Judiths skrev 2014-03-26 20:54:05 följande:
Är det verkligen så att det ska vara tyst i fem minuter INNAN de får börja äta? Jag är lärare och både på min förra och min nuvarande arbetsplats har vi fem tysta minuter på lunchen. Detta innebär dock att det ska vara tyst i fem minuter medan barnen äter, efter de fem minutrarna får barnen prata i normal samtalston med sina kamrater. Jag brukar inte förlänga tiden för att någon råkar säga något, det brukar räcka med en tillsägelse. Skulle det vara många som pratar och struntar i tillsägelser skulle jag nog dock kunna förlänga tiden till dess att regeln följs. Även om jag inte är för att vara överdrivet nitisk tycker jag jag ändå att det är viktigt att se till att regler följs. Det brukar barnen också tycka.
Kan stämma, hade under gymnasietiden (i och för sig några år sedan men ändå) praktik på en skola, detta var årkurs 2 så de var ändå små. De fick sitta i klassrummet vid sina bänkar tysta i fem minuter innan de fick gå till matsalen. Om någon pratade förlängdes tiden med 1 minut. Det hände ibland och då fick alla sitta kvar en minut till innan de gick tillsammans till matsalen.