• Nina34

Vad kallar ni er?

Ni plast/bonus/styv/pappas tjej
    Vad kallar ni er? Om ni tillexempel ska följa med på dagis, är med på kalas etc
    : "hej, jag är Simons ****" ?

Vad kallar ni barnen?
    : "Simon är mitt...."

Och vad kallar era "bonusbarn" er? Om de presenterar er för nån kompis eller så?
    : "titta Ove, där är min ****"

Spännande att höra och se vad det finns för skillnader :)
    Anledningen till att jag frågar är för att jag blir lika ställd varje gång och vet inte alls vad jag ska svara!

• Svar på tråden Vad kallar ni er?
  • sextiotalist

Nu var sambons äldre än förskolebarn. Men jag har alltid presenterat mig som ""NN sambo med YY, som är deras pappa", därefter har jag varit NN
    När jag pratar om hans äldre barn, så säger jag min sambos barn.

De har alltid kallat mig för NN eller pappas sambo.

Men deras lillebror är deras lillebror och när de pratar om mig till honom så säger de NN eller din mamma

• Moolie

Jag vänder på meningen! :)

"Jag är Simons ***!" Så använder jag mitt eget namn! :)

"Detta är min Simon!" Inga förklaringar behövs! :)

Om de vill ställa vidarefrågor så svarar jag att jag är gift med deras pappa. Då behöver jag inte heller använda de ganska laddade orden "styv/bonus-mor/mamma". Barnen gillar det inte och jag gillar det definitivt inte.

• EnPetra

Kallar min mammas karl för hans namn när jag talar till honom, och när jag talar OM honom säger jag att han är min låtsaspappa/plastpappa. Pratar jag om både min mamma och honom säger jag bara "mina föräldrar".

Jag har ingen kontakt med min riktiga pappa, min mamma träffade hennes man när jag var 9år, och jag räknar honom som min riktiga förälder. Men då jag alltid vetat vart min biologiska håller hus, osv. så kändes det konstigt att börja kalla honom för pappa. 

När de fölt med mig på något på skolan så har han ibland sagt "jag heter..., och jag är petras pappa", och ibland "Jag heter.., och jag är här med Petra"

Tror det har ganska mycket att göra med vilken ålder man är i när den nya föräldern dyker upp, och vilken relation man har till sin biologiska förälder.

• Moolie
    EnPetra skrev 2014-03-25 10:03:13 följande:
    Kallar min mammas karl för hans namn när jag talar till honom, och när jag talar OM honom säger jag att han är min låtsaspappa/plastpappa. Pratar jag om både min mamma och honom säger jag bara "mina föräldrar".

Jag har ingen kontakt med min riktiga pappa, min mamma träffade hennes man när jag var 9år, och jag räknar honom som min riktiga förälder. Men då jag alltid vetat vart min biologiska håller hus, osv. så kändes det konstigt att börja kalla honom för pappa. När de fölt med mig på något på skolan så har han ibland sagt "jag heter..., och jag är petras pappa", och ibland "Jag heter.., och jag är här med Petra"

Tror det har ganska mycket att göra med vilken ålder man är i när den nya föräldern dyker upp, och vilken relation man har till sin biologiska förälder.

Så skönt att ni är flexibla!! Mina bonusar har slutat reagera när någon påstår att jag är deras mamma (främlingar då). De förstår att de som betyder något vet om att jag inte är deras mamma. Främlingar har ingen betydelse!

På ett kalas blev min äldsta bonus korsförhörd av sina vänner vem jag var. Tillsist sa jag bara "Jag är den kvinnan som älskar h*n utan att jag måste!". Föräldrarna tittade storögt på mig...
  • whydoyoucare

Jag säger att barnet är min pojkväns son och jag tilltalas vid namn av barnet. 
    Jag kallar mig inte styv/bonus mamma eller liknande pga vissa anledningar. 

• BioBonus

Jag är BB - gift med NN´s pappa.
    Min bonusdotter säger att jag är hennes bonusmamma om någon frågar henne (de flesta barn idag vet hur den relationen ser ut och det är ett enkelt sätt för henne att förklara), och till mig använder hon bara mitt namn. 

NN är min mans barn, men hör till våra barn om jag pratar om dem allihop.

Om någon kallar mig för NN´s mamma så låter vi det bara passera. Vi har pratat tidigare med NN att är jag med henne på något själv så är det ganska självklart att folk tror jag är hennes mamma, fast vi vet ju hur det ligger till :)

• Paulie00

Jag blev superställd häromdagen när jag var på fotbollsträningen med min äldsta "bonus" unge och tränaren kom och skakade hand med mig. Hej! Mitt namn är XX. Kalles..öh....eh...extramamma! Jag märkte då att jag inte alls är bekväm med att kalla mig för "extramamma". Jag är tillsammans med unges pappa. Men jag har också ställt mig samma fråga. Vad är jag och vad presenterar jag mig som! Lurigt och jobbigt många gånger...

• candi

Tycker oxå detta är svårt å veta vad man ska kalla sig, är inte bekväm än trots att de gått 8 år. De blir lite olika beroende på vilka jag pratar med & ibland känner jag inte som att dem är en bonus i mitt liv som jag ibland känner hur tråkigt de varit Om dem inte var i mitt liv. Så humöret styr nog Men om någon har ett klämkäckt namn förutom bonus/styv/makens sambo/fru så dela med dig

• nattregn

Jag och äldsta bonusen har pratat om vad han vill att jag ska kalla mig i sociala situationer som är direkt kopplade till honom. Han vill att jag ska säga att jag är hans bonusmamma. Så då gör jag det. Han kallar mig även ibland för mamma, var jag har sagt att jag är ju inte din riktiga mamma, var han skrattar och säger att han har två mammor.

Mitt råd är att prata med era bonusar, det är ju ändå viktigast att man inte sårar dem. 

Svar på tråden Vad kallar ni er?