att ringa när hon är hos sin pappa. Jag ser faktiskt inte så stor mening med det.
    5. Hur gör ni med jobbet? Har ni anpassat tiderna till vv så att ni jobbar extra mycket den veckan barnen inte är hos er osv?
    Jobbar inte så jag har inte behövt tänka på sånt. Min ex-man jobbar lite mer ibland på sin barnfria vecka.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Asi
    La Lola skrev 2014-04-01 09:51:45 följande:
    1. Ålder på barnen.
    Nyss fyllda 5 år.
    Sen i juli.
    Söndagar efter middan. Funkar kanonbra för oss.
    Oftast inte alls. Vill Hedda ringa så får hon det men jag håller inte på att ringa när hon är hos sin pappa. Jag ser faktiskt inte så stor mening med det.
    Jobbar inte så jag har inte behövt tänka på sånt. Min ex-man jobbar lite mer ibland på sin barnfria vecka.

Hur kan man inte se någon mening med att ha kontakt med sitt barn på en hel vecka, och i detta fall alltså 50% av all tid? Låter väldigt märkligt i mina öron. Bara för att barnen bor varannan vecka så är man förälder hela tiden och bör därför också undra vad barnet gör, hur det mår osv. Jag jobbar med barn och vet hur viktigt det är för dom med kontakt med föräldrar oavsett "vems vecka" det är.
  • La Lola
    Asi skrev 2014-04-01 10:22:21 följande:

Hur kan man inte se någon mening med att ha kontakt med sitt barn på en hel vecka, och i detta fall alltså 50% av all tid? Låter väldigt märkligt i mina öron. Bara för att barnen bor varannan vecka så är man förälder hela tiden och bör därför också undra vad barnet gör, hur det mår osv. Jag jobbar med barn och vet hur viktigt det är för dom med kontakt med föräldrar oavsett "vems vecka" det är.
    För mig är det inget jobbigt att vara ifrån mitt barn. Och vill Hedda prata med mig så får hon ju det (och lika när hon är hos mig o vill prata med sin pappa). Behöver jag informeras om något så snackar jag o min ex-man med varann, det gör vi dagligen iaf.

Jag jobbar också med barn förövrigt.
  • VeronikaK
    Asi skrev 2014-04-01 10:22:21 följande:

Snälla kan vi inte försöka att vara snälla mot varandra i den här tråden och dra ner på kritiken? Det här är känsliga frågor och var och en tänker kanske på sitt sätt.  Men alla vill sina barn der allra bästa, det måste man utgå från.

Det finns nog fördelar och nackdelar med att ha tät kontakt med barnen under den veckan. Barnen är ju hos sina andra förälder och kanske man också stör den relationen? Jga vet inte, men man kan nog tänka på olika sätt i dne här frågan, det är min poäng.
  • VeronikaK

Det är ju också det som är pöängen med tråden, jag vill höra hur man kan tänka, få olika perspektiv. Tack för svaren Lola! Hoppas fler vill svara.

• La Lola
    VeronikaK skrev 2014-04-01 10:31:34 följande:

Snälla kan vi inte försöka att vara snälla mot varandra i den här tråden och dra ner på kritiken? Det här är känsliga frågor och var och en tänker kanske på sitt sätt.  Men alla vill sina barn der allra bästa, det måste man utgå från.

Det finns nog fördelar och nackdelar med att ha tät kontakt med barnen under den veckan. Barnen är ju hos sina andra förälder och kanske man också stör den relationen? Jga vet inte, men man kan nog tänka på olika sätt i dne här frågan, det är min poäng.
    Ja jag ser ingen mening med att jaga mitt barn dagligen eller hur ofta det nu måste ske o fråga hur livet är där borta (typ 400 meter från där jag bor). Vill hon berätta något eller höra min röst så får hon ju det när hon vill.
  • La Lola
    VeronikaK skrev 2014-04-01 10:32:44 följande:
    Det är ju också det som är pöängen med tråden, jag vill höra hur man kan tänka, få olika perspektiv. Tack för svaren Lola! Hoppas fler vill svara.
    Varsågod.
  • humledummle

Ålder fyra år . Vv i ett år . Vi lämnar söndagar tid är olika beror på den som har sonen o vad som är planerat . Detta fungerar utmärkt för oss . Nej vi ringer inte sonen om inte han vill prata med den andra . Eller om informera sonen om något som hänt kommer hända min vecka . Nej jag jobbar inte är mamma ledig med liten . Annars så nej utan jag jobbar som vanligt

• dooleys85

1. Barnen är 3, 5, 8

2. I ca 6 mån

3. Förut bytte vi på måndagar.

Men nu kör vi fre-fre vilket vi tycker är mkt bättre.

Barna får då börja med 2 dagars ledigt med den förälder den ska va hos samt vi är mera utvilade. När man fick dom på måndan var man oftast jättetrött när helgen kom.

4. Barna bor ca 10 min cykelavstånd ibland passar jag på att låna 1 av barnen under min bf vecka så man får lite egentid ihop.

5. Jag är bara timvikarie just nu så passar på jobba mkt när jag är barnledig är oftast ledig när jag har barnen alt. Så kör jag enbart förmiddag.

¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • dooleys85
    dooleys85 skrev 2014-04-01 10:42:28 följande:
    1. Barnen är 3, 5, 8

2. I ca 6 mån

3. Förut bytte vi på måndagar.

Men nu kör vi fre-fre vilket vi tycker är mkt bättre.

Barna får då börja med 2 dagars ledigt med den förälder den ska va hos samt vi är mera utvilade. När man fick dom på måndan var man oftast jättetrött när helgen kom.

4. Barna bor ca 10 min cykelavstånd ibland passar jag på att låna 1 av barnen under min bf vecka så man får lite egentid ihop.

3-åringen brukar ringa nästan varje dag så har mkt telefonkontakt.

5. Jag är bara timvikarie just nu så passar på jobba mkt när jag är barnledig är oftast ledig när jag har barnen alt. Så kör jag enbart förmiddag.

¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
Svar på tråden Ni som ganska nyligen börjat ha barnen varannan vecka: Hur fungerar det?