• Anonym (Ångra?)

Köpt soffa på ikea, monterat den... Ångra?

Ikeas kundtjänst öppnar inte förrän 8.30 så jag frågar här. Vi var på Ikea och köpte en soffa. Vi trodde vi visste vad vi ville ha och soffan vi köpte var så rätt och så snygg men det blev så fel hör hemma ändå. Vi har monterat ihop den men vi vill verkligen inte ha den. Tror ni man kan ångra köpet? Eller för vi stå vårt kast och försöka sälja den?

• Svar på tråden Köpt soffa på ikea, monterat den... Ångra?
  • Carro68

Eftersom ni monterat upp soffan så tror jag absolut inte att ni kan lämna tillbaka den. Försök istället att sälja den

• Anonym (Ångra?)
    Carro68 skrev 2014-03-31 07:19:01 följande:
    Eftersom ni monterat upp soffan så tror jag absolut inte att ni kan lämna tillbaka den. Försök istället att sälja den

Så tror jag med men så hittar jag inlägg på olika forum som har en sju pr på nacken och där har folk fått återlämna sina varor trots att de varit monterade men bara fått 90% av priset tillbaka. Det hade jag kunnat leva med. Någon som vet om dt fungerar så fortfarande?
  • Anonym (Ångra?)

2010 hittar jag ett inlägg från. Ögon som påstår sig jobba på återköp och den personen säger att man får lämna tillbaka monterade produkter, vågar man hoppas? Vi valde mellan två soffor så vi kommer köpa den andra på ikea istället... Så de förlorar inte oss som kund. DN andra soffan är dessutom dyrare ;)

• DinaMii

Dom bad oss att inte montera isär en hylla vi ville lämna tillbaka. De ställer upp möbeln som den är på fyndavdelningen :)

• Anonym (Ångra?)
    CarrosCaroline skrev 2014-03-31 07:55:52 följande:
    Dom bad oss att inte montera isär en hylla vi ville lämna tillbaka. De ställer upp möbeln som den är på fyndavdelningen :)

När var detta? Hur mycket fick ni tillbaka?
  • Anonym (!!!!!)
    Anonym (Ångra?) skrev 2014-03-31 07:05:37 följande:
    Ikeas kundtjänst öppnar inte förrän 8.30 så jag frågar här. Vi var på Ikea och köpte en soffa. Vi trodde vi visste vad vi ville ha och soffan vi köpte var så rätt och så snygg men det blev så fel hör hemma ändå. Vi har monterat ihop den men vi vill verkligen inte ha den. Tror ni man kan ångra köpet? Eller för vi stå vårt kast och försöka sälja den?
    På IKEA är man generös med ångerköp. Jag tror du får lämna igen soffan.
  • Anonym (Ångra?)
    CarrosCaroline skrev 2014-03-31 08:04:08 följande:
    Två månader sen. Tillgodo på hela summan

Tillgodo hade varit helt ok med då vi vill ha den andra soffan vi tittade på... Men. I monterade ihop den och det var inget fel på den ni bara ångrade er?
  • Anonym (Ångra?)

Förlåt alla frågor jag får bara upp hoppet! Soffan var ju inte så dyr och vi skulle klara en liten förlust att sälja den men kunde vi lämna tillbaka den hade det ju varit ännu bättre. Så svårt när man står i varuhuset och tycker att en möbel passar fint och är bekväm och så kommer man hem och så är den inte alls på det sättet man tyckte i butiken.

• Anonym (Ångra?)

Du ger mig hopp :) jag skulle vara nöjd med 80% tillbaka. Allt emballage finns också kvar.

• DinaMii

Vi öppnade kartongen försiktigt och hade lätt kunnat lagt tillbaka och bara tejpat. Men det ville dom inte. Mamma köpte en servis hon öppnade och som inte passade i diskmaskinen, bara att lämna tillbaka. Tror inte det blir några problem :)

• Anonym (!!!!!)
    Anonym (Ångra?) skrev 2014-03-31 08:33:27 följande:
    Du ger mig hopp :) jag skulle vara nöjd med 80% tillbaka. Allt emballage finns också kvar.

Ja! De kräver att emballaget är kvar.
  • Anonym (jobbar på IKEA)

Det går att lämna tillbaka soffan trots att den har varit monterad. Se till att du har kvittot med bara. Inga avdrag. Att emballaget ska vara med är lite olika mellan olika varuhus. Finns det, så ta med det för säkerhets skull. 
    Lycka till med nya soffan. Solig

• Anonym (Ångra?)
    Anonym (jobbar på IKEA) skrev 2014-03-31 08:46:52 följande:
    Det går att lämna tillbaka soffan trots att den har varit monterad. Se till att du har kvittot med bara. Inga avdrag. Att emballaget ska vara med är lite olika mellan olika varuhus. Finns det, så ta med det för säkerhets skull.  Lycka till med nya soffan. 

Tak! Efter mycket om och men fick jag tag på kundtjänst via chatten. Ikea har tydligen telefonproböem idag typiskt nog, men i alla fall han jag pratade med på chatten lät inte lika övertygad men vi resonerar så här: soffan är nedmonterad igen och lagd i sitt emballage. Vi tar med den när vi åker till Ikea imorgon. Tar de inte tillbaka den får vi två soffor med oss hem. Får jag halva priset tillbaka är jag skitnöjd. Vi måste ju ändå åka till ikea och köpa den andra soffan så vi chansar!
  • In Sweden

Du kan ju läsa vad IKEA skriver om returer på sin hemsida

Det som jag tror är viktigt
    Öppet köp omfattar ej fyndvaror, tillklippta textilier och varor som tillverkas på beställning såsom måttbeställda bänkskivor samt vissa av våra soffor och sofföverdrag.

Så jag skulle gissa att förmodligen så kan ni göra en full retur, det brukar gå så länge ni har emballage och kvitto.

• Anonym (Ångra?)

Det var inga problem! Vi fick lämna tillbaka den med full återbetalning. Stort plus för det trevliga mottagandet och förståelsen för att det kan bli fel. Nu gillar jag ikea ännu mer :)

Svar på tråden Köpt soffa på ikea, monterat den... Ångra?