Ursäkta ts. Nu svarar jag lite off topic, då jag tycker det är viktigt att inte sprida felaktig information vidare. Det finns redan så mycket föreställningar om just socialtjänsten, och det behöver inte bres på, tycker jag.
Anonym (Z) skrev 2014-03-25 05:29:45 följande:
Nej där har du faktiskt fel, finns en oro sägs det aldrig i telefon just för man kan sopa igen spåren, men nu är mötet långt fram så oron handlar berigis om nåt som att kläderna är försmå på ditt barn jämt eller barnet skolkar, hade det varit allvar och ren oro hade man plockat barnen direkt
Nej där har du fel. Arbetar själv inom socialtjänsten med just dessa arbetsuppgifter. Det där att "inte hinna sopa igen spåren" reagerar jag väldigt starkt på. Hur mycket man får reda på om en anmälan innan mötet handlar mer om det kan finnas en risk för barnet om man delger oron, tex om det skulle handla om våld mot barnet tex. Men handlar det (som det ganska ofta gör) om att barnet tex har snattat en chokladkaka för 15 kr så finns ingen anledning att hålla på informationen. Så det är mer regel än undantag att det inte är några som helst problem att ringa och prata om det innan.
Observera att exemplen med våld alternativt chokladkakan inte har något att göra med ts. Det var bara två exempel för att tydliggöra svaret till anonym z.