• Anonym (Pappa)

Hur ska man göra

Min fru och jag ska gå skilda vägar efter år av psykisk misshandel från hennes sida. Vi har 2 pojkar i övre tonåren.
    Jag vill inte ens prata med människan angående underhållet.
    Kan hon bara inte ansöka på FK och att jag betalar dit?
    Vill inte att hon ska komma och hämta pengar hur som helst och vi kommer aldrig komma överens om ett belopp då hon är pengargalen. Jag har varit/är sjukskriven för en pajad rygg och har inte så fet inkomst + att jag ska behålla huset.
    Vad händer om hon inte ansöker på fk utan ska dra det inför domstol och massor av strul?
    Jag är såklart villig att betala för mina barn men till en summa jag har råd till.
    Hur gör jag?

• Svar på tråden Hur ska man göra
  • Ful Anka

För att lugna dig lite så kommer FK att fastställa ett belopp baserat på din senaste deklarerade inkomst. Du kan sen frivilligt öka den summan om du vill men inte minska den då naturligtvis. Den summan kan du sen göra en autogiro på till hennes konto. Klart.
    Att hon sen kommer att trakassera dig med att barnen behöver pengar till det ena än det andra, utöver underhållet får du helt enkelt hantera på det sätt du anser vara bäst. Mitt råd är att du redan vid första tillfället säger nej och håller den linjen stenhårt.

• Gathehielm
    Ful Anka skrev 2014-03-24 10:32:21 följande:
    För att lugna dig lite så kommer FK att fastställa ett belopp baserat på din senaste deklarerade inkomst. Du kan sen frivilligt öka den summan om du vill men inte minska den då naturligtvis. Den summan kan du sen göra en autogiro på till hennes konto. Klart.
    Att hon sen kommer att trakassera dig med att barnen behöver pengar till det ena än det andra, utöver underhållet får du helt enkelt hantera på det sätt du anser vara bäst. Mitt råd är att du redan vid första tillfället säger nej och håller den linjen stenhårt.
    Word.
    Särskilt sista meningen. Viker du en millimeter så kommer du snart se att du ligger på golvet och har hennes klackar på kindbenen. 
  • Anonym (förslag)

Om ni tar det via FK får hon 1273 kr per barn och månad medan du får det utrett hur mycket du anses kunna betala. Det kanske, för din del, bara handlar om 200 kr.

Om ni tar det via domstol så måste du betala den summan som framkommer själv, utan möjlighet till avdrag. Eftersom du dock inte har så stor inkomst (atnar jag) så kan den summan du tilldöms att betala vara mindre än 1273 kr så då 'vinner' hon på att ta det via FK.

Ang kontakt mm, du har all rätt i världen att kräva att all ev kontakt er emellan tas via mail och att endast akuta saker som att något av barnen är på väg till akuten är ok att ta via sms eller telefon.

Barnen är i övre tonåren, så eg har ni inget tvång att ha kontakt alls. de kan sköta sig själva bra antar jag och tar med sig rätt sorts kläder vid umgänge.

Gör ni bara klart allt från början, nedskrivet på papper så reder det sig nog.

Bäst är att ha så mycket som möjligt nerskrivet, tex vem som hämtar/lämnar om det behövs, de är ju stora så jag antar att de tar sig själva mellan hemmen. När umgänge ska ske, bäst är att iaf i början vara strikt med tider så att det inte blir tjafs om det. Ska de vara varannan v? Eller vill de hellre köra två veckor, eller tom en månad i stöten hos vardera föräldern? Ska det vara fritt för dem att komma och gå som de vill? (Risken här är att de kan spela ut er mot varandra och sticka till den andra föräldern om de blir osams med den de är hos, särskilt som ni inte talar med varandra. Även när du elle rhon hittar en ny kan det bli problem om den nya inte är ok med fritt umgänge)
    Hur gör ni vid lov? Vartannat eller annan uppdelning. Särskilt sommaren kan behövas delas upp.

• Anonym (Pappa)

Tack för era svar. Då barnen är 16 och 18 år så är det väl inte mycket att tjafsa om umgänge.
    Jag vill bara att hon ansöker genom fk om underhållsstöd och de utreder vad jag ska betala. Jag är som sagt sjukskriven sedan ett år tillbaka för min rygg och tjänar månadsvis mindre än henne. Men har ett ganska stort kapital sparat av ett arv från min far. Är så trött på det att jag vill bara att hon ska försvinna ur mitt liv....

• Anonym (Pappa)

Ja, det verkar som det lutar åt det hållet.

Svar på tråden Hur ska man göra