FSH 52, förklimaterium? Jag är bara 22 år, HJÄLP är så olycklig
Jag är 22 år och har alltid haft ganska regelbunden mens. Jag har haft kortare menscykeln än vanligt och fått mens Var tredje vecka. Jag har känt att stress påverkar min menscykeln och jag har haft perioder då jag T.o.m. haft mens efter bara 2 veckor. En gång år 2010 fick jag inte mens på nästan 3 månader och sen blev det normalt igen. Jag hade åkt på utbyte till ett annat land och bodde Hos en annan familj osv. och sjuksköterskan jag pratade med pratade då sa att det kunde bero på stress eftersom det då var en stor omställning. Sen hade jag mens som vanligt igen. Sommaren 2013 hade jag ett uppehåll på nästan 3 månader igen? Sen vanligt igen.. Nu hade jag 2 månaders uppehåll så jag bestämde mig för att kolla upp det. Min syster har PCO så jag tänkte att det kanske kunde vara nåt liknande och då jag haft problem med vuxenakne så tänkte jag att det kanske kunde vara bra att få behandling mot det för att bli av med aknen osv. Jag tog blodprover på vårdcentralen för det fick snabbast ( alltså ej gynekolog). Idag fick jag besked om att alla Hormonnivåer var normala, förutom FSH som var kraftigt förhöjt till 52!!! (Normalt är 10-15 typ) Läkaren sa att han inte visste vad det berodde på utan att jag måste gå till gynekolog.. Efter att ha googlat det här har jag mått så dåligt och gråtit hela dagen. Så höga nivåer är inte normalt i min ålder och kan vara tecken på tidigt klimakterium. :( jag vill jättegärna få barn. För mig känns det som meningen med livet. Jag hade inte planerat att skaffa barn än eftersom. Jag pluggar men barn känns viktigare så då är jag beredd på det, bara jag kan få barn.. Någon som vet? Jag läste att man ska göra testet den 3:é dagen efter mens. Mitt värde är ju 2 månader efter mens. Kan det vara därför jag har så högt värde eller är det kört för mig. Kan inte vänta tills jag blir kallad hos gynekologen. Känns jättejobbigt :(
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-27 22:18
Jag skrev på ipaden så det blev väldigt hoptryckt, hoppas ni orkar läsa ändå..