• Majafrågvis

Dvärghamster♥

Hej!

Jag är jätte sugen på att skaffa hamster, men min bror är tyvärr allergisk mot vissa pälsdjur. Jag har redan en hamsterbur som pappa fått av någon kompis till honom!

Min bror är 17 år och flyttar hemifrån snart antar jag, så mamma säger att jag kan få en hamster när han flyttar. Mamma har däremot sagt att vi kan ta hem en hamster och se om Villiam (min bror) tål den, men att vi ska vänta lite med att göra det.

Men jag tycker det är jätte fina djur så även om jag inte skulle få en hamster så skulle jag jätte gärna lära mig lite om de. Jag har läst på alla möjliga sidor om man ska han 1 eller 2 at, nästan alla säger olika. Men jag vill jätte gärna få svar på frågan, så kommentera jätte gärna vad ni har läst och vad folk rekommenderat er.

Tack för att ni lästeGlad

• Svar på tråden Dvärghamster♥
  • Majafrågvis
    Majafrågvis skrev 2014-03-29 08:57:07 följande:
    Hej!

Jag är jätte sugen på att skaffa hamster, men min bror är tyvärr allergisk mot vissa pälsdjur. Jag har redan en hamsterbur som pappa fått av någon kompis till honom!

Min bror är 17 år och flyttar hemifrån snart antar jag, så mamma säger att jag kan få en hamster när han flyttar. Mamma har däremot sagt att vi kan ta hem en hamster och se om Villiam (min bror) tål den, men att vi ska vänta lite med att göra det.

Men jag tycker det är jätte fina djur så även om jag inte skulle få en hamster så skulle jag jätte gärna lära mig lite om de. Jag har läst på alla möjliga sidor om man ska ha 1 eller 2 st, nästan alla säger olika. Men jag vill jätte gärna få svar på frågan, så kommentera jätte gärna vad ni har läst och vad folk rekommenderat er.

• Nape

Det är fina små djur. Kruxet är att de inte blir så gamla, 18 månader ungefär har våra vänners dvärghamstrar blivit.

Min dotter har en guldhamster och det kan jag rekommendera. Hennes storebror är allergisk, men han är 17 år och går ändå aldrig in i sin systers rum. Han har inte känt av guldhamstern alls.

• Majafrågvis
    Hej!

Men jag tycker det är jätte fina djur så även om jag inte skulle få en hamster så skulle jag jätte gärna lära mig lite om de. Jag har läst på alla möjliga sidor om man ska ha 1 eller 2 st, nästan alla säger olika. Men jag vill jätte gärna få svar på frågan, så kommentera jätte gärna vad ni har läst och vad folk rekommenderat er.

• Habba

Hej!

Men jag tycker det är jätte fina djur så även om jag inte skulle få en hamster så skulle jag jätte gärna lära mig lite om de. Jag har läst på alla möjliga sidor om man ska han 1 eller 2 at, nästan alla säger olika. Men jag vill jätte gärna få svar på frågan, så kommentera jätte gärna vad ni har läst och vad folk rekommenderat er.

Dvärghamstrar går att ha två stycken och det står ofta rekommendationer att man ska ha två. Däremot är det väldigt få gånger som det lyckas i verkligheten. Funkar det inte så kan det tyvärr vara så illa att de slåss på liv och död.

Vanliga hamstrar/guldhamstrar är solitärer och ska ALLTID vara själva.
  • Nape

Nej, storebrorsan vill inte klappa den. Han är inte intresserad så det "gör" inget att han är allergisk- de är inte nära varandra.

En hund eller katt går ju runt i hela lägenheten och sprider allergener, en guldhamster är ju mest i sin bur, eller utanför buren med sin ägare. Men den kan ju stanna i samma rum. Om du alltid tex tvättar händerna efter att du gosat med hamstern tror jag verkligen inte din bror känner av att det finns en hamster i hemmet.

• Mia118

Jag fick rådet att det bästa är att ha två dvärghamstrar ihop. FEEEEL!!! När de vart i samma bur i drygt ett år började de slåss på liv och död. Det var blodigt i buren och den ena hamstern höll på att förlora ena ögat. Har nu två burar och nöjda hamstrar. De kan leva i upp till tre år men vanligast är nog ca två år.
    Köp bara en hamster!! Så slipper du mycket problem. :)
    Lycka till.

• Habba
    Mia118 skrev 2014-03-29 22:53:10 följande:

Jag fick rådet att det bästa är att ha två dvärghamstrar ihop. FEEEEL!!! När de vart i samma bur i drygt ett år började de slåss på liv och död. Det var blodigt i buren och den ena hamstern höll på att förlora ena ögat. Har nu två burar och nöjda hamstrar. De kan leva i upp till tre år men vanligast är nog ca två år.
    Köp bara en hamster!! Så slipper du mycket problem. :)
    Lycka till.

• EllieB89

Jag har två dvärghamstrar, de bodde tillsammans till en början men började bråka och bor nu i varsina burar. Det funkar säkert för många att ha dem tillsammans, men skaffar man två får man vara beredd på att det kanske inte fungerar och att man då får köpa en extra bur.

Dvärghamstrar är jättetrevliga djur. Jag rekommenderar dig att köpa ungar från en uppfödare i så fall, där bebisarna har hanterats sedan de var små. De blir så mycket snällare och tamare då än om man köper från en djuraffär där de inte fått lika mycket omsorg och träning.

Jag är allergisk mot hund och katt men tål dvärghamstrarna väldigt bra. :)

• Missatomicbomb

I djuraffären där jag köpte min dvärghamster sa dom att dom absolut ska bo ensamma så fort dom är könsmogna oavsett hona eller hane. Tänkte köpt 2 st annars för jag trodde dom skulle ha glädje av varandra.

Svar på tråden Dvärghamster♥