• Maya10

Försörjningsplikt pga prövotiden ej är klar...

Mitt lilla mormor <3 håller på att brista.... Min dotter o svärson har flyttat till varsin lägenhet och har lämnat in skilsmässo-papper där prövotid pågår..

Nu till problemet, min dotter (som har CSN, vilket har blivit försenat pga de gjort om kursen) har inte lyckats få sitt CSN nu och gått till soc för hjälp med hyran under denna månad - men de säger att eftersom de fortfarande är gifta så är han försörjningspliktig gentemot henne..
    Hon varken vill eller kommer att få hjälp av honom (förutom bidrag till barnet).. Någon av er som har suttit i samma sits? Hur gjorde ni?
    Jag har dessutom inte ekonomi till att försörja henne heller + att hon är vuxen...

• Svar på tråden Försörjningsplikt pga prövotiden ej är klar...
  • Philippa

Tja, mannen får så lov att försörja henne... det ingår när man gifter sig.

• Csillag

Har tyvärr samma problem. Fick samma svar som hon fick av soc. Ex mannen vägrat och jag kan inget göra.6 månaders prövotid blev dessutom längre....tog tid för tingsrätten att ge sin dom och sen tar de 3 v innan domen vinner laga kraft och i våran skilsmässa låg de även vårdnaden i detta och xmannen valde överklaga den 3 dagar innan allt vunnit laga kraft så då stannade allt så allt skulle varit klart för flera veckor sedan åtminstone med skiljsmässan men nu sitter ja fortfarande i samma sits,så TYVÄRR så tänker man att det handlar om 6 månader men kan vara längre....nu väntas allt ska dömmas i hovrätt ist. Så ja har fått låna pengar för att lösa detta själv då xman gör som han SJ vill o anser.

Svar på tråden Försörjningsplikt pga prövotiden ej är klar...