• Anonym (Orolig)

Illamående när jag ligger på sidan v38

Jag är gravid 37+4 och har de senaste dagarna mått illa när jag sover på sidan, framförallt vänster sida. Har läst att man ska sova på vänster sida för att barnet ska få mkt syre å att illamående är ett tecken på syrebrist. Detta gör mig extremt orolig. Jag känner bebisen röra sig, men stundtals är det lugnare i magen än de va för nån vecka sen, beror det på platsbrist? Va på förlossningen för ca 1 vecka sen, då va allt bra men läkaren sa att de va lite för lite fostervatten men att det var ofarligt. Kan dock inte släppa att han sa så. Så jag oroar mig nåt fruktansvärt nu att något ska va fel. Men vill inte ringa i onödan heller eftersom ja känner bebisen. Behöver jag oroa mig? Är det ofarligt med lite för lite fostervatten å illamående?

• Svar på tråden Illamående när jag ligger på sidan v38
  • Anonym (Orolig)

Nej jag fick aldrig nån efterkontroll. Var hos min BM ett par dagar senare å påpekade det. Hon gjorde uppföljning med urinprov som inte visade sig vara så bra så jag ska dit igen i morgon med ett nytt (blir gång 3) då blodtrycket är lite förhöjt. Hon sa att det inte var någon fara med fostervatten sålänge måtten på magen är bra. Magen hade växt litegrann så hon sa att just det var ingen fara. Hon sa att illamåendet kan beror på att blodtrycket sjunker när jag lägger mig ner. De senaste dagarna har illamåendet avtagit.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Jag tycker att du ska ring in till IDAG förlossningen och åka in för ny kontroll för mängden fostervatten. Jag håller med henne om illamåendet men inte om fostervattnet. Det SKA kontrolleras. lycka till

Svar på tråden Illamående när jag ligger på sidan v38