• scrapparlotta

Följa med till skolan en dag...

Min dotter som går i första klass vill att jag följer med till skolan en dag, så det ska jag göra nu på torsdag. Men vad ska man göra där hela dagen? Bara stå vid tjejens bänk hela dagen eller går ni runt och försöker hjälpa till. Rasterna, är ni med ute då? Jag är inte riktigt så att jag gillar att leka...hehe... Brukar ni vara med hela dagen, eller bara en stund? Jag skulle kunna tänka mig att åka hem när dom får sin första rast....men hon vill att jag stannar hela dagen.

• Svar på tråden Följa med till skolan en dag...
  • Frisk vind

Nu har jag inga egna barn men har varit med en hel del med mina syskons barn i skolan för de vill och jag har känt mig hedrad, jag har suttit längst bak och lyssnat och när de jobbat i böckerna har jag gått runt och kollat och hjälpt till och det har fröken uppskattat, på rasten har jag fått erbjudande om kaffe men varit med ute på rast och gjort det syskonbarnen gjort eller vispa hopprep om jag känt för det, maten har de bjudit på med restriktion 1 måltid/barn och termin. Jag har haft superskoj dessa dagar och då är jag ingen lekmoster/faster i vanliga fall. Hoppas du får skoj

• scrapparlotta

Ok, då får det bli en dag i skolan då följa med lärarna och ta kaffe känner jag

nog inte för...får gå ut. Men min dotter och hennes kompisar leker häst och brukar galoppera och så....känner jag inte heller för...hehe.

• SIN74

Passa på att kika igenom hennes arbeten, hjälp henne under lektionerna. Det är inte alla barn som accepterar hjälp av någon annans förälder. 
    Jag är lärare och jag brukar alltid fråga om föräldern vill ha lite kaffe/te. Ibland brukar vi ta med kaffet ut - då blir man ursäktad från lek. :)

• Hemligkvinna

När jag följde med sonen som går i ettan, så satt jag bredvid när läraren pratade. Barnen fick i uppgift att skriva om en fågel och då gick jag runt och hjälpte barnen lite. 

Jag var med barnen på rasten, åt lunch i matsalen med de andra och sedan var jag med på lunchrasten.
    Efteråt var det en sista lektion, där jag fick titta på vad barnen gjort medan de ritade bilder för varje månad. Sedan var det dags att gå hem 30min tidigare än vanligt, då sonen skulle till läkaren. Jag var alltså inte med på fritidstid.

• RakPedagog

Som någon skrev, gå runt, hjälp till, titta, va med på rasterna mm. Jag upplever att många föräldrar är lite rädda för att ta plats i ett klassrum. Att sitta tyst vid bänken är inte roligt för dig, ditt barn eller läraren.

• scrapparlotta
    RakPedagog skrev 2014-03-31 21:59:51 följande:
    Som någon skrev, gå runt, hjälp till, titta, va med på rasterna mm. Jag upplever att många föräldrar är lite rädda för att ta plats i ett klassrum. Att sitta tyst vid bänken är inte roligt för dig, ditt barn eller läraren.
    Ja jag kan nog erkänna att jag är rädd för att ta plats i klassrummet på torsdag. Tänk om jag visar fel eller så....
  • blubbblubb
    scrapparlotta skrev 2014-04-01 23:16:26 följande:
    Ja jag kan nog erkänna att jag är rädd för att ta plats i klassrummet på torsdag. Tänk om jag visar fel eller så....
    I ettan? Du verkar ju klara av bokstäverna iallafall........ Och om du nu skulle rita en fågel med 3 ben så roar det nog ner än skadar.
  • scrapparlotta
    blubbblubb skrev 2014-04-02 10:31:56 följande:
    I ettan? Du verkar ju klara av bokstäverna iallafall........ Och om du nu skulle rita en fågel med 3 ben så roar det nog ner än skadar.

Mer orolig att jag förklarar galet, förhoppningsvis ska jag kunna ettans grejer. men jag är dålig på att förklara...
  • Hemligkvinna

Ettan handlar om att skriva bokstäverna rätt, dvs lika stora. Inte blanda stora och små bokstäver, använda mellanrum, stor bokstav och punkt.
    I matte är det ju väldigt enkla tal, som enkla plus och minus.

• RakPedagog

Även om du förklarar på ett sätt som gör att ungarna sitter som fågelholkar så gör det inget. Tvärtom, det är utvecklande för barnen att höra olika sätt att förklara.

Svar på tråden Följa med till skolan en dag...