• Anonym (Undersökning)

Undersökning för er som gjort abort.

Hej!
    Jag är en studerande som nu har valt att skriva en uppsats om varför kvinnor i Sverige gör abort. Undersökningen nedan riktar sig till kvinnor som gjort en eller flera aborter.
    Jag behöver er hjälp med att svara på en undersökning på tre frågor.

Fråga ett:

Hur gammal var du när du gjorde abort?

Fråga två:

Vad var anledningen till att du gjorde abort?

Fråga tre:

Hur långt gången var du när du tog beslutet?

Vet att det är privata frågor men denna undersökning är helt anonym och endast för statistikens skull.
    Har själv gjort en abort och uppskattar om ni har styrkan att svara på dessa frågor.

Tack för er tid!

• Svar på tråden Undersökning för er som gjort abort.
  • Fjärilslarv

de etiska principerna är inte fastslagna. Har du fått ok från etiska rådet att intervjua patienter?

• whydoyoucare
    Fjärilslarv skrev 2014-03-25 15:45:15 följande:
    de etiska principerna är inte fastslagna. Har du fått ok från etiska rådet att intervjua patienter?
    Vad menas med det du skriver? Alltså, förstår inte vad etiska rådet och liknande saker är. Är man fortfarande patient fast det var flera månader/år sedan man gjorde aborten? 

Blev bara nyfiken på om man har rätt att göra som TS gjort med den här tråden eller ej :p
  • whydoyoucare

Btw TS så borde du lagt tråden i känsliga rummet så man kan svara anonymt om man så önskar. Det finns ju dom som inte vill yttra sig öppet om sådana saker. 

• Nayshia

Fråga ett:

19

Fråga två:

Ville ej ha barn

Fråga tre:

Minns ej runt vecka 12 tror jag

• Fjärilslarv
    whydoyoucare skrev 2014-03-25 16:13:19 följande:
    Vad menas med det du skriver? Alltså, förstår inte vad etiska rådet och liknande saker är. Är man fortfarande patient fast det var flera månader/år sedan man gjorde aborten? 

Blev bara nyfiken på om man har rätt att göra som TS gjort med den här tråden eller ej :p
    ja man är patient så fort man har genomgått det ingrepp som efterfrågas.
    för att få intervjua patienter så måste man gå genom ett etiskt råd som finns på varje lärosäte som tar ställning till om det an vill göra är etiskt korrekt. De etiska principerna ska varje forskare (alltså varje person som som ska göra en undersökning öht följa) och de ska också vara preciserade i ens informationsbrev som följer med undersökningen, vilket i detta fall är det som ts skriver i sin trådstart. 

Det etiska rådet har ofta en handläggningstid på ca 3 veckor. 

www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
  • Fjärilslarv
    whydoyoucare skrev 2014-03-25 16:13:19 följande:

OM ts har fått godkänt från det etiska rådet på dennes lärosäte så får ts göra så, men det specificeras inte i informationsbrevet (det som står i trådstarten), vilket det ska göra. 
    Det etiska rådet på "mitt" universitet har en handläggningstid på ca 3 veckor. 
  • Fjärilslarv
    whydoyoucare skrev 2014-03-25 16:14:22 följande:
    Btw TS så borde du lagt tråden i känsliga rummet så man kan svara anonymt om man så önskar. Det finns ju dom som inte vill yttra sig öppet om sådana saker. 
    precis man ska alltid ha en möjlighet att svara på en enkät anonymt vilket också är en av de etiska principerna, det gör att denna tråd är olaglig.
  • Anonym (17)

Fråga ett:

Svar: 17 år

Fråga två:

Svar: För att jag var så sjukt illamående samt gick första året på gymnasiet och inte var redo för ett barn efter att ha känt pappan i ca 3 månader.

Fråga tre:

Svar: vecka 16

• ThisIsMyYear

TS är ju anonym vilket får mig att tro att denna tråd var i känsliga rummet men av nån outgrundlig anledning blivit flyttad? Moderator kanske vill förklara sitt misstag? 

• Moderator
    ThisIsMyYear skrev 2014-03-25 16:30:43 följande:
    TS är ju anonym vilket får mig att tro att denna tråd var i känsliga rummet men av nån outgrundlig anledning blivit flyttad? Moderator kanske vill förklara sitt misstag? 
    Undersökningar och efterlysningar ska postas i denna forumdel. 

/Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Fjärilslarv
    Moderator skrev 2014-03-25 17:00:03 följande:
    Undersökningar och efterlysningar ska postas i denna forumdel. 

/Moderator
    fast de följer inte de etiska forskningsprinciperna som ALL forskning och alla undersökningar SKA följa i denna tråd..
    man kan länka till en webenkät men så som ts har skrivit ut det med att man ska svara direkt i tråden är inte forskningsetiskt korrekt och är ts en universitets/högskolestudient så kommer ts att få ig på sin uppsats eftersom alla svar från enkäten (dvs datan) ska presenteras och tas med.
  • Fjärilslarv
    Jag tycker det är skrämmande att Familjeliv som anser sig vara ett seriöst forum propsar på att bryta de etiska forskningsprinciperna, som jag t o m har gett till er via pdf ifrån vetenskapsrådet...

Jag tycker det är skrämmande faktiskt att ni gör såhär!
    Konfidentialitetskravet säger att varje person ska vara anonym, vilket är omöjligt för en tråd där det inte går att svara anonymt.
  • Fjärilslarv
    Din motivering: Jag tycker det är skrämmande att Familjeliv som anser sig vara ett seriöst forum propsar på att bryta de etiska forskningsprinciperna, som jag t o m har gett till er via pdf ifrån vetenskapsrådet...
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf

Konfidentialitetskravet säger att varje person ska vara anonym, vilket är omöjligt för en tråd där det inte går att svara anonymt.
  • Moderator
    Fjärilslarv skrev 2014-03-25 17:27:46 följande:
    Din motivering: Jag tycker det är skrämmande att Familjeliv som anser sig vara ett seriöst forum propsar på att bryta de etiska forskningsprinciperna, som jag t o m har gett till er via pdf ifrån vetenskapsrådet...

Det är upp till den som gör undersökningen att utforma den korrekt. Det finns många andra sätt att göra en undersökning än att de svarande ska skriva sina svar i en forumtråd. 

Såna här undersökningar hör inte hemma i KR.

/Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Fjärilslarv
    Moderator skrev 2014-03-25 17:38:57 följande:
    Det är upp till den som gör undersökningen att utforma den korrekt. Det finns många andra sätt att göra en undersökning än att de svarande ska skriva sina svar i en forumtråd. 

Såna här undersökningar hör inte hemma i KR.

/Moderator
    jaha det var ju ett utömmande svar...eller inte!
    Jag är mycket v'l medveten om hur en undersökning ska se ut, och jag tycker att det är skrämmande att ni inte tar bort tråden med hänvisning till de etiska reglerna...
    Jag trodde Familjeliv var ett seriöst forum, men ack så fel jag hade.
  • ThisIsMyYear
    Dealer skrev 2014-04-07 00:05:52 följande:
    så då är det ok att döda foster
    Tror inte personen svarade dig. 
    Och dina svar är väldigt onödiga i denna tråd.
Svar på tråden Undersökning för er som gjort abort.