• Strömberg93

hjälp mjölkstockning !

Hej jag skulle behöva lite råd . I måndags så födde jag min älskade son alvin . Och i torsdag fick jag åka till vårdcentralen pågrund av påbörjan till mjölkstockning. Jag fick penicillin och det . Men jag behöver ha lite tips för hur jag ska göra . Fick veta att jag skulle hålla mig varm över brösten hela tiden . Men kan ni några specilla saker man kan göra för att få bort det.

• Svar på tråden hjälp mjölkstockning !
  • Nyfiken gul

se till att brösten töms , amma är bästa botemedlet , ammar du inte alls så töm brösten för hand eller med pump.  Observera - ammar du inte ska inte brösten tömmas utan bara mjölkas ur så att spänningen släpper.

Det är störst risk för mjölkstockning precis när mjölken rinner till och innan det har stabiliserat sig hela mjölkmängden. 

Det går över, men för att dämpa det värsta så ha en riktigt bra och stödjande bh så dina tunga bröst får stöd , sov med bh på och håll dig varm .  Fortsätt med penicillinet , du kan även ta alvedon om du har riktigt ont. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Strömberg93

Tack snälla för svaret . Jag försöker amma på dagarna o ellfall. Och jag kör med pump i bland . Tack för tipsen .

• marla333

Mjölkstockning var inte kul minns jag. När jag kände att jag började få ont eller det blev knöligt, kunde jag massera på det hårda. Eller ta en varm dusch, brukade nästan skålla mina bröst... Använde också värmekudde. Det finns också typ värmeskydd för brösten, som gör det varmare, det hade jag när jag gick ut, som ilägg i bh;n. Och så är väl det bra att amma mycket när man har mjölkstockning, fast det gör ont. Jag hade en pump också, men att amma var klart mest effektivast. Hoppas jag kunde hjälpa, mjölkstockning är ofta värst i början. Grattis till bebisen och det blir bättre och lättare med amningen :)

• nuharjagbytt

Kommer det "var" ur brösten? bara undrar eftersom du fick penicillin.

Jag hade början till mjölkstockning flera gånger men var inte till läkare. Det gjorde bara ont mjölken såg ok ut men körtlar var hårda. Jag satte mej i badkaret och duschade varmt på brösten samtidigt som jag klämde så det kom ut mjölk. Jag försökte nog massera de hårda körtlarna också minns inte riktigt det var så länge sedan.

• Lillflickan

Jag har aldrig haft mjölkstockning utan bara början till det. Men tyckte inte hålla varmt, massera, amma med barnets haka mot stockningen och duscha varmt hjälpte. Läste runt lite här och fick ett tips som hjälpte för mig och det var att amma ståendes på alla fyra över barnet med barnets haka mot stockningen. Hade gått hela dagen och försökt få bort det och när jag sen testade detta tips gick det bort direkt! Hjälper förstås bara om man ammar. Min son var då större än din, tror jag, men hoppas det fungerar för dig ändå.

• Nyfiken gul
    Strömberg93 skrev 2014-03-29 10:14:19 följande:
    Tack snälla för svaret . Jag försöker amma på dagarna o ellfall. Och jag kör med pump i bland . Tack för tipsen .
    om du ammar ibland och kör med ersättning/pumpar/flaska ibland så försök hitta ett bra system så inte brösten går och spänner under för lång tid.

Det är när brösten inte töms som du bygger på stockningen.  

Amma amma amma och amma så mycket det bara går så du får bort propparna  eller pumpa ur lika mycket. 

Att gå och amma ett bröst där, ta en flaska emellan, barnet sover flera timmar och sen blir det flaska och sen en amning lite hipp som happ - ja då har du stockning direkt. 

Var konsekvent i hur du väljer att mata bebisen.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Plopps80

Pumpa inte. Det ökar stockningen. Amma hela tiden så mycket det går. Massera mot bröstvårtan. Lägg fetvadd i bh:n. Drick mkt vätska och vila. Med vänlig hälsning, en som haft mjölkstockning tio ggr minst.

• Strömberg93

Hej tack för alla svar . Jag ammar dagtid än så länge o ger välling på natten råd från bvc. Men förösker amma så mkt som möjligt. Menlillkillen vill inte amma hela tiden försöker amma mer o mer men som sagt han är ju 5dagar. Ska tänka på era förslag o testa . Tack alla rara människor.

• Pissenisse

Om han föddes i måndags skall han verkligen inte ha välling! Amma är bäst för att bli av med mjölkstockningen, men annars får du ge bröstmjölksersättning.

• Strömberg93
    Pissenisse skrev 2014-03-29 13:23:33 följande:
    Om han föddes i måndags skall han verkligen inte ha välling! Amma är bäst för att bli av med mjölkstockningen, men annars får du ge bröstmjölksersättning.

ursäkta jag kom inte på vad detta hette självklart ger jag bröstmjölksersättning
  • jag7

Efter fått flera mjölkstockning, med hög feber. Fick jag ett nässpray utskrivet av BVC. Det gjorde att brösten tömde sig. Så när jag började känna mjölkstockning tog jag sprayet och ammade eller pumpade så slapp det gå längre. Väldigt bra!

• Hallonbåt02

Amma och massera, vitkålsblad som man lägger som ett omslag över brösten hjälper då den har antiinflamatoriska egenskaper.

• Flickan och kråkan

Menar inte att vara dum nu men är det mjölkstockning? Der är ovanligt att få mjölkstockning så tidigt och i samband med mjölk tillrinningen. Däremot kan brösten bli som stenhårda enorma kanonkulor. Knöliga och sprängande pga vätska i te mjölk pga det kraftiga hormonpåslaget vid tillrinningen. Har du feber? Är ett bröst rött och ömt på något specifikt ställe?

• Flickan och kråkan

Jag undrar eftersom det snarast låter som mjölkstas:

1177:

När bröstmjölken rinner till

Under barnets andra till fjärde dygn ökar mjölkproduktionen, då kan brösten bli svullna och spända. Det är naturligt, kallas mjölkstas och beror på att blod och vätska samlas. Ofta svullnar båda brösten och ibland kan huden på brösten bli röd eller rosaaktig. Man kan få ont, känna obehag och ibland få feber. Om barnet får suga så ofta det brukar svullnaden lägga sig efter några dagar. Om barnet har svårt att få tag om det svullna bröstet underlättar det om man mjölkar ut lite för hand så att vårtgården blir mjukare. En del mammor tycker att det känns skönt med något varmt eller kallt på bröstet.

En del känner ingen skillnad alls i brösten när mjölken rinner till.

Ungefär tre dagar efter förlossningen är det vanligt att man lätt blir nedstämd och har lätt för att gråta. Det beror på hormonomställningen i kroppen. Att man känner sig nedstämd kan sammanfalla med mjölkstasen, men det orsakas inte av den.

• Flickan och kråkan

Måste också säga att det låter märkligt att de satt dig på antibiotika för påbörjan på mjölkstockning.......ta kontakt med ditt BB och amningsmottagningen.

• jag7

Med barn 1 fick jag mjölkstockning som sen övergick till böld och infektion dag 6 efter förlossning.Blev inlagd för blodförgiftning då med pga infektion i livmoder men all antibiotika tog hand om brösten med. Så visst kan man få det så tidigt.

Svar på tråden hjälp mjölkstockning !