• imawesome

avsäger förskoleplats - aktiviteter hemma?

Hej!
    Jag kommer i sommar få mitt andra barn och har då beslutat att säga upp min dotters förskoleplats på 15timmar. Hon kommer vara 2,5år när bebis kommer. Jag behöver massvis med tips på aktiviteter som vi kan göra på dagarna.

Ös på med förslag :D

• Svar på tråden avsäger förskoleplats - aktiviteter hemma?
  • lövet2

Hon behöver inte massor av aktiviteter. Däremot kan hon behöva några veckor att varva ner innan hon vant sig vid ett lugnare tempo.
    Försök att ha en "aktivitet" per dag då ni träffar folk. Det kan innebära en promenad till affären, ett besök på bibblan, att ni hälsar på någon eller att ni går på ÖF (om ni har en ÖF där större barn är välkomna). Hemma kan 2-åringen leka själv (för hon har väl leksaker?) med avbrott för någon saga eller annat där du är inblandad.

• Youseph

Min dotter var också 2,5 år när hon blev storasyster och slutade förskolan :)

I början lekte vi mest ute eller hos nån kompis. När lilla blev några månader hängde vi mycket på öppna förskolan, åkte och handlade, tittade på djuren i djuraffären etc. :)

• elyse

Jag säger som lövet2: Vänj av henne vid ett högt tempo och att du är lekledare. Men för din egen del kan det ju vara bra att skapa någon slags rutin, t.ex. att på måndag förmiddag går vi till den lekparken, på tisdagen till biblioteket, på onsdagen promenad och fika på det kafét...  

• scanmia

Jag tycker att det är jättebra att ha ett litet lager med aktiviteter att dra fram när man har småttingar hemma. Särskilt i perioder när det är trotsigt och bråkigt. Och om man sedan är hemma så är det bra att passa på att ta initiativet så att det blir aktiviteter som DU också tycker är kul. Det märks ju om man har roligt eller bara sitter med.

- laga mat och baka, men gör det fokuserat. Lukta på citronen. Smaka på den! Kolla in färgen, formen osv. Ljuda och hitta samma ljud bland bokstavsmagneterna på kylskåpet. Alltså jag lagar ju inte mat på det här sättet (finns ju inte tid!), men som aktivitet är det väldigt tillfredställande.

- experiment. Jag är naturvetare i grunden och älskar att göra vulkaner, jättesåpbubblor och att panga med grejer. Tusen ggr hellre det än att klippa och klistra. Googla och du kan hitta hur mycket roliga experiment som helst.

- hitta aktiva lekar som funkar när du ammar eller tar hand om bebis. Ballong-tennis, gömma-nyckel, varmt-kallt, Simon-says...

- plantera. Ett trädgårdsland eller på fönsterbrädet. 

- lera, fingerfärg och annat kladd utförs i badkaret!

- gå igenom sopsorteringen och bygg uppfinningar av kartonger mm.

- skriv en dagbok tillsammans. Blogvarianten är nästan roligast med foton på aktiviteter och teckningar och så. 

- Ja och så går ni ut förstås. 

• imawesome

Tack så mycket för alla förslag! :) ska skriva upp allt ni skrivit och försöka på bästa vis få fungerande dagar med dottern.

Men tack!!! :D

Svar på tråden avsäger förskoleplats - aktiviteter hemma?