• Tobias 537

Svårt att somna om trotts närhet

Hejsan
    Jag vet de finns hundra trådar redan med barn som har svårt att somna om på nätterna men lyckas inte hitta någon med samma problem som jag och min sambo har.

Det är så att våran lilla kille som är ett och halvt år vaknar på tidiga natten runt kl (23) ibland tidigare mer sällan senare kl (03) och kommer in till oss och vill ligga mellan oss. Vi har inget problem med att han sover vid oss men saken är den att han sällan sover bra i våran säng vilket medför att vi inte får någon klok sömn heller. Sen vill vi att han ska börja vänja sig nu att sova i sin säng då det kommer ett syskon nu i sommar och då blir det
    mycket svårt att sova i våran säng.
    Jag (pappan) försöker att få lill grabben sova i sin säng men efter ett litet tag MAX 5 min med tårar och höga skrik så kommer alltid mamman in och säger låt han sova vid oss vilket jag tycker inte är okej och det brukar sluta med tjaffs och ännu mindre sömn :/
    Men nu har vi kommit överens om att han ska sova i sin säng så i natt kom han in till oss och jag tog in han till sin säng och han ville inte ligga där! Sparkade av täcke, kastade nappen hela tiden, skrek i högan sky. Försökte allt! Satt med han i knät, vaggade han, klappade på han, försökte göra allt för att lugna honom! Efter en ca timme med lyckades jag ändå få ner han i varv och kunde sen lägga ner han i sängen men hela tiden så frågade han "mamma?" "Pappa?" Han är så orolig och känns så otrygg i sin säng och man blir ju helt förtvivlad när han är så otröstlig!
    Nu undrar jag vad kan man göra i detta läget? Hur kan jag få våran lilla kille att känna sig trygg och lugna honom på natten? Gråter

Kan tillägga att nattningen på kvällen och middagen brukar gå hur bra som helst. Vi är då med han i rummet tills han somnar på kvällen.

• Svar på tråden Svårt att somna om trotts närhet
  • Flickan och kråkan

Hej! Jag har tre barn i åldern 0-6 år och tycker att du/ni tänker lite "fel" kring det hela. Ni har ett barn som med största sannolikhet med tanke på åldern är i närmandefasen. Inte alls ovanligt med orolig sömn och att de vill ha sällskap, tvärtom. Jobbig period för dem med separationsångest. I detta vill ni att han ska lära sig sova själv och dessutom göra detta när han kommer att få ett litet syskon inom en relativt snar framtid och kommer att behöva enormt mycket bekräftelse och närhet. Du skriver att han inte kan sova med er när syskonet kommer......för att lillasyster/lillebror ska sova med er? Alla ska sova tillsammans, utom han?

Mitt råd är att istället för att ni ska få honom att sova själv, försöker få till en vettig sovsituation. Ni har snart två barn som kommer att ha behov av sällskap och närhet, planera utifrån det. 

A) Bredda er dubbelsäng med en vanlig säng som äldsta sonen kan sova i. Sällskap, men alla har gott om plats.
    B) Ställ en extra säng/madrass bredvid hans rum där någon av er föräldrar sover med honom. Han sover i sitt rum, men har sällskap.

Krångla för allt i världen inte till tillvaron i onödan. Alla har sällskap. Alla har gott om plats att sova. Ingen behöver upp och springa på natten. De är trots allt en rätt kort period som de är så små :_).

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-01 09:04:03 följande:
    B) Ställ en extra säng/madrass bredvid hans rum där någon av er föräldrar sover med honom. Han sover i sitt rum, men har sällskap.
    "Bredvid hans SÄNG i hans rum", skulle det stå
  • MalinEddie

Jag håller med Flickan och kråkan, han behöver uppenbarligen närhet vilket inte är några konstigheter och det speciellt med tanke på åldern. Jag förstår inte varför ni tror att han skulle sova bättre själv i det läget?

Hur sover han dagtid?

Avskyr CIO-metoder.
  • Lovizas Mamma

Ligg bredvid honom i hans säng tills han somnat om?
    En madrass på golvet eller en stol i hans rum där ni sitter/ligger tills han somnar?
    Eller en säng/madrass i erat sovrum där han kan lägga sig när han kommer in till er på nätterna?

Vilken tid lägger han sig? Har en vän som hade samma problem, det berodde på att han la sig kl 17, det blev bättre av en timmes vila på dagen och senare läggning.

Våran 3-åring hade det VÄLDIGT jobbigt både vid nattningen och på nätterna till alldeles nyligen och vi la oss bredvid eller satt på en stol beroende på HUR ledsen hon var, vi pratade inte med henne utan fanns bara där, nu vaknar hon sällan på nätterna men läggningen kan fortfarande hålla på till 12 på nätterna ibland, oftast får vi hålla på till runt 22 men ibland har vi tur och hon somnar direkt.

• Flickan och kråkan
    Lovizas Mamma skrev 2014-04-01 09:17:14 följande:
    Ligg bredvid honom i hans säng tills han somnat om?
    En madrass på golvet eller en stol i hans rum där ni sitter/ligger tills han somnar?
    Eller en säng/madrass i erat sovrum där han kan lägga sig när han kommer in till er på nätterna?

Vilken tid lägger han sig? Har en vän som hade samma problem, det berodde på att han la sig kl 17, det blev bättre av en timmes vila på dagen och senare läggning.

Våran 3-åring hade det VÄLDIGT jobbigt både vid nattningen och på nätterna till alldeles nyligen och vi la oss bredvid eller satt på en stol beroende på HUR ledsen hon var, vi pratade inte med henne utan fanns bara där, nu vaknar hon sällan på nätterna men läggningen kan fortfarande hålla på till 12 på nätterna ibland, oftast får vi hålla på till runt 22 men ibland har vi tur och hon somnar direkt.
    Sover hon på dagen?
  • Natulcien
    Hej! Jag har tre barn i åldern 0-6 år och tycker att du/ni tänker lite "fel" kring det hela. Ni har ett barn som med största sannolikhet med tanke på åldern är i närmandefasen. Inte alls ovanligt med orolig sömn och att de vill ha sällskap, tvärtom. Jobbig period för dem med separationsångest. I detta vill ni att han ska lära sig sova själv och dessutom göra detta när han kommer att få ett litet syskon inom en relativt snar framtid och kommer att behöva enormt mycket bekräftelse och närhet. Du skriver att han inte kan sova med er när syskonet kommer......för att lillasyster/lillebror ska sova med er? Alla ska sova tillsammans, utom han?

Mitt råd är att istället för att ni ska få honom att sova själv, försöker få till en vettig sovsituation. Ni har snart två barn som kommer att ha behov av sällskap och närhet, planera utifrån det. 

A) Bredda er dubbelsäng med en vanlig säng som äldsta sonen kan sova i. Sällskap, men alla har gott om plats.

Krångla för allt i världen inte till tillvaron i onödan. Alla har sällskap. Alla har gott om plats att sova. Ingen behöver upp och springa på natten. De är trots allt en rätt kort period som de är så små :_).
    Jag håller med!
    Varför kämpa emot pojken och framkalla gråt och skrik, när det enda han verkar behöva är närhet? Ge honom det han behöver istället, så går fasen sannolikt över snabbare dessutom.
    Ni kan ju inte tvinga honom att "växa upp" eller sova ensam p.g.a. att det kommer en bebis. Han ska väl inte behöva "drabbas" av det..?
    Skaffa honom en större säng, eller madrass, så att någon av er vuxna kan sova tillsammans med honom i hans rum, eller se till att ni har mer plats i ert rum så att han får plats där. Men försök inte tvinga honom att sova ensam.
  • Bananen1984

Jag håller också med Flickan och Kråkan. Förstår inte denna stress med att barn MÅSTE sova hela natten i sin säng. Vår 2-åring sover sällan hela natten i sin säng utan kommer in runt 3-tiden oftast. Vi har ställt ihop 2 x 1,20 m sängar så det finns gott om plats, även när det kommer ett syskon i september.

Om han sover dåligt hos er så lägg er i hans rum med honom. Jag har inställningen att vi vuxna får anpassa oss efter barnet (inte i alla situationer såklart) och inte att barnet ska anpassa sig efter oss.

Hoppas ni hittar ett sätt som passar er :)

• Litet My

Mycket klokt.
  • Tobias 537

Som jag förstår det så tror ni att han inte får närheten? Jag glömde säga att vi har en madrass så klart bredvid hans säng. Så ja självklart får han närhet! Jag sover ju bredvid honom fast på madrass invid hans säng. Hans tankar är att han vill in och sova i våran säng och våra tankar är att han ska sova i sin säng! Och detta för att han och vi ska kunna få en något klok natt sömn då vi alla sover riktigt illa i samma säng han vill inte sova när han är i våran säng men ändå vill han ligga där. Närheten får han ju när man ligger på madrassen bredvid och klappar och vyssar han. Och skulle nu han ligga i våran säng när bebisen kommer så skulle han inte sova nått alls då en bebis vaknar stup i ett och ska ha mat. Det är en riktigt känslig liten krabat vi pratar om här. Läst att en del bär in barnet i sin säng när det somnat... Skulle aldrig funka på våran grabb.

• Tobias 537
    Tobias 537 skrev 2014-04-01 10:24:27 följande:
    Som jag förstår det så tror ni att han inte får närheten? Jag glömde säga att vi har en madrass så klart bredvid hans säng. Så ja självklart får han närhet! Jag sover ju bredvid honom fast på madrass invid hans säng. Hans tankar är att han vill in och sova i våran säng och våra tankar är att han ska sova i sin säng! Och detta för att han och vi ska kunna få en något klok natt sömn då vi alla sover riktigt illa i samma säng han vill inte sova när han är i våran säng men ändå vill han ligga där. Närheten får han ju när man ligger på madrassen bredvid och klappar och vyssar han. Och skulle nu han ligga i våran säng när bebisen kommer så skulle han inte sova nått alls då en bebis vaknar stup i ett och ska ha mat. Det är en riktigt känslig liten krabat vi pratar om här. Läst att en del bär in barnet i sin säng när det somnat... Skulle aldrig funka på våran grabb.
    Vi lägger han 19 vardagar 20 på helger och vaknar alltid runt kl 06. Han sover ca en och halv timme (två) middag
Svar på tråden Svårt att somna om trotts närhet