• Skogsbjörnen

Är min dotter för smal?

Hej! Skulle vara jätte tacksam om ni kunde skriva ungefär vad barn i 15 års åldern vid 171 cm långa bör väga, ha för midjemått och lårmåty. Det är så att mitt barn har alltid varit väldigt smal, men nu på senaste tiden ser hon ut att ha krympt ännu mer, hon väger ca 49 kg. Är detta för lite? Kan ni säga om ni tycker att bilden är alldeles gör mager, som ni ser syns hennes revben tydligt. Snälla så tacksam för svar är så orolig! Ops. Bilden hittade jag på familjens gemensamma kamera, snokar inte runt i hennes personliga saker, blir ju dock orolig när hon tar sådana bilder

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-25 15:31
    Bilden kommer ej in, någon som vet hur jag får in den? Annars skulle jag gissa på att hon har midjemått 55 ungefär

• Svar på tråden Är min dotter för smal?
  • Duckan

Hon låter absolut jättesmal ts, men det var det många som var i tidiga tonåren utan att nån var knas.
    Äter hon bra hemma?

• Sthlmtjej24

Det som jag reagerar på är att hon krympt. Det är aldrig bra för en redan normalviktig tonåring.

• BCH52

Ja, klart underviktig. Hon har ett BMI på under 17, det bör vara mellan 20 och 25. Hur/vad/när äter hon? Föreslår att du tar kontakt med skolsköterskan och det bör du göra så snart som möjligt. När hon fyllt 18 har du tyvärr inte så mycket att säga till om. Du har då inte ens rätt att få veta något om hennes hälsa.

Fryser hon ofta? Har hon kvar sin mens? Tappar hon hår? Sånt är några av de problem man kan få vid svår undervikt.

• Duckan

Räknade på vad mitt bmi var när jag var 13 år (145 cm och 30 kg) och fick 14,3. Jag var inte sjuk alls utan bara  väldigt smal. Som jämförelse till ts dotter.

• Skogsbjörnen
    Duckan skrev 2014-03-25 16:15:52 följande:
    Hon låter absolut jättesmal ts, men det var det många som var i tidiga tonåren utan att nån var knas. Äter hon bra hemma?

Nja, portionerna blir bara mindre och mindre. Tror ni det kan handla om ätstörning?
  • Skogsbjörnen
    Duckan skrev 2014-03-25 16:28:27 följande:
    Räknade på vad mitt bmi var när jag var 13 år (145 cm och 30 kg) och fick 14,3. Jag var inte sjuk alls utan bara  väldigt smal. Som jämförelse till ts dotter.

Dock kan man bara mäta sitt bmi från 14 års åldern. När hon va 13 va hon ca 140 lång och hade kanske ett bmi på runt 14-15
  • cosinus

Att hon krympt låter ju iofs inte bra. Men samtidigt växer man ju ofta i ryck.

Jag som aldrig varit någon liten nätt tjej vägde säkert runt 52-53 i den åldern (166 cm) och var rätt vältränad då jag spelade otroligt mycket fotboll.

Så jag skulle mer gå på hur hon är i humöret, förhållningssätt till mat och träning (och om det ändrats) och som någon skrev, håravfall, mens och även allmäntillståndet.

Har små och smala barn och när jag räknar på deras iso-bmi för barn så hamnar de 3 äldsta på undervikt med hygglig marginal och de är fullt friska bara smala och jag räknar med att de som tonåringar också kommer vara det. Så jag får mer gå på hur de är i förhållande till innan om jag ska oroa mig eller inte.

• Skogsbjörnen
    BCH52 skrev 2014-03-25 16:22:47 följande:
    Ja, klart underviktig. Hon har ett BMI på under 17, det bör vara mellan 20 och 25. Hur/vad/när äter hon? Föreslår att du tar kontakt med skolsköterskan och det bör du göra så snart som möjligt. När hon fyllt 18 har du tyvärr inte så mycket att säga till om. Du har då inte ens rätt att få veta något om hennes hälsa. Fryser hon ofta? Har hon kvar sin mens? Tappar hon hår? Sånt är några av de problem man kan få vid svår undervikt.

Tack så mycket! Slängde precis iväg ett mejl till hennes skolsköterska. Blir så orolig nu! Mensen vet jag inte riktigt, hon säger oftast inte till när hon får det. Dock fryser hon otroligt mycket och har låg puls! Ska jag tvinga upp henne på vågen och se om hon gått ner tycker ni? Eller är det lite väl mäktigt?
  • Whitetrash86

Jag var också extremt smal som tonåring, kollade man BMI så led jag av  svår anorexia. Det var och är idag inga fel på min vikt.
    DOCK gick jag aldrig ner från normalt till extremt smal. Hade helt klart oroat mig för att barnet har fallit i fällan där man ska vara pinnsmal för att vara snygg.

• Skogsbjörnen

Gud vad detta känns jobbigt! Någon som har barn runt hennes ålder som vet vad för bmi dom har?

Svar på tråden Är min dotter för smal?