• Maroschka

Hur skulle ni göra? Lite mögel i sufletten.

Tog fram min barnvagn för en liten genomgång innan det är dags för bebis.

Upptäckte att det på ett litet område i sufletten kommit svartmögel(?), små små svarta prickar.
    Jag ska försöka tvätta bort dessa med galltvål bara för att se om det går. Har tittat i resten av klädseln men kan inte se något på den. Dock så verkar det vara så att även om jag inte ser mögel på klädseln så finns det mögelsporer iom att det funnits i sufletten? En del verkar anse att man "bara" tvättar upp klädseln i tvättmaskin och går prickarna i sufletten bort så är det ok att använda vagnen till bebis medan vissa anser att har man sett att det funnits mögel i vagnen så skulle dom aldrig lägga sin bebis där för man vet inte hur mycket mögel som då finns "gömd".

Jag vet inte hur jag ska göra faktiskt?? Det känns så onödigt att slänga och köpa ny vagn om fläckarna går bort men naturligtvis vill jag ju inte riskera barnets hälsa om det ändå kan finnas mögel kvar.

Hur skulle ni gjort?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Hur skulle ni göra? Lite mögel i sufletten.
  • ClaraV

Jag skulle köpa ny vagn. Skulle inte våga chansa på att det kanske går bort.

• Långbenopluto

Jag hade kastat den o köpt ny, mitt barn skulle aldrig få ligga i en avgn full i mögelsporer.... som aldrig går bort i tvätten.

• Tallen

Själv hade jag tvättat klädseln. Men om du känner dig osäker så se om det är möjligt att köpa ny klädsel istället för en helt ny vagn.

• Maroschka
    ClaraV skrev 2014-03-31 11:12:34 följande:
    Jag skulle köpa ny vagn. Skulle inte våga chansa på att det kanske går bort.
    Korpen skrev 2014-03-31 11:13:28 följande:
    Jag hade kastat den o köpt ny, mitt barn skulle aldrig få ligga i en avgn full i mögelsporer.... som aldrig går bort i tvätten.
    Chassit också? Mitt andra alternativ var att kolla efter begagnad sittdel isf.

• mr me

Svartmögel är ju väldigt giftigt och även om det kanske går att tvätta och torka ut mögel, så skulle jag nog ändå inte ta risken.

Sedan undrar ju jag, hur lyckades du få mögel i barnvagnen? Var stod den då? Det skulle jag vara mer bekymrad över. Har den stått i en källare eller i ett garage och blivit angripen av svartmögel så kan ni ha problem som är betydligt större och mer kostsamma än en barnvagn...

• ClaraV
    Maroschka skrev 2014-03-31 11:16:02 följande:
    Chassit också? Mitt andra alternativ var att kolla efter begagnad sittdel isf.

Skulle aldrig utsätta mitt barn för en vagn som varit minsta lilla möglig. Skulle inte bara byta ut vissa delar utan skulle byta ut hela vagnen. Barnet går före ekonomin i denna fråga.

Och om vagnen är lite äldre så gissar jag på att det kanske behöver bytas däck, ev bromsar osv också. Så ni tjänar nog inget på att köpa begagnade delar här och där, men finns ju många fina och begagnade vagnar på blocket. Finns även fina och nya vagnar som inte kostar multum om det är en ekonomisk fråga.
  • Apricosen

Svartmögel är väl väldigt giftig så jag hade inte använt den oavsett hur mycket tvättat det är

• Maroschka

Nu vet jag inte om det är svartmögel men det verkar vara det vanligaste när det gäller mögel i sufletten?

Bifogar bild.

• hannis

Jag hade slängt tyget/klädseln och köpt ny alternativt letat efter en gegagnad sittdel. Chassit behöver du absolut inte slänga då det aldrig kan bli angripet av mögel. Och ja, det ser tyvärr ut som mögel på bilden som du bifogar. Rynkar på näsan

• Kina79

Håller med de flesta övriga. Vi fick också mögel i suffletten i en gammal vagn en gång. Jag köpte ny vagn.

Mögelsporerna kan du inte få bort

Svar på tråden Hur skulle ni göra? Lite mögel i sufletten.