• Anonym (Vilsen pappa)

Anmälan hos socialförvaltningen

Idag ramlade det in ett brev från socialförvaltningen till mig kring någon oro för mina barn. Till saken hör att jag och deras mamma går genom en separation (hon valde att lämna).

Situationen har väl inte varit den bästa senaste halvåret och nu blir oron betydligt större och funderingarna kommer kring vad som kommer att hända nu?

• Svar på tråden Anmälan hos socialförvaltningen
  • Anonym (Z)

Beror ju på vad oron gäller

• Anonym (Vilsen pappa)

Ja det är det som man börjar fundera över nu, brukar man få reda på vem som gjort denna anmälan?

• cirpen

Du får reda på vad anmälan grundar sig på. Men är anmälaren anonym får du inte reda på vem/vilka det är.

• Anonym (Z)

Vem det är skitsamma frågan VAD ANM GÄLLER SKALL DU VARA RÄDD FÖR mer, ska du till soc på möte eller kommer de hem till dig?

• Anonym (Vilsen pappa)

Fick direkt en kallelse till att komma på ett möte nu till veckan 1 april.

• Anonym (Z)
    Anonym (Vilsen pappa) skrev 2014-03-24 20:30:45 följande:
    Fick direkt en kallelse till att komma på ett möte nu till veckan 1 april.

Haha 1 april är inte till veckan utan nästa vecka men då får du vänta tills då så får du reda på vad anmälan gäller då. Chilla och ta det lugnt tills dess
  • mamma 10

Sålänge anmälaren inte är anonym så får du ta reda på vem det är? Stod det i te vad anmälan handlade om?

• Funderingar01
    Anonym (Vilsen pappa) skrev 2014-03-24 20:00:08 följande:
    Idag ramlade det in ett brev från socialförvaltningen till mig kring någon oro för mina barn. Till saken hör att jag och deras mamma går genom en separation (hon valde att lämna).

Situationen har väl inte varit den bästa senaste halvåret och nu blir oron betydligt större och funderingarna kommer kring vad som kommer att hända nu?

Ring till dem om du känner dig orolig så du får reda på vad det handlar om. Ni kommer ha ett möte där ni pratar om den oro som inkommit till socialtjänsten. Om ni under mötet kommer fram till att era barn kan vara i behov av stöd genom socialtjänsten eller om oron är väldigt stark så inleder man utredning för att ta reda på mer om barnens situation, och kring deras behov av stöd samt eventuella stödinsatser. Annars fattas beslut om att inte inleda utredning.

Om socialförvaltningen inte vet vem som gjort anmälan så kan ni inte få reda på vem som for anmälan, annars är utgångsläget att det är en självklarhet att ni får ta del av det.
  • Anonym (Z)
    mamma 10 skrev 2014-03-24 20:39:16 följande:
    Sålänge anmälaren inte är anonym så får du ta reda på vem det är? Stod det i te vad anmälan handlade om?

Är det en oros så skriver man inte ut vad det gäller meddelar bara tid för möte
    Funderingar01 skrev 2014-03-24 20:40:37 följande:
    Ring till dem om du känner dig orolig så du får reda på vad det handlar om. Ni kommer ha ett möte där ni pratar om den oro som inkommit till socialtjänsten. Om ni under mötet kommer fram till att era barn kan vara i behov av stöd genom socialtjänsten eller om oron är väldigt stark så inleder man utredning för att ta reda på mer om barnens situation, och kring deras behov av stöd samt eventuella stödinsatser. Annars fattas beslut om att inte inleda utredning. Om socialförvaltningen inte vet vem som gjort anmälan så kan ni inte få reda på vem som for anmälan, annars är utgångsläget att det är en självklarhet att ni får ta del av det.

Som sagt är det en oro så diskuteras inte det på telefon innan mötet utan vid mötet kommer ts få veta
  • Funderingar01
    Anonym (Z) skrev 2014-03-24 20:52:28 följande:
    Är det en oros så skriver man inte ut vad det gäller meddelar bara tid för möte Som sagt är det en oro så diskuteras inte det på telefon innan mötet utan vid mötet kommer ts få veta

Skriv inte såna saker som om det är en total sanning för det är det inte. Absolut kan man i de allra flesta fall få reda på vad det handlar om på telefon.
  • Anonym (Vilsen pappa)

Ska försöka få tag på hon som står som kontaktperson imorgon så får vi se vad som händer.

• Funderingar01
    Anonym (Vilsen pappa) skrev 2014-03-24 20:59:54 följande:
    Ska försöka få tag på hon som står som kontaktperson imorgon så får vi se vad som händer.

Låter väl bra. Så behöver du inte spekulera, vilket kan skapa onödig oro.
  • Anonym (Ring)

Ta och ring upp den handläggaren som signerat kallelsen Ts, lång tid att oroa sig till 1 april. Har du kallats till ett möte så långt fram, lär oron säkerligen vara av den karaktären att de inte har några problem att delge den per telefon. Att du undrar vad det är för oro är bara naturligt, så ring!

• elmadumle
    Anonym (Z) skrev 2014-03-24 20:52:28 följande:

Är det en oros så skriver man inte ut vad det gäller meddelar bara tid för möte
    Som sagt är det en oro så diskuteras inte det på telefon innan mötet utan vid mötet kommer ts få veta
    Där har du fel, jag  har blivit anmäld en gång och det stod exakt vad det gällde, misstanke om att barnen inte hade det bra och vi pratade även i telefon om det innan mötet.
  • Anonym (så)
    Anonym (Z) skrev 2014-03-24 20:36:48 följande:

Haha 1 april är inte till veckan utan nästa vecka men då får du vänta tills då så får du reda på vad anmälan gäller då. Chilla och ta det lugnt tills dess

Så skulle jag också ha uttryckt mig. Vad är ditt problem?
  • Anonym (Z)
    Anonym (så) skrev 2014-03-24 21:17:01 följande:
    Så skulle jag också ha uttryckt mig. Vad är ditt problem?

Att folk stressar för ingenting, hade oron varit stark lovar jag soc haft mötet tidigare alt plockat barnen redan och sen meddelat för ja som förälder man får inte veta allt innan som nån hävdar
    Funderingar01 skrev 2014-03-24 20:56:35 följande:
    Skriv inte såna saker som om det är en total sanning för det är det inte. Absolut kan man i de allra flesta fall få reda på vad det handlar om på telefon.

Nej där har du faktiskt fel, finns en oro sägs det aldrig i telefon just för man kan sopa igen spåren, men nu är mötet långt fram så oron handlar berigis om nåt som att kläderna är försmå på ditt barn jämt eller barnet skolkar, hade det varit allvar och ren oro hade man plockat barnen direkt
  • Funderingar01

Ursäkta ts. Nu svarar jag lite off topic, då jag tycker det är viktigt att inte sprida felaktig information vidare. Det finns redan så mycket föreställningar om just socialtjänsten, och det behöver inte bres på, tycker jag.

Anonym (Z) skrev 2014-03-25 05:29:45 följande:
    Nej där har du faktiskt fel, finns en oro sägs det aldrig i telefon just för man kan sopa igen spåren, men nu är mötet långt fram så oron handlar berigis om nåt som att kläderna är försmå på ditt barn jämt eller barnet skolkar, hade det varit allvar och ren oro hade man plockat barnen direkt

Nej där har du fel. Arbetar själv inom socialtjänsten med just dessa arbetsuppgifter. Det där att "inte hinna sopa igen spåren" reagerar jag väldigt starkt på. Hur mycket man får reda på om en anmälan innan mötet handlar mer om det kan finnas en risk för barnet om man delger oron, tex om det skulle handla om våld mot barnet tex. Men handlar det (som det ganska ofta gör) om att barnet tex har snattat en chokladkaka för 15 kr så finns ingen anledning att hålla på informationen. Så det är mer regel än undantag att det inte är några som helst problem att ringa och prata om det innan.

Observera att exemplen med våld alternativt chokladkakan inte har något att göra med ts. Det var bara två exempel för att tydliggöra svaret till anonym z.
  • Anonym (Härmenintedär)

Det verkar som att ditt ex har anmält dig för att jävlas. Sådant är rätt vanligt. Det finns det som förlorar sina barn på det viset tyvärr.

Möjligheten att anmäla anonymt borde försvinna, det var någon som skrev jättebra om hur soc borde förändras. Inte tas bort, utan förbättras. Bland annat tyckte hon att man skulle ta bort möjligheten att abnäla anonymt som sagt, så att soc kan kan bli medvetna om ifall det är ett ex som anmäler för att jävlas eller om det är nån som sitter i köksfönstret och "nöjesanmäler." Den som blir anmäld ska förstås inte få veta vem som anmäler!

Den tjejen uttryckte det mycket bättre. Hon hade en del andra bra förslag också, men de hhr ju inte hit!

• Anonym (Vilsen pappa)

Det var inte mitt ex som anmält mig utan hennes svägerska. Anmälan gällde psykisk misshandel av mina barn men jag har nu fått besked att ingen utredning kommer att öppnas.

• Anonym (igen)
    Anonym (Vilsen pappa) skrev 2014-04-25 16:18:19 följande:
    Det var inte mitt ex som anmält mig utan hennes svägerska. Anmälan gällde psykisk misshandel av mina barn men jag har nu fått besked att ingen utredning kommer att öppnas.

Ja det är rätt vanligt att det trillar in orosanmälningar när man precis har separerat antingen från exet eller dennes släktingar.
    Hoppas att det inte kommer fler nu när dom lagt ner den första.
Svar på tråden Anmälan hos socialförvaltningen