• Tissetass

Hjälp, vad mer kan jag testa?

Haft stora problem med denna ständiga värk och smärta i 13 år nu
    Testat alla receptfria värktabletter på apoteket utan att de har den minsta effekt
    Testat kombinerade p-piller och piller som Cerazette. Mådde skit och min läkare vill ogärna testa fler hormonbehandlingar på mig.
    Jag har spikmatta att ligga på för att försöka lindra värken som strålar till ryggen.
    Tar Citodon mellan mensen och Spasmofen under mensen, har ändå ont. Även om jag tar när jag börjar få ont så stiger smärtan genom pillrens effekt och jag blir helt trött och tung i huvudet pga morfinet. Så då mår man skit OCH har ont som fan.
    Äter just ny Esmya, men är konstant trött och hängig sedan jag började och det står ju att man bara får äta dem i högst 3 månader, så jag vet inte hur det blir när tiden är ute.
    Jag har blivit nekad hysterektomi av Socialstyrelsen

Det sista var verkligen ett hårt slag och jag har känt mig helt hjälplös och ledsen de senaste dagarna sedan jag fick veta. Att få ta bort livmodern kändes som en efterlängtad frihet, att äntligen få en chans att kunna leva och kunna gå till jobbet ordentligt utan att vakna vissa mornar av sådan smärta att man inte kommer upp och måste sjukanmäla sig i tid och otid. (var lika i skolan)
    Och så nu blir man nekad. Det som kändes som den enda utvägen ur detta. Något jag verkligen vill. Har velat operera bort livmodern de senaste 7 åren utan att tveka över beslutet en endaste gång.

Så ni andra som har endo, ge mig tips på vad jag kan göra för att lindra. Något som inte finns i min lista redan. Börjar känna att jag har testat allt nu.
  • Svar på tråden Hjälp, vad mer kan jag testa?
  • Lena

Det ska finnas fler operationer än hysterektomi som ska hjälpa vid endo men kunskapen är dålig.

• Tissetass
    Lena skrev 2014-03-27 16:38:58 följande:
    Det ska finnas fler operationer än hysterektomi som ska hjälpa vid endo men kunskapen är dålig.
    Läkarna vill inte ens ge min en vanlig titthålsoperation för att kolla efter härdar. De säger att jag är för ung och att det då är för stor risk att titthålsoperationen kan leda till sammanväxningar. Så det känns som att man har väldigt liten chans att få någon form av operation.
  • Trinity78

Du behöver starkare smärtstillande tabletter. Jag äter en blandning av Dolcontin, kodein och Tramadol. 

Reproductively challenged
  • Eyescreamtattoo

Testa en kombo m antiinflammatoriska med då endo orsakar inflammation som orsakar smärtan. Tar brufen retard för lederna och har sluppit den medta smärtan helt sedan dess

• rebekka84

Ser att detta är en gammal tråd nu men chansar iaf. 
    Hur gick din behandling med Esmya? Blev du bättre, höll det i sig även efter avslutad behandling? 

Jag har myom i livmodern och har haft hemska besvär i ca: 10 år. Nu har min nya gynekolog satt in Esmya som jag ska börja med vid nästa mensturation och jag hoppas på att detta hjälper. 
    Om inte har hon sagt att vi kan operera bort livmodern helt och det känns bra att ha det som back-up om detta inte hjälper! Är 100% säker på att jag inte vill ha barn i framtiden så inga problem för mig med detta heller. 

Hur har det gått för dig? Om du inte får godkänt en op så kan du alltid byta läkare och söka dig vidare :)

• Tissetass

Jag har avslutat en ganska lång behandling med Esmya nu, men jag mådde toppen medan jag åt det. Inga biverkningar och ingen mens under de 3-månadersperioder som man äter medicinen. Men under varje paus så kom mensen tillbaka med samma smärta som vanligt.

Just när behandlingen skulle avslutas så såg de myom i livmodern och jag fick en omgång till. Dock är det stopp nu, för man får inte äta hur länge som helst. Blev igen nekad operation, men provar hormonspiral just nu eftersom de lovade mig att det kan bli op. om spiralen inte fungerar som den ska efter tre månader. Har haft den i en månad nu ungefär. Efter tre dagar fick jag en svampinfektion. Har aldrig i mitt liv haft det förut. Sedan för ett par veckor sedan fick jag mens och jag tror jag hade mer ont än förut. Eller mensvärken var lika hemsk och så fick jag som en skarp knipande magsmärta också. Jag småblöder fortfarande till och från och tror fan jag fått en till infektion. Känns som jag har "papercuts" där nere, klåda och tjocka vita blodblandade flytningar. Rynkar på näsan

Svar på tråden Hjälp, vad mer kan jag testa?