• maribel

Gbs infektion och gravid men ingen behandling, Fler?

Jag är i v32 och har testat positivt för Gbs, redan i v25. Eftersom jag inte har några symtom har jag ingen behandling enligt bm utan kommer få detta vid förlossningen. Men nu har jag läst så mycket om Gbs och att de kan smitta barnen redan i magen så nu är jag orolig. Finns det fler som haft Gbs utan att få behandling?

• Svar på tråden Gbs infektion och gravid men ingen behandling, Fler?
  • Charmed92

Jag hade gbs under min senaste graviditet. Som jag fattade på min bm så behandlas man endast under graviditeten om värdet av gbs bakterier är väldigt högt annars inte. Gbs går inte att bota så det är därför man oftast bara behandlas vid förlossningen. Jag fick antibiotika i samband när jag fick reda på gbs'en för då var värdet jättehögt. Men bara den gången trots högt värde vid senare odlingar.

• ellami

Jag har GBS som upptäcktes runt vecka 15 (är nu v 31) då jag misstänkte UVI pga huggande smärtor långt ner i buken. Eftersom jag hade symptom fick jag antibiotika i 5 dagar, sen avslutade jag den behandlingen och ingen uppföljning gjordes. Så som jag har förstått det kan inte GBS försvinna utan det kommer tillbaka och därför behandlar man det inte så länge man inte har symptom dvs. Det viktiga är precis som din bm sa att man sätter in ab-dropp vid förlossningen för att inte barnet ska smittas.

Jag läste också alla skräckhistorier och var superorolig, men tänker inte alls på det längre. I de allra flesta fall går det bra utan några komplikationer alls så tycker inte du ska oroa dig!

• maribel

Bra att höra era berättelser, har inte varit orolig tidigare men tyvärr läste jag några "skräckhistorier".

• Lady Gaga

Jag väntar 3e barnet (är i v30) och har gbs nu liksom tidigare graviditeter. Har hittills inte haft några komplikationer av gbs.

Jag har nyligen fått antibiotika pga symtom (regelbundna onda sd) och kommer få ab vid förlossningen. 

Mkt riktigt får man ingen ab om man inte har symtom eftersom många är bärare av gbs (har det i underlivet med andra ord) och inte utvecklar uvi o så.

Silence! I KEEL you!
  • Purlan

Skriver under på allt ovan. Tredje barnet, GBS med alla, behandlas vid symptom och vid förlossning. Man vill ju inte heller trycka i sig antibiotika i onödan!

• Jkpg Deluxe

Hej!

Jag fick ingen antibiotika förrän vid förlossningen....har för mig att det ges antingen om värdet är HÖGT eller om man har symtom som befogar det!?

Hade alltså GBS vid båda graviditeterna och var väldigt oroad första graviditeten och det tog bort mycket av glädjen med att "vänta barn"...var lugnare 2:a gången. Drack mkt tranbär (JOKK tex) och undvek onödigt socker som t.ex. godis och kakor....

• ellami
    Jkpg Deluxe skrev 2014-05-03 22:24:14 följande:

Hej!

Jag fick ingen antibiotika förrän vid förlossningen....har för mig att det ges antingen om värdet är HÖGT eller om man har symtom som befogar det!?

Hade alltså GBS vid båda graviditeterna och var väldigt oroad första graviditeten och det tog bort mycket av glädjen med att "vänta barn"...var lugnare 2:a gången. Drack mkt tranbär (JOKK tex) och undvek onödigt socker som t.ex. godis och kakor....

Varför socker och tranbär?
Svar på tråden Gbs infektion och gravid men ingen behandling, Fler?