• Anonym (vill hjälpa)

God vän håller på att bli alkoholist. Vad göra?

Hej,

För att göra en lång historia kort: En god vän håller på att bli alkoholist. Hans supande har börjat nå osunda nivåer och det har börjat påverka hans arbetsförmåga. Han är en intelligent, bildad person, är trevlig och har bra jobb. Han blir inte elak eller liknande av alkohol, utan bara töntig och slocknar.

Vi är en grupp vänner som vill försöka göra något åt det, men vad?

Var ska man börja? Hur ska man göra? Vad finns det för hjälp att få?

Vi behöver hjälp med det här. Ingen av oss vet hur man bör gå till väga. Alla slags tips tas emot.

• Svar på tråden God vän håller på att bli alkoholist. Vad göra?
  • Flaskpostaren

Led in honom på bättre och mindre destruktiva droger.

• Anonym (vill hjälpa)
    Flaskpostaren skrev 2014-03-24 21:21:13 följande:
    Led in honom på bättre och mindre destruktiva droger.
    Förklara dig.
  • Flaskpostaren
    Anonym (vill hjälpa) skrev 2014-03-24 21:23:24 följande:
    Förklara dig.
    Har du sett en alkoholist någon gång? Så jäkla sunkigt. Finns vettigare saker att droga ner sig med.
  • Zirup

Kontakta AA och be om råd om vad man gör i er situation. Familjeliv kan ju tycka och tänka och det finns kanske en och annan som varit i liknande eller avlägset liknande situation men då får du sovra och sålla och till syvende och sist tjänar du nog på att bolla idéer direkt med "experterna". 

• Anonym (Skallebank)

Jag är ofrivillg expert på området. Initialt vill jag säga, för din och för grupp av vänners skull, håll er borta. En person som missbrukar slutar inte före den är klar. Det lilla ni kan hjälpa till med är att ge personen telefonnumret till det lokala behandlingscentrumet i hemkommunen. Det är allt.

• minst

Vilka konstiga råd du har fått av personerna ovan! Gör som du själv skulle vilja att dina vänner gjorde. Sätt dig, i lugn och ro när ni båda är nyktra och tala om hur du känner, att du är orolig. Fråga om det är något som gör att han inte mår bra och om du kan hjälpa till på något sätt. Ställ inte några kvar på svar utan be att personen tänkte över det du har sagt innan han svarar ( om han nu vill svara) Det kan ju hända att personen blir jättearg och tycker att du har fel men då får du säga att du respekterar hans åsikt men be honom i alla fall att fundera. Innan du tar samtalet så kan du också googla  så att du har info om närmaste AA-möte eller beroende-mottagning. Erbjud dig gärna att gå med om han vill eller tycker att det verkar jobbigt. Fast fråga inte utan lägg upp det som om att du redan har bestämt att du ska följa med om han på något sätt erkänner lite missbruk. Säg då att jag vet att det är möter den ?? klockan ?? och jag kommer att följa med dig dit. Säg inte att ni är flera som har pratat om det utan prata bara om dina iakttagelser och din oro. Han kommer säkert att känna sig påhoppad över "anklagelserna" och det kan nog bara bli värre om han får veta att ni har pratat bakom ryggen på honom. Jag vet inte om detta är rätt sätt men det är det sättet som jag önskar att mina vänner skulle hjälpa mig på om jag hade problem.  Kram och lycka till!

• Anonym (Nykteralkoholist)

Han måste erkänna för sig själv att han har problem. (Troligen gör han inte det). Som missbrukare måste man nå sin botten för att be om hjälp. Det kan vara t ex bli avskedad, skilsmässa, förlora körkortet.

Det du kan göra är att du finns där om han vill prata. Du kan också följa med på AA-möten om han vill det.

(För mig tog det ca 5 år innan jag insåg att jag behövde hjälp med mitt drickande).

• poirot
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2014-03-25 06:45:37 följande:
    Han måste erkänna för sig själv att han har problem. (Troligen gör han inte det). Som missbrukare måste man nå sin botten för att be om hjälp. Det kan vara t ex bli avskedad, skilsmässa, förlora körkortet.

Det du kan göra är att du finns där om han vill prata. Du kan också följa med på AA-möten om han vill det.

(För mig tog det ca 5 år innan jag insåg att jag behövde hjälp med mitt drickande).
    Vad är det som säger att en missbrukare måste nå botten? Har du något underlag för det?
    Du är bara avundsjuk på min mustasch!
  • Anonym (F.d.riskdrickare)
    inte till AA!!! De kan möjligen hjälpa folk som verkligen har supit bort hela sina liv, men de snarare stjälper begynnande problemdrickare. De kräver att han erkänner att han är slav under spriten och aldrig kommer att klara sig utan deras stöd, vilket förmodligen inte är sant, så han kan inte erkänna det utan en hel del hjärntvätt som kan ta år att gå igenom!

Han vet förmodligen redan om och har erkänt sina problem! Det är enkelt att erkänna de problem man faktiskt har, d.v.s. att man dricker för mycket, helt enkelt, och jobba utifrån det. Det var först när jag insåg det som jag tog tag i mina små alkoholproblem, annars hade jag fortsatt med att bli fullast på alla fester ett bra tag till.

Det finns en amerikansk stödgruppssida: http://www.moderation.org/ där jag fick mycket hjälp. De utgår från den färskaste forskningen, och att man själv har makten över sitt liv och över alkoholen. Där finns också information om riskfria nivåer och massor av verktyg för att hantera sitt drickande. Tipsa honom om den! Jag vet inte om det finns något liknande i Sverige, här verkar AA:s ovetenskapliga filosofi fortfarande vara allenarådande.
Svar på tråden God vän håller på att bli alkoholist. Vad göra?