• sniskaa

Förlossning på g?

Jag är gravid i v37 (36+2) och har sen ca 2 veckor tillbaka haft förvärkar (antar jag)... Ibland kraftigare, ibland mindre, någon enstaka här och där.

Igår kväll innan läggdags upplevde jag mig aningen skakig, enbart fysiskt, som små ryckningar i armar och ben, darrningar nästan.

Och inte hann jag mer än sova en timma innan det var dags att kliva upp igen, jag hade väldigt ont i magen och mådde väldigt illa. Jag gick upp på toaletten och hade (ursäkta äcklet) diarré. Samtidigt som jag satt och uträttade mina behov där fick jag luta mig över handfatet för att kräkas.

Väl färdig kryper jag ner i sängen igen, efter mycket om och men håller jag på att somna, trots förvärkar, men får plötsligt ont i slidan, invändigt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara känslan men nästan som att det hugger, fast inte ett hugg utan en ihållande smärta. 

Jag somnar tillslut om på riktigt, hela dagen idag har jag haft värkar av och till, men inte någonting regelbundet, har även känt av det där i slidan, samt att vid varje toabesök har det kommit ut slem (Antar att slemproppen håller på att luckras upp på riktigt nu), och det har även gjort ont när slemmet kommit ut.

Tarmen verkar hålla på å tömma sig, ingen riktig diarre idag menhaft behov flera gånger. Värkarna är ungefär som mensvärk, ont i magen rygg och rumpa. Börjar uppifrån och letar sig nedåt, och har ett ganska ordentligt tryck nedåt periodvis..

Någon med liknande erfarenhet? Är nåt på g? Eller luras bara kroppen när den försöker förbereda sig?

• Svar på tråden Förlossning på g?
  • lovea01

Jag tycker det låter som att kroppen förbereder sig inför förlossningen. Detta du känner kan hålla på ett tag. Såhär kände jag iallafall flera veckor innan förlossning och det kan hända att du har öppnat dig. Trycket nedåt är ju bebisens huvud som trycker på och det för att det nu ska börja luckras upp och spridas med förlossningshormoner i kroppen så den börjar arbeta:) Men visst kan det vara på g med! Vänta och se ifall det ändrar eller ökar i styrka så tycker jag du ska ringa och höra:) Lycka till!

• sniskaa

Ingenting än så länge! Har tid hos BM imorgon fm och ska fråga henne vad det är som försiggår :) Kan man be henne kolla om man börjat öppna sig någonting, eller sker sånt på förlossningsavdelning?

• Dialysmamma

Åh vad jag känner igen mig! Skrattande
    Jag är gravid i v 36+6! Min bebis är fixerad sedan 2 veckor tillbaka, ryckningar har jag med i armen.. de kom igår och jag har inte haft det innan.. hmm.. 
    molande mensvärks liknande känsla har jag i magen, vet inte om det är sammandragningar eller förvärkar.. gör även ont i rumpan vilket jag inte känt något innan... så något är det! Tungan ute 
    Du skrev att du hade ont inne i slidan, jag känner igen det med! Har haft det sedan i helgen.. vet inte om det är barnet som trycker på eller om det är något annat! 

Så vem vet, vi kanske får våra små väldigt snart, eller så spelar våra kroppar oss ett spratt...  Tungan ute

• sniskaa
    Dialysmamma skrev 2014-03-31 17:42:15 följande:
    Åh vad jag känner igen mig! Skrattande
    Jag är gravid i v 36+6! Min bebis är fixerad sedan 2 veckor tillbaka, ryckningar har jag med i armen.. de kom igår och jag har inte haft det innan.. hmm.. 
    molande mensvärks liknande känsla har jag i magen, vet inte om det är sammandragningar eller förvärkar.. gör även ont i rumpan vilket jag inte känt något innan... så något är det! Tungan ute 
    Du skrev att du hade ont inne i slidan, jag känner igen det med! Har haft det sedan i helgen.. vet inte om det är barnet som trycker på eller om det är något annat! 

Så vem vet, vi kanske får våra små väldigt snart, eller så spelar våra kroppar oss ett spratt...  Tungan ute
    Det är som mysigt på ett sätt, samtidigt som det är småjobbigt! Mig verkar det ha avtagit helt för nu, några sammandragningar här och där men inte mer än så, tyvärr... Man är ju såå ivrig nu i slutet och längtar ju sönder, så blir lite småbesviken när man först hoppats på att det satt igång! Du får uppdatera hur det går för dig =D
  • mamajo
    sniskaa skrev 2014-03-29 21:23:00 följande:
    Jag är gravid i v37 (36+2) och har sen ca 2 veckor tillbaka haft förvärkar (antar jag)... Ibland kraftigare, ibland mindre, någon enstaka här och där. Igår kväll innan läggdags upplevde jag mig aningen skakig, enbart fysiskt, som små ryckningar i armar och ben, darrningar nästan. Och inte hann jag mer än sova en timma innan det var dags att kliva upp igen, jag hade väldigt ont i magen och mådde väldigt illa. Jag gick upp på toaletten och hade (ursäkta äcklet) diarré. Samtidigt som jag satt och uträttade mina behov där fick jag luta mig över handfatet för att kräkas. Väl färdig kryper jag ner i sängen igen, efter mycket om och men håller jag på att somna, trots förvärkar, men får plötsligt ont i slidan, invändigt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara känslan men nästan som att det hugger, fast inte ett hugg utan en ihållande smärta.  Jag somnar tillslut om på riktigt, hela dagen idag har jag haft värkar av och till, men inte någonting regelbundet, har även känt av det där i slidan, samt att vid varje toabesök har det kommit ut slem (Antar att slemproppen håller på att luckras upp på riktigt nu), och det har även gjort ont när slemmet kommit ut. Tarmen verkar hålla på å tömma sig, ingen riktig diarre idag menhaft behov flera gånger. Värkarna är ungefär som mensvärk, ont i magen rygg och rumpa. Börjar uppifrån och letar sig nedåt, och har ett ganska ordentligt tryck nedåt periodvis..   Någon med liknande erfarenhet? Är nåt på g? Eller luras bara kroppen när den försöker förbereda sig?

Jag känner igen mig exakt i det du skriver. Började få samma i söndags 36+1. I måndags mer sammandragningar och mer molvärk. Åkte in på FL. Jag har 1 cm tapp kvar och var öppen ca 2 cm. Så allt från någon vecka till några dagar trodde läkaren. Har du kollat om du börjat öppna dig något?
  • sniskaa
    mamajo skrev 2014-04-01 19:41:10 följande:

Jag känner igen mig exakt i det du skriver. Började få samma i söndags 36+1. I måndags mer sammandragningar och mer molvärk. Åkte in på FL. Jag har 1 cm tapp kvar och var öppen ca 2 cm. Så allt från någon vecka till några dagar trodde läkaren. Har du kollat om du börjat öppna dig något?

Oj vad spännande! Då är det inte länge kvar för dig alltså!! :) Nä, måste man åka upp på FL för att kontrollera det? Var hos BM igår och hon tror att det har börjat dra igång - men möjligtvis långsamt, däremot sa hon att hon tror inte att jag kommer komma tillbaka till nästa besök, den 14/4.

Angående detta med att börja öppna sig också, pyser vattnet på en gång då eller hur går det till? Jag tänkte om man kan börja öppna sig utan att märka av det på något vis, (utom dessa förvärkar förstås) 

• mamajo
    sniskaa skrev 2014-04-02 08:28:18 följande:
    Oj vad spännande! Då är det inte länge kvar för dig alltså!! :) Nä, måste man åka upp på FL för att kontrollera det? Var hos BM igår och hon tror att det har börjat dra igång - men möjligtvis långsamt, däremot sa hon att hon tror inte att jag kommer komma tillbaka till nästa besök, den 14/4. Angående detta med att börja öppna sig också, pyser vattnet på en gång då eller hur går det till? Jag tänkte om man kan börja öppna sig utan att märka av det på något vis, (utom dessa förvärkar förstås) 

Spännande för dig med 😊 Vet du vad det är du väntar!? Det är inte alltid man märker när man öppnar sig. Möjligtvis att man får mer molvärk. Man behöver inte läcka vatten eftersom hinnorna är intakta. Och det är inget man måste kolla på FL. Ibland kan man be bm känna med fingrarna inne i slidan för att känna om Cervix öppnat sig. När har du BF?
  • sniskaa
    mamajo skrev 2014-04-02 11:22:13 följande:

Spännande för dig med 😊 Vet du vad det är du väntar!? Det är inte alltid man märker när man öppnar sig. Möjligtvis att man får mer molvärk. Man behöver inte läcka vatten eftersom hinnorna är intakta. Och det är inget man måste kolla på FL. Ibland kan man be bm känna med fingrarna inne i slidan för att känna om Cervix öppnat sig. När har du BF?

Vi troooor det är en pojke.. Det såg så ut på UL men dr vågade ej lova då h*n  låg så dåligt till så det var väldigt svårt att se, jag var på ett extra UL i ca v28 då jag ej känt rörelser på närmare ett dygn, men då låg lillen med rumpan utåt.. Hjärtslagen har varit höga hos BM, men hon har egentligen inte kunnat ge nåt exakt då lillen alltid sticker iväg när hon ska lyssna. Men kring 150 så av det att döma så är det ju en lilltös, om denna myt ang höga respektive låga hjärtljud ska stämma. På ctgt  när jag var upp på FL tidigare över oron så låg hjärtslagen i snitt på 145, ett tag gick de ned ända till 130-nåt.

Men igår när vi var och handlade passade jag på att köpa två st rosa bodys (vi har köpt likadana i ljusblå samt en vitsvart innan) för OOOM det skulle bli en flicka så vill man ju ha något "gulligare", allting annat vi har i klädväg är pojkkläder, eller mer pojkaktigt åtminstone. Vet du vad du bär på?

Tycker att värkarna avtagit sedan i söndags, bara små lättare förvärkar, ganska mycket sammandragningar. Men nu för inte så längesen har det satt igång igen, känns precis som mensvärk så kanske är nåt på g! =)

BF är den 23e! :) När har du?

• mamajo
    sniskaa skrev 2014-04-02 15:10:52 följande:

Vi troooor det är en pojke.. Det såg så ut på UL men dr vågade ej lova då h*n  låg så dåligt till så det var väldigt svårt att se, jag var på ett extra UL i ca v28 då jag ej känt rörelser på närmare ett dygn, men då låg lillen med rumpan utåt.. Hjärtslagen har varit höga hos BM, men hon har egentligen inte kunnat ge nåt exakt då lillen alltid sticker iväg när hon ska lyssna. Men kring 150 så av det att döma så är det ju en lilltös, om denna myt ang höga respektive låga hjärtljud ska stämma. På ctgt  när jag var upp på FL tidigare över oron så låg hjärtslagen i snitt på 145, ett tag gick de ned ända till 130-nåt.

Men igår när vi var och handlade passade jag på att köpa två st rosa bodys (vi har köpt likadana i ljusblå samt en vitsvart innan) för OOOM det skulle bli en flicka så vill man ju ha något "gulligare", allting annat vi har i klädväg är pojkkläder, eller mer pojkaktigt åtminstone. Vet du vad du bär på?

Tycker att värkarna avtagit sedan i söndags, bara små lättare förvärkar, ganska mycket sammandragningar. Men nu för inte så längesen har det satt igång igen, känns precis som mensvärk så kanske är nåt på g! =)

BF är den 23e! :) När har du?

Spännande att inte veta ju :)
    Vi väntar en liten pojke, gick inte att ta miste på i vecka 18 när vi var på ultraljud ;) Min lille pojke har alltid legat runt 150 i hjärtljud så tror inte riktigt på den myten. Men det blir ju jättespännande för er. Jag tror ni får en pojke :) Då är du i 36+6 idag då. Vi har beräknat till 25/4 :)
    Idag lossnade lite av min slempropp, tror jag i af. Vi får se när han tittar ut. Jag har mindre förvärkar men mer sd idag. Skulle gissa på lördag ;)
    När tror du er kommer? ;)
  • sniskaa
    mamajo skrev 2014-04-02 16:28:55 följande:
    Spännande att inte veta ju :)
    Vi väntar en liten pojke, gick inte att ta miste på i vecka 18 när vi var på ultraljud ;) Min lille pojke har alltid legat runt 150 i hjärtljud så tror inte riktigt på den myten. Men det blir ju jättespännande för er. Jag tror ni får en pojke :) Då är du i 36+6 idag då. Vi har beräknat till 25/4 :)
    Idag lossnade lite av min slempropp, tror jag i af. Vi får se när han tittar ut. Jag har mindre förvärkar men mer sd idag. Skulle gissa på lördag ;)
    När tror du er kommer? ;)

Nu blev det ännu mer spännande då du säger detta om hjärtljuden på eran lille knodd! Nervöööst, haha :D Hur såg det ut? Haft jättemycket slemklumpar som kommit ut, ena gången lite gulaktigt, de andra gångerna mer genomskinligt med som nå vita fläckar eller hur man ska förklara det. Hade jättemycket förra helgen men verkar ha lugnat sig med slemmet nu iallafall. Du måste hålla mig uppdaterad om vad som händer för er!! :)

Jag vågar inte chansa förrän till iallafall slutet av nästa vecka, tidigast! Känns som om kroppen bara försöker spela mig ett spratt :) Haha

• mamajo
    sniskaa skrev 2014-04-03 13:12:27 följande:
    Nu blev det ännu mer spännande då du säger detta om hjärtljuden på eran lille knodd! Nervöööst, haha :D Hur såg det ut? Haft jättemycket slemklumpar som kommit ut, ena gången lite gulaktigt, de andra gångerna mer genomskinligt med som nå vita fläckar eller hur man ska förklara det. Hade jättemycket förra helgen men verkar ha lugnat sig med slemmet nu iallafall. Du måste hålla mig uppdaterad om vad som händer för er!! :) Jag vågar inte chansa förrän till iallafall slutet av nästa vecka, tidigast! Känns som om kroppen bara försöker spela mig ett spratt :) Haha

Idag 37+0 wohoooooo! Proppen var liksom riktigt segt slem. Inte som en flytning utan hårt slem i en klump. Jag har haft molvärk hela natten nu. Vi får hålla varandra uppdaterade 😊
  • sniskaa
    mamajo skrev 2014-04-05 06:46:42 följande:

Idag 37+0 wohoooooo! Proppen var liksom riktigt segt slem. Inte som en flytning utan hårt slem i en klump. Jag har haft molvärk hela natten nu. Vi får hålla varandra uppdaterade 😊

Jag är skeptisk till slemproppen måste jag säga.. Haft dessa klumpar hela grav i princip, första gången var kring v18 och var då störtsäker på att de var missfall på g, men tydligen återbildas den ju.. Har nu haft stora klumpar nästintill dagligen (inte riktigt varje dag dock men...) och de händer fortfarande inget!! Senast igår em trillade en del ut i samband med toalettbesök.. :/

Har du fått en sån där rejäl, rosa aktig/blodig? Mina klumpar hittills har varit genomskinliga med något vitt i, någon gång tenderat mer mot det gula  hållet.

Håller tummarna för dig nu!! :) Man blir så less när man börjar tro att de är på g men bara avtar, börjar må så dåligt så jag bara lääängtar tills detta är över!

Svar på tråden Förlossning på g?