• Tångräkan

5-åringen stal från förskolan, bör man oroa sig?

Vår 5-åriga dotter hade med sig två små leksaksfigurer hem från förskolan för nån dag sedan. Hon påstod att hon hittat dom ute, jag misstänkte att det inte var så men vill inte anklaga utan bevis. Idag pratade jag med henne lite om att stjäla (rent allmänt), att människor kan bli arga, att kompisar inte vill leka med en om man tar från dom osv. Men framför allt att det alltid är bäst att berätta om man gjort något dumt, för att man inte ska ljuga. Så ikväll när hon la sig så ropade hon på mig och hade tårar i ögonen, "jag tog dom på dagis mamma". Hon mådde jättedåligt och skämdes. Jag frågade om vi skulle lämna tillbaka dom på dagis imorgon och det ville hon. Sa också att hon kunde berätta för fröken men då blev hon jätteledsen och sa att hon inte vågade det, att hon är rädd att fröken ska bli arg. Förklarade att fröken inte kommer bli arg alls eftersom hon berättar som det är och inte ljuger och att jag är jättestolt över henne som berättade för mig. Men hon var jätteorolig över det och vill inte. Är det ok att jag lämnar tillbaka dom och berättar läget? Behöver jag "straffa" henne genom att tvinga henne att göra det själv? Det har aldrig hänt förut och jag tror inte det kommer hända igen (isf måste man såklart tänka om). Kan tillägga att hon har det lite tufft just nu med en frånvarande pappa (går inte in på varför men hon saknar honom mycket och bär på mycket sorg och saknad). Sen tror jag mer att detta var nån inpulsgrej snarare än ett agerande utifrån mående. Men man vet ju aldrig.

• Svar på tråden 5-åringen stal från förskolan, bör man oroa sig?
  • Tow2Mater

tycker inte du behover "straffa" henne om det var forsta gången det händer..

• Gathehielm

Straff? Nej, hon förstår ju själv att hon gjorde fel.
    Jag brukade själv stjäla småsaker i den åldern; legobitar, små skruvar, suddgummin. Lite onödigt så här i efterhand, men femåringar är knappast några mästerskurkar.

• Eva Fa

Ganska många barn har plockat med sej saker från förskolan.

• mammalovis

Din dotter har ju visat ånger och förstått att det blev fel, så det enda som hör till är väl att hon är med på morgonen när du berättar det på förskolan. Hon är inte den första som tagit saker med sig hem och inte den sista heller. Det viktiga är ju att veta att om man gör fel får man göra rätt efteråt.

• Litet My

Inte straffa, du har ju pratat med henne och hon förstår och är ledsen så varför straffa också. Tror de allra flesta stulit något någon gång i livet.

• Stjärnfall76

Tror inte att det är någon fara i den ålder... däremot kan man inte släta över det... de måste ta sitt ansvar själva för vad de har gjort, Med ditt stöd så klart.

Två av mina barn har stulit när de var just 5 år. VI pratade om hur de kunde göra för att lösa det, och de fick komma med förslag. Båda kom med förlaget att lämna tillbaka det... Det blev väldigt pinsamt, men det är ju faktiskt det enda rätta. Jag var med och höll handen, men de fick göra det själva.

• Stjärnfall76

Tror inte på straff.... vad vill du lära henna? Undvika straff, eller undvika att stjäla.... konsekvensen måste ju ha med det man gjort att göra. Ett försök att ställa tillrätta felet man gjort. Det har ju inget med tex TVspel att göra.

• förrvirrad

Vi hade precis samma incident här hemma. Vi berättade tillsammans för fröken som sa att det gjorde inget, bara du inte gör om det. Efteråt kramades de och allt vara frid och fröjd!

Svar på tråden 5-åringen stal från förskolan, bör man oroa sig?