• backen15

Orolig! Gravid i v 34+1. inte växt som jag ska de senaste 3 v..

Var hos bm idag! En aning orolig när man gick därifrån, då jag bara växt 1 cm på 3 v. Blev kallad nästa vecka på extrakoll och utifrån där ev ett nytt UL.. Men nästa vecka är det ju långt till om bebis inte växer som den ska:( 
    Tänker hela tiden nu på om nåt händer med bebis..

• Svar på tråden Orolig! Gravid i v 34+1. inte växt som jag ska de senaste 3 v..
  • Ingrid Marie

Bebisen. Det heter bebisen i bestämd form. En parentes bara.

För att svara på ämnet, kan det vara så att bebisen kilat ned sig eller t.o.m fixerat sig, och magen sjunkit lite? Sa BM något om det? Då detta inträffar kan SF-måttet stå still/dippa lite nämligen. Ett fullt normalt fenomen, men det borde du ju i sådana fall blivit upplyst om av din BM.

• Alexi

Det händer ju att barn inte växer som de ska och man får kolla med tillväxtultraljud osv men i värsta fallet så plockar man ut barnet tidigare, det är ju bara bra att de har koll.

• MEW85

Samma hände mig med in son. SF-måtten började dala och jag fick gå på TUL. Det visade sig att han låg i säte och var lite liten -11%. Ingen fara dock.
    Han kom i vecka 38+3, 46cm och 2760g. Han fick komma med planerat kejsarsnitt då han satt fixerad med rumpan i bäckenet och pga. tillväxthämning som då var -20%.

• backen15

Tack för svaren!
    Då jag kom tillbaka veckan därpå hade jag växt 2 cm och då var bm nöjd, sa hon. 10 dagar senare kom jag dit, nu 37 fulla veckor och då hade jag åter inte växt någonting. Fick UL-tid direkt , där dom kollade så att jag hade tillräckligt med fostervatten och att bebis mådde bra,fostervattnet fanns det tillräckligt av och bebis var helvild:) Dom kollade med ctg också, men allt var bara fint. Däremot kollade de inte hur stor han var. I v 30 kollade dom honom, och då var han -17 procent.  Det är inte utan att man blir orolig när man inte växer. Men det var skönt att ta ett UL.

• MissAdelaide

Skönt att det inte verkar vara någon fara. Vad ligger ditt sf mått på nu och vilken vecka är du i ? Mitt mått ligger på 31 cm och jag är nu i vecka 39. TUL visade bara -10% så det var ingen fara.

Svar på tråden Orolig! Gravid i v 34+1. inte växt som jag ska de senaste 3 v..