• ericah3j

hur har det gått för era prematurer?

Hejsan!

fick våran son i vecka 30+6 och idag är han 33+1 (2 veckor och 2 dagar) och läkaren började prata om hemgång nästa vecka. vi kommer att ha både sond och syrgas när vi åker hem ( vi kommer ha hemsjukvård ). Så undrar om de är fler som haft syrgas när de fått åka hem och hur de gått?
    sen känner vi oss lite nervösa för han är ju så liten ändå, fler som känt så inför hemresan?

• Svar på tråden hur har det gått för era prematurer?
  • a no nym

Ni ska inte åka hem om ni inte känner er trygga med sonden o syrgasen. Jag åkte hem med mina prematurer med sond men utan syrgas i v 35+3 resp 34+4. De ville att hen skulle äta minst ett mål/dygn själv o ha stabil andning innan vi fick åka hem. Och, att vi själva ville åka hem. Det var frivilligt med hemsjukvård, inget tvång. Men det gick bra. Väldigt skönt att få vara hemma.

• TissTassTess

Vi fick åka hem med sond och syrgas och tyckte det var väldigt skönt att få komma hem efter 13 veckor på neo. Våran kille är född v 23 och tiden på neo blev lång.
    Så när vi fick erbjudande om att åka hem på permis så var det ingen tvekan. Men vi var båda två väldigt trygga med det och kände ingen som helst oro över det...
    Men om ni inte känner er helt trygga med att åka hem så gör det inte. 

• Challe

Vi åkte hem med syrgas, det var lite kämpigt i början men vi vande oss (fick ju ha kvar den i ett år då min son är född v26) om ni är osäkra kan ni ju åka hem på permission över en helg typ..

• Helly

Född v 34, fick komma hem v 35 med sond, så fort han hade kommit upp i godkänd vikt och klarade av att hålla värmen själv. 

Det var inga problem, förutom att han drog ut sonden flera gånger så att vi fick åka tillbaka till sjukhuset och få den insatt på nytt. 

Åk hem när ni känner er trygga med det. Har ni övat på alla moment på Neo, då kommer det att gå bra hemma också och man har verkligen tillgång till telefonhjälp dygnet runt så det är bara att ringa om man är osäker på någonting.

Lycka till!

Svar på tråden hur har det gått för era prematurer?