Ritalin och ADD - Blir jag manipulerad?
Hej,
Blir jag manipulerad? Min bror har sedan många år varit heroinmissbrukare, amfetaminmissbrukare och missbrukare i största allmänhet vad jag förstår. Just nu bor han hos mig och ingår i ett program där han får både Ritalin och Subutex. Säger mig inte mycket mer än det han berättat och det jag läst, därav min fråga.
1. Han påstår att Ritalin är mot hans ADD som någon fängelsedoktor satt på honom för länge sedan, alltså ingen officiell diagnos. Kan tro på det då jag själv har Aspergers och då dessa neuropsykologiska diagnoser är mycket ärftliga. Men... när han har varit på mottagningen och fått sitt Ritalin och sin Subutex så är han speedad som sjutton, sätter igång med projekt efter projekt med stor frenesi och lämnar grejjer omkring sig som värsta pundare. Han avslutar aldrig något utan han fladdrar iväg till nästa projekt. När jag talar med min väninna som har Ritalin mot sin ganska kraftiga ADHD så säger hon att så 'bör' man inte reagera. Så reagerar hon inte på Ritalin utan tvärtom, utan Ritalin kan hon knappt sitta still men med Ritalin kan hon faktiskt läsa en hel dagstidning. Blir jag manipulerad?
2. Subutex? Vad är vitsen med det? Är det så att han faktiskt går på heroin fortfarande? Kan han inte sluta med Subutex? Kommer han att gå på det resten av livet, alltså... kommer jag att ha en missbrukare boendes hos mig för jämnan?