sos sömnhjälp bebis 7,5 månader
Hjälp!!! Jag behöver råd angående min 7,5 månaders bebis dagssömn! Jag har en intensivkurs som börjar om en månad och håller på hela dagarna, 7 dagar i veckan, under 2 veckor. Vi ska ha en barnflicka som kommer på eftermiddagarna måndag-fredag, resten av tiden tar min man hand om bebisen. Men frågan är hur någon av dem ska kunna få bebisen att sova på dagen utan mig. Särskilt min man egentligen då det är han som är där för förmiddagsluren plus luren efter lunch. Bakgrunden är denna: nattsömnen är fin sedan länge, han blir ammad efter nattningsritual och läggs sedan ner sömnig i sin säng (slutna ögon men lite medveten). Han sover sedan oftast från kl 19 till kl 06 utan att behöva ammas, ibland gnyr han lite och somnar om själv under natten. Det händer att han vaknar kl 4-5 eller t o m kl 3 på natten men somnar om efter amning men jag tror att han vaknar för att han faktiskt är hungrig då. Så det är INTE natten jag behöver hjälp med, han sover ju i stort sett hela natten i sin egen säng utan att behöva sövas om och om igen vid bröstet. Han har aldrig haft napp heller. Alltså jag är ÄR INTE en uttmattad mamma som inte får sova på natten och letar lösningar för att jag själv ska få sova så snälla, inga tips om hur man ska få bebisen att sova genom natten. Däremot ÄR jag en orolig mamma som ser att deadlinen till min kurs närmar sig med storsteg och jag vill inte att min bebis ska få en traumatisk chock över att jag helt plötsligt inte är där att hjälpa honom sova på dagen. Jag vill kunna förbereda honom utan chockbehandling vid att sova i sin egen säng dagtid. Annars vet jag inte hur det ska gå, kanske kommer barnflickan och min man inte kunna få honom att sova alls. Barnvagn är liksom inte idealt vid den här åldern, han sover ändå allt sämre där. Problemet med dagssömnen är denna: han vill inte alls sova i sin egen säng dagtid. Jag har testat att göra likadant som på kvällen massor av gånger, han vaknar direkt. Jag har testat att låta honom somna in djupt i famnen och lägga ner honom, jag vet inte hur många gånger, han vaknar direkt. Han sover bara dagtid i min famn, om vi samsover och han ammas eller så möjligtvis i barnvagn eller bärsjal/sele men efter en massa protester. Och även då sover han bara 30 minuter åt gången. Jag har testat om han kan sova bättre i barnvagn med napp men han spottar bara ut den. Han suger inte på tummen heller. Ett tag sög han på ett gosekaninöra (i organisk bomull) för att somna i vagnen men nu vill han inte ha det heller. Jag hör inte till dem som tror att om bebisen sover lite som den vill på dagen så gör det inget. Jag är övertygad om att också den sömnen är jätteviktig för barnets utveckling. Därför tillbringar jag så mycket tid med att samsova med mitt barn på dagarna (även om jag för det mesta ligger orörlig och blundar och vilar eller stirrar i taket medans han sover, för om jag rör mig det minsta eller försöker smyga ut vaknar han direkt). Vi har aldrig låtit vår bebis gråt även om dagssömnen alltid varit snudd på otillräcklig. Nästan alltid bara 30 minuter åt gången som sagt. Nu efter att ha läst en massa böcker, forum, på Internet, osv. har jag lärt följande: studier visar att om bebisen inte sover tillräckligt (inklusive på dagen) riskerar den att utveckla bestående sömnstörningar, koncentrationssvårigheter och bli ett ADHD-barn. Andra studier visar att om man "lär" barnet att sova genom att t ex låta det gråta så är det mera sannolikt att det blir stressat, otryggt samt att få koncentrationssvårigheter och bli ett ADHD barn. Så vad göra? Ni som säger, det är bara att vänta på att det blir bättre: det kanske inte blir bättre och vi har inte tid att vänta, jag måste gå denna kurs (bor inte i Sverige så ingen betald mammaledighet). Ni som säger, varför låta gråta när det finns massor av andra metoder, snälla dela med er! Vilka är dessa metoder? Gällande dagtid alltså, inte nattid. För vårt barn tyder allt på att det är två helt skilda saker. På natten har han liksom alltid sovit av sig själv, av hans egna biologiska klocka. Vad föreslår ni? Insistera med napp? Han vägrar även nappflaska (t o m med bröstmjölk i eller när det är min man som ger). Att sjunga eller prata eller att smeka, lägga lugnande hand osv. blir han bara uppspelt av. Jag funderar på att börja med följande: lägga ner honom sömnig men inte sovandes, låta protestera typ 20 sekunder, ta upp och trösta, lägga ner igen, ta upp efter lite protest och trösta, lägga ner igen osv. tills han (förhoppningsvis) somnar. Vad tror ni om min plan? Risken är ju att han aldrig somnar, att man får hålla på hela dagen. På kvällen vet jag att han till slut skulle somna därför att han är trött på ett annat sätt då. Men på dagen kanske det bara skulle bli värre av detta. Är det någon som har testat något liknande eller som har andra råd att ge? Tack på förhand!