• Utlandssvensk

Maskin med "vitt ljud" till bebisen?

Hej!

Vad tycker ni om maskiner med "vitt ljud", skulle ni våga använda en sådan till en bebis som tyvärr sover med fönstret mot bullrig gata med massor av ambulanser och högljudda sopbilar, osv.? Det finns en studie som visar att sådana maskiner fördröjer hörsel- och talutveckling men den gjordes på alldes nyfödda musungar som utsattes för ljudet dygnet runt så det kan nog inte jämföras med att använda en sådan på nätterna och vid korta tillfällen på dagen till en bebis som redan är över 6 månader gammal. Däremot kanske det kan vara "beroendeframkallande" skulle jag gissa. Skulle ni göra det? Någon som har erfarenhet av det? Jag kollar på Marpac Dohm DS Dual Speed Sound Conditioner. Tack på förhand!

• Svar på tråden Maskin med "vitt ljud" till bebisen?
  • No Logo

Vi använder oss av budgetvarianten: fläkt! Bortvänd vid sval årstid. Du har helt rätt i att det är lätt beroendeframkallande..

• bobou

Jag hade vattenkranen i köket inspelad på mobiltelefonen. Den användes vid enstaka tillfällen när bebisen var väldigt uppskruvad och hade svårt att komma till ro.

• Utlandssvensk

Tack för era svar! 

Hm  verkar som om sådana maskiner inte används sâ flitigt... Kanske kan vi klara oss utan. Bebisar sover ju ofta djupt när de väl sover, men ändâ, känns taskigt att den ska ligga och sova med buller omkring, särskilt pâ dagen när sömnen är lättare och det är mera trafik. Vi ska flytta om ett tag men under tiden.... Ja, jag lyckas inte bestämma mig ännu....

• frökenelisabeth

Finns en app som heter White noise, den användes flitigt här i en period. Behovet försvann gradvis av sig själv, så jag ser inga problem med det alls. Vi körde den vid insomning bara så det var ju inte alls i närheten av dygnet runt.

• Aileen Allannah

Men störs bebisen verkligen av allt buller, eller är det ni vuxna som störs? Mina ungar har sovit som små grisar trots att det varit bullrigt omkring dem, fast det är ju såklart olika.

• Utlandssvensk

På dagarna tror jag det kan bli problem att somna in när han ska börja sova middag i sitt rum. Alltså det är så svårt att veta, känns taskigt att försöka få honom att sova där om inte förutsättningarna är de bästa. Och om han sen inte sover bra där är det ju svårt att veta om det beror på ljudet eller inte. Han kan ju sova i barnvagn som rullar på bullrig gata men det är liksom inte samma sak...

Svar på tråden Maskin med "vitt ljud" till bebisen?