• lilis74

Hemska läxläsningar

Vill bara veta om det är någon mer än vi som har problem med läxläsningen hemma. Vore bra att kunna diskutera det med andra i samma situation.

Min dotter går i 5:an och vi har haft problem med läxorna ett tag nu. Hon blir arg så fort man nämner läxa. Måste påminna henne dagligen och orkar inte tjata om det hela tiden.

Hur har ni det?

• Svar på tråden Hemska läxläsningar
  • Lindsey Egot the only one

Vi har samma problem. Rena Alfons Åberg stuket. Jag ska bara, jag ska bara. Det är rätt tröttsamt. Helst när jag har ett barn som har svåra konsentrationssvårigheter där vanlig läxläsning tar 3x längre än normalt.

• Kina79

Vi bor utomlands och mina tjejer går i tvåan och fyran.
    Framförallt med den stora är det mkt tjafs!
    Vi ger dessutom extra läxa utöver skolans läxa.
    Vi har löst det som så :
    Dels är läxan kopplad till veckopeng. Inte så att de kan välja huruvida läxan ska göras eller inte (för göras ska den) utan att de ska ta en hel del ansvar själva, att få den gjord innan det göra nåt annat.
    Del har vi gjort iordning ett låter skrivbord som stora tjejen endast använder - och endast till läxor. Det används alltså inte annars, vilket innebär att det aldrig är stökigt och inte har en massa störgrejer.
    Och sist men inte minst, har vi skrivit ut ett läxschema, där det tydligt framgår vad hon/de ska göra dag för dag och där de kan bocka av när allt har gjorts. Det gör det tydligt för dem och ger dem kontroll.

• lilis74

Nu ska vi få lite hjälp i från skolan iallafall. Läxhjälp 2 timmar på torsdagar.

• oraklet från delphi

Jag tycker alla läxor borde göras under skoltid jag ser det som en arbetsdag skolan, så när dagen är slut ska den vara slut,.. Och många föräldrar klarar inte av att hjälpa sina barn med läxor Tänk så många konflikter som kunde undvikas utan läxor på hemmaplan Och alla de som är trångbodda som ändå inte får studier... Jag tycker det ska finnas obligatorisk läxhjälp ( ta in arbetslösa i skolan) och de som vill och kan kan göra läxor hemma men man ska kunna välja

• oraklet från delphi
    oraklet från delphi skrev 2014-03-28 08:23:41 följande:
    Jag tycker alla läxor borde göras under skoltid jag ser det som en arbetsdag skolan, så när dagen är slut ska den vara slut,.. Och många föräldrar klarar inte av att hjälpa sina barn med läxor Tänk så många konflikter som kunde undvikas utan läxor på hemmaplan Och alla de som är trångbodda som ändå inte får studier... Jag tycker det ska finnas obligatorisk läxhjälp ( ta in arbetslösa i skolan) och de som vill och kan kan göra läxor hemma men man ska kunna välja

Studiero ska det stå
  • oraklet från delphi

I alla fall ska man få välja om läxor ska göras hemma eller i skolan

• Kina79

Men nu kan man ju inte välja, så då får man försöka lösa problemet på annat sätt.
    Läxans vara eller icke vara är ju en annan diskussion.

Skönt att ni ska få läxhjälp TS

• Tangent

Har precis samma situation. Har funderat på familjerådgivning.
    Bra att din dotter ska få läxhjälp.
    Tack Kina 79 för tips om läxschema, ska också göra ett.

• glassen

Min son går bara i ettan och vi har riktiga kamper kring läxorna. De måste ju göras, men han gråter, skriker, svär och kastar saker. Jag fasar för hur det ska bli när han blir äldre när det är så jobbigt redan nu. Jag önskar att det fanns möjlighet att göra läxorna på fritids för barn är ju så trötta när de kommer hem på kvällen och varit igång hela dagen. Vet ju själv hur det är efter en lång arbetsdag.

• elyse
    glassen skrev 2014-03-29 22:12:53 följande:
    Min son går bara i ettan och vi har riktiga kamper kring läxorna. De måste ju göras, men han gråter, skriker, svär och kastar saker. Jag fasar för hur det ska bli när han blir äldre när det är så jobbigt redan nu. Jag önskar att det fanns möjlighet att göra läxorna på fritids för barn är ju så trötta när de kommer hem på kvällen och varit igång hela dagen. Vet ju själv hur det är efter en lång arbetsdag.
    Finns det inte det, då? Alltså, möjlighet att göra läxan på fritids? 
  • glassen
    elyse skrev 2014-03-29 22:17:53 följande:
    Finns det inte det, då? Alltså, möjlighet att göra läxan på fritids? 
    Nej, det finns det inte.
  • elyse
    glassen skrev 2014-03-30 20:09:28 följande:
    Nej, det finns det inte.
    Inga stolar + bord där man kan sätta sig med sin bok? Måste alla vara ute och leka samtidigt? 
  • glassen
    elyse skrev 2014-03-30 21:35:53 följande:
    Inga stolar + bord där man kan sätta sig med sin bok? Måste alla vara ute och leka samtidigt? 
    Min son kan inte göra läxor själv. Han går i 1:an och behöver hjälp.
  • elyse
    glassen skrev 2014-03-30 22:29:26 följande:
    Min son kan inte göra läxor själv. Han går i 1:an och behöver hjälp.
    Med alla läxor? Ja, då kan jag se problematiken. Jag har själv jobbat på fritids (Förskoleklass-3:an) och vi hade dagligen barn som valde att göra någon läxa där innan de lekte, men det beror såklart på vad för typ av läxa det är. Några matte-tal är ju lätt att klara själv medan en läsläxa på några sidor kan vara knepigare.  
  • Lindsey Egot the only one
    glassen skrev 2014-03-29 22:12:53 följande:

Tyvärr blir det inte bara skolan som anses vara idioter i barnens ögon utan konflikten flyttas även in i hemmen och förstör mycket i familjen.
  • whitestar

Min bonus går i 6:an och har alltid haft regeln minst 1 läxa / dag ska göras direkt efter skolan innan nåt annat görs. Vi håller dock helgerna läxfria. Funkar bra, förutom att bonusen ibland sitter och gör bort läxorna under lektionstid!

• Orcha

Har era barn i mellanstadiet läxor varje dag?
    Min i fyran får tre veckoläxor som vi gemensamt bestämmer när de ska göras beroende på vad annat som är inplanerat under veckan.
    Funkar jättebra!
    Ettaplättaren har en läxa i veckan och den gör han så fort han bara kan för att han gillar det så mycket.

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Stjärnfall76

Sätt en bestämd tid då ni sätter er ner tillsammans. PRata om varför man gör det.... 
    Försök gör det till en mysig stund, men visa att det ine är något val OM man gör det, bara HUR och NÄR....

Våra barn har nästan inga läxor via skolan, och de får inget vidare stöd vare sig de har lite svårt för det eller om de behöver mer utmaning. Vi köper egna böcker och gör egna läxor i det där de är för bra eller inte tillräckligt bra. Det fungerar bra.

Svar på tråden Hemska läxläsningar