• Wendela85

Ledsen över att inte bli med barn

Hej!

Jag har längtat efter barn i flera år och under förra året började jag och min man att försöka bli med barn. Jag vet att det är normalt att det tar ett år att bli gravid och intellektuellt försöker jag var helt inställd på att det kan ta ett bra tag till (vi har försökt i 7 månader nu). Men även om jag vet detta blir jag så emotionellt påverkad av hela den här processen. För det första tycker jag att det är väldigt jobbigt att ha sex "för att bli med barn". Det känns väldigt pressande, särskilt eftersom jag och min man inte har sex så ofta i vanliga fall. För flera år sedan var jag med om ett sexuellt utnyttjande och att ha sex "när man borde", men inte helt vill egentligen, känns svårt för mig. Men om vi bara hade haft sex när vi båda verkligen ville, då kommer det nog ta lång tid för oss att bli med barn (vi har kanske sex en gång varannan vecka i vanliga fall).

Och varje månad när jag inser att jag inte är gravid blir jag ledsen.
    Jag försöker att slappna av och fokusera på annat. Men emellanåt tycker jag att det är svårt. Och jag tycker även att det är svårt att prata med vänner om denna ledsna känsla, för de som finns runt om mig säger mest "det är normalt att det tar ett år. Slappna bara av och tänk på annat". 
    Jag förstår om detta kan vara provocerande för er därute som försökt mycket längre än jag och min man. Jag har full respekt för om ni känner er mer stressade/uppgivna m.m.

Finns det någon mer än jag som påverkas mycket emotionellt av att försöka skaffa barn?

• Svar på tråden Ledsen över att inte bli med barn
  • MiaIa90

Vet precis hur de är blir lika ledsen och nere varje månad jag när de inte tagit sig har försökt få barn nu i tre år.

• Wendela85
    MiaIa90 skrev 2014-03-31 09:43:09 följande:
    Vet precis hur de är blir lika ledsen och nere varje månad jag när de inte tagit sig har försökt få barn nu i tre år.
    Tack för ditt svar! Förstår att det är jobbigt att ha försökt i tre år. Jag håller tummarna för dig.
  • MiaIa90

Tack jo hoppas de kan ta sig snart kanske får hjälp idag i väg till läkaren.
    Kan du inte prata med bm?
    För Fyn får man oftast hjälp ifrån när man försökt 1år.

• Wendela85
    MiaIa90 skrev 2014-03-31 09:56:51 följande:
    Tack jo hoppas de kan ta sig snart kanske får hjälp idag i väg till läkaren.
    Kan du inte prata med bm?
    För Fyn får man oftast hjälp ifrån när man försökt 1år.
    Jag var och träffade en gynekolog i förra månaden p.g.a. att min mens var 40 dagar sen (utan att vara gravid). Då tog han en del hormonprover som såg fina ut och så skrev han ut Pergotime, så det är ju positivt. Jag ska försöka att fokusera på det positiva. Men ibland klarar jag inte det bara. 

Vad betyder Fyn förresten?
  • MiaIa90

Fyn skulle vara Gyn skriver från mobilen så den har sitt egna liv.
    Men de är ju jötte bra att i fick de utskrivet fick inte jag idag men jag har ju äntligen regelbunden cykel.
    Har du alltid haft oregelbunden cykel?

• Wendela85

Jag har ätit p-piller i 12 år,  så då har jag ju kunnat kontrollera min mens. Men sen jag slutade förra året har den varit mer eller mindre oregelbunden.
    Har du fått någon hjälp från någon gynekolog/barnmorska? Och hur har du gjort för att orka?

• MiaIa90

Hej har inte fått någon hjälp alls från Gyn men varit och pratat ned dom två gånger.
    Men vi kämpat på, man blir ju ner slagen varje gång mensen kommer och lite besatt av att bli gravid speciellt i början men inte nu längre tar de med bättre ronoch tror de ska komma bebis någon gång.

• Wendela85

Vad konstigt att ni inte fått någon hjälp om ni nu försökt i tre år! Hade du velat ha någon hjälp, typ ordentlig utredning, pergotime, provrör osv? 
    Ja, det är kanske så att man vänjer sig lite efter att ha försökt ett tag. Jag tyckte faktiskt också att det var värre under de första 5 månaderna. Börjar också lugna mig lite, men tycker fortfarande att det är svårt. Framförallt dagarna precis innan beräknad mens och precis när mensen kommit, för då är det så mycket förhoppning och sen besvikelse. Jag fick min mens igår, så det var väl därför som det var extra jobbigt igår när jag skrev inlägget här. Men idag har jag smält det lite mer. Det är väl bara att ta nya tag antar jag...

• MiaIa90

Jo hade ju velat ha någon hjälp men min Gyn läkare sa att pregotime kan göra mer skada en nytta om man redan har äl och regelbunden mens.
    De är ju så sedan tar man nya tag efter mensen har kommit.

• Wendela85

Gynekologer verkar verkligen ha olika åsikter om Pergotime. En vän till mig fick efter mycket om och men EN kur Pergotime och inte mer. Min gynekolog skrev däremot direkt ut Pergotime till mig utan att blinka och skrev direkt ut 6 kurer och sa att jag kan höra av mig sen om jag vill ha mer. Märkligt att de kan tycka så olika. 

• MiaIa90

Men bara skriva ut utan att kolla upp sen med ul hur äggblåsorna och äggstockarna blir?
    De är ju olika hela tiden men är skönt att vet att läkaren tror vi kan bli gravida av oss själva:).

Svar på tråden Ledsen över att inte bli med barn