• 2Deville

Tips på småbarnsböcker med ämnet att flytta/byta bostad

Hej Undrar om det finns någon som har tips på småbarnsböcker som tar upp ämnet att byta bostad/flytta. Vi ska nämligen flytta från vår lägenhet till hus i vinter och tänkte förbereda grabben på vad en flytt innebär. Han är idag 3. Tack på förhand

• Svar på tråden Tips på småbarnsböcker med ämnet att flytta/byta bostad
  • scanmia

Jag gjorde en egen. Inget märkvärdigt - min artistiska ådra tillåter inte något mycket mer avancerat än streckgubbar. Men jag ritade upp det som var relevant för en treåring att veta om flytten. Hur saker packas och packas upp, hur flyttdagen kommer att läggas upp och var barnet kommer att vara och sova och var leksaker finns. Vilka känslor som vi kan känna och de ord vi använder för att beskriva dem och hur man kan hantera känslorna. I stora drag. Sedan läste vi boken vid sängdags i ett par veckor innan flytten och vid behov efter. Allt gick supersmidigt och han anpassade sig utan problem.

• 2Deville

Vilken bra idea :) dock är jag inte så duktig på det. Men bra tips speciellt med att ta upp känslor mm. Det är lätt att missa. Märkte du att ditt barn förstod flytten bättre/ lättare att anpassa sig? Tack så mycket :)

• scanmia
    2Deville skrev 2014-03-29 23:08:20 följande:
    Vilken bra idea :) dock är jag inte så duktig på det. Men bra tips speciellt med att ta upp känslor mm. Det är lätt att missa. Märkte du att ditt barn förstod flytten bättre/ lättare att anpassa sig? Tack så mycket :)
    Jo jag tycker att det gick väldigt smidigt. Sonen är inte den mest flexibla och alla typer av förändringar och rutinavbrott kunde få honom ur balans när han var just i 3-5-årsåldern. Detta har gjort att vi är superduktiga på att förbereda honom på stora förändringar och när vi gör det så går de förbi nästan utan att det märks. (Till skillnad från när vi glömmer av eller missbedömer situationen: jul är ju roligt! Varför krånglar killen nu? Jo hela rutinen är ju upp och ner.) 

Och det är verkligen inget konstnärligt att hänga i julgranen: en vikt, bunte ihop-häftade A4-papper med färgglada streckgubbar och kritteckningar. Men det är ju vi som är med i boken och det är relevant just för oss.
  • inab

Det finns en alldeles ny bok av Mati Lepp (han som skrivit böckerna om Viggo). Boken heter Olle flyttar och tar bra upp de olika känslor barn kan ha vid flyttning.

Svar på tråden Tips på småbarnsböcker med ämnet att flytta/byta bostad