• AnnC

    Tips på kaffebönor

    Jag är ingen kaffeälskare, men min man är och ska få en kaffemaskin i 35-års present. Tänkte köpa till ett paket med kaffebönor att starta med så behöver tips på någon god sort? Han dricker gärna espresso med starkare smak! Kanske har någon tips även på mildare bönor som skulle passa mig, som inte gillar kaffe alltför mycket? Jag drack en gång ett kaffe jag gillade, det var en Gevalia sort på böna som inte finns i sortimentet längre. Kommer inte ihåg vad den heter bara! Men som sagt, någon lite mildare/sötare smak är jag ute efter...

  • Svar på tråden Tips på kaffebönor
  • Bleu

    Bor ni i Stockholm kan jag rekommendera ett besök på Johan & Nyström. De vet verkligen vad de sysslar med och sätter ihop fantastiska blandningar.

  • Kofot

    Jag älskar Zoegas Mollbergsblandning och Java. Det blir gott och lagom beskt kaffe.

  • frilans

    Hej! Jag har en kaffemaskin hemma där det är viktigt att inte ha glaserade bönor, då detta kan sätta stopp i maskinen. Om du själv har dålig koll på kaffe så kan detta vara bra att tänka på!

    Ickeglaserade goda bönor, som går att få tag på i vanlig matvaruhandel, är Arvid Nordqvist Classic kaffe, jag kör mellanrost. Gevalia mellanrost funkar också (ickeglaserad), men den tyckte jag inte att jag fick ut någon vidare smak av.

    Min maskin, Siemens Surpresso Compact heter den, kan man ställa in så att det blir svagare kaffe om man trycker på en knapp och starkare kaffe på en annan knapp. (Om du inte är så förtjust i starkt, men din man är det).

    Sen överhuvudtaget med kaffemaskin med hela bönor så är det ofta svårt att byta bönor. Du fyller liksom på allt eftersom i behållaren. Så skulle rekommendera att ni hittar en sort som passar er båda två :)

  • Kofot
    Bleu skrev 2014-03-25 09:00:08 följande:
    Bor ni i Stockholm kan jag rekommendera ett besök på Johan & Nyström. De vet verkligen vad de sysslar med och sätter ihop fantastiska blandningar.
    Var ligger det?
  • Eleonor01

    Gå till en riktig kaffe å te butik så hjälper de dig. Köp inte på Ica. Fel sorts bönor kan sätta igen maskinen. Riktigt kul present. Skulle jag också vilja ha :)

  • Kofot

    Vi har inte en kaffemaskin utan en kaffekvarn och brygger sedan som vanligt. Är det skillnad mellan bönor till kvarnar och kaffemaskiner?

  • AnnC

    Vad bra att jag skrev här, massor som jag inte tänkt på märker jag. Klart det borde bli bökigt att byta bönor när det bara finns en behållare Men även på denna maskinen ska man kunna ställa in styrka så jag får försöka hitta nåt som passar oss båda! Ska se om jag hittar en kaffebutik här i stan Men tar gärna fler förslag om nån har något guld tips, maskinen är en philips saeco minuto om det spelar roll

  • Bleu
    Kofot skrev 2014-03-25 09:12:24 följande:
    Var ligger det?

    Swedenborgsgatan 7.
Svar på tråden Tips på kaffebönor