Svårt att somna om trotts närhet
Hejsan
Jag vet de finns hundra trådar redan med barn som har svårt att somna om på nätterna men lyckas inte hitta någon med samma problem som jag och min sambo har.
Det är så att våran lilla kille som är ett och halvt år vaknar på tidiga natten runt kl (23) ibland tidigare mer sällan senare kl (03) och kommer in till oss och vill ligga mellan oss. Vi har inget problem med att han sover vid oss men saken är den att han sällan sover bra i våran säng vilket medför att vi inte får någon klok sömn heller. Sen vill vi att han ska börja vänja sig nu att sova i sin säng då det kommer ett syskon nu i sommar och då blir det
mycket svårt att sova i våran säng.
Jag (pappan) försöker att få lill grabben sova i sin säng men efter ett litet tag MAX 5 min med tårar och höga skrik så kommer alltid mamman in och säger låt han sova vid oss vilket jag tycker inte är okej och det brukar sluta med tjaffs och ännu mindre sömn :/
Men nu har vi kommit överens om att han ska sova i sin säng så i natt kom han in till oss och jag tog in han till sin säng och han ville inte ligga där! Sparkade av täcke, kastade nappen hela tiden, skrek i högan sky. Försökte allt! Satt med han i knät, vaggade han, klappade på han, försökte göra allt för att lugna honom! Efter en ca timme med lyckades jag ändå få ner han i varv och kunde sen lägga ner han i sängen men hela tiden så frågade han "mamma?" "Pappa?" Han är så orolig och känns så otrygg i sin säng och man blir ju helt förtvivlad när han är så otröstlig!
Nu undrar jag vad kan man göra i detta läget? Hur kan jag få våran lilla kille att känna sig trygg och lugna honom på natten?
Kan tillägga att nattningen på kvällen och middagen brukar gå hur bra som helst. Vi är då med han i rummet tills han somnar på kvällen.