• Annilo

FSH 52, förklimaterium? Jag är bara 22 år, HJÄLP är så olycklig

Jag är 22 år och har alltid haft ganska regelbunden mens. Jag har haft kortare menscykeln än vanligt och fått mens Var tredje vecka. Jag har känt att stress påverkar min menscykeln och jag har haft perioder då jag T.o.m. haft mens efter bara 2 veckor. En gång år 2010 fick jag inte mens på nästan 3 månader och sen blev det normalt igen. Jag hade åkt på utbyte till ett annat land och bodde Hos en annan familj osv. och sjuksköterskan jag pratade med pratade då sa att det kunde bero på stress eftersom det då var en stor omställning. Sen hade jag mens som vanligt igen. Sommaren 2013 hade jag ett uppehåll på nästan 3 månader igen? Sen vanligt igen.. Nu hade jag 2 månaders uppehåll så jag bestämde mig för att kolla upp det. Min syster har PCO så jag tänkte att det kanske kunde vara nåt liknande och då jag haft problem med vuxenakne så tänkte jag att det kanske kunde vara bra att få behandling mot det för att bli av med aknen osv. Jag tog blodprover på vårdcentralen för det fick snabbast ( alltså ej gynekolog). Idag fick jag besked om att alla Hormonnivåer var normala, förutom FSH som var kraftigt förhöjt till 52!!! (Normalt är 10-15 typ) Läkaren sa att han inte visste vad det berodde på utan att jag måste gå till gynekolog.. Efter att ha googlat det här har jag mått så dåligt och gråtit hela dagen. Så höga nivåer är inte normalt i min ålder och kan vara tecken på tidigt klimakterium. :( jag vill jättegärna få barn. För mig känns det som meningen med livet. Jag hade inte planerat att skaffa barn än eftersom. Jag pluggar men barn känns viktigare så då är jag beredd på det, bara jag kan få barn.. Någon som vet? Jag läste att man ska göra testet den 3:é dagen efter mens. Mitt värde är ju 2 månader efter mens. Kan det vara därför jag har så högt värde eller är det kört för mig. Kan inte vänta tills jag blir kallad hos gynekologen. Känns jättejobbigt :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-27 22:18
    Jag skrev på ipaden så det blev väldigt hoptryckt, hoppas ni orkar läsa ändå..

• Svar på tråden FSH 52, förklimaterium? Jag är bara 22 år, HJÄLP är så olycklig
  • Jag är bara jag

Under 10 är normalt och 52 alldeles på tok-om det nu stämmer helt. Över 11 får man inte göra IVF ens för chansen anses för låg att lyckas. Det ska tas dag 3 och det kan variera över tid också så det bör tas om. Och egentligen borde inte andra värden vara bra då heller.  För tidigt klimakterium förekommer självklart även om det är extremt ovanligt före 30. Så t.v ska du inte gå och tro det utan en ordentlig utredning. Och skulle det vara så illa får du säkert äggdonation,men ett steg i taget och inga undergångstankar innan du vet.

• Annilo

Jag ringde till gynmottagningen som jag fått remiss till. Jag vet inte vad personen jag pratade med hade för titel. Alltså om hon var barnmorska eller nåt eller bara receptionist. Men hon sa att det kunde vara ett felprov samt att det varierar väldigt mycket beroende på vilken dag man tar det. Det känns fortfarande inte bra men ändå lite hopp..

• Jag är bara jag

Du behöver ju nån uppföljning hur som helst,nya prover och läkartid tycker jag så ni får bena ut det här.

• Annilo

Ja jag har fått remiss till gynekologen. Ringde bara dit idag för att jag inte orkade vänta. Hoppas det går snabbt med remissen.

• Annilo

Fick mens idag. Äntligen! Efter 78 dagar. Ska ringa vårdcentralen imorgon och fråga om jag får komma på tisdag, för då är det ju 3:e dagen på mensen, så att jag kan ta om proverna..

• Mamori

Hoppas att det går bra och att du får ta proverna! Förstår att du är orolig. Jag fick skumma prover med alldeles för lågt testosteron efter att jag haft mycket mellanblödningar och då gick remissen fort.

• Annilo

Var hos gynekologen idag och han sa att jag hade jättemånga ägg kvar. T.o.m. för många och det kan ha varit det som orsakat oregelbunden menstruation. Han sa att jag kunde vara lugn och att inget tydde på infertilitet. Han sa att jag ev. Hade en cysta som de ska titta på igen om några veckor ifall den inte försvinner av sig själv. Han sa också att jag kanske kunde ha endometrios. Jaa kände en lättnad iaf . Lämnade blodprover idag och ska dit igen om 6 veckor.

• Sockerdockan

När man har pco brukar man ju ha just 'för många' (eller i alla fall fler än vanligt) äggblåsor. Trodde inte gyn att det var det?varför inte?

Svar på tråden FSH 52, förklimaterium? Jag är bara 22 år, HJÄLP är så olycklig