• Anonym (Oroligmamma)

Vad gäller?

Min dotter bor hos sin pappa och jag är helgmamma, vi har gemsam vårnda om dottern. Det funkar inte alls i skolan där dottern bor och har bara varit i skolan några dagar detta skolåret. Pappan vill inte skriva på papper att dottern ska bo hos mig istället och gå i skola hos mig. Och jag vill absolut inte att hon ska gå kvar i den skolan hon tillhör eftersom hon aldrig är i skolan. Hennes liv blir ju förstört eftersom inte är iskolan och inte träffar andra barn. Hur kan det vara rätt att pappan kan hindra henne från att gå i skola hos mig? Jag godkänner ju inte att hon går kvar i sin nuvarande skola men jag får ju inte som jag vill, bara pappan. Fattar inte vad det är för system vi har. Finns det något sätt som jag kan göra för att inte låta henne tillhöra nuvarande skola?

• Svar på tråden Vad gäller?
  • Anonym (Z)

Stäm han i tr, de ser det som grovt allvarligt när barn inte går i skolan och föräldern inte bryr sig. Varför har inte skolan gjort nåt? Hur gammalt är barnet

• Anonym (Oroligmamma)

Hon är 12 år. Soc säger bara att det är vi föräldrar som måste komma överens. Men om man inte kan göra det då hamnar dottern i kläm som nu. För pappan får henne inte till skolan och de gånger jag har försökt har det gått. Men jag har inte möjlighet att åka 4 timmar fram och tillbaka varje dag för att få henne till den skola hon tillhör. Och att gå till familjerätten tar flera månader och så kan det ju inte fortsätta att dottern ska missa hela vårterminen i 5an bara för pappan är envis och inte vill låta henne byta till skola där jag bor. 

• Anonym (Oroligmamma)

Skolan har erbjudit enskild undervisning till viss del i skolan men pappan får henne inte dit. Ibland lyckas han få dit henne men hon vägrar gå av bilen Är väl max 5 gånger han fått henne till skolan denna terminen.

• Anonym (Z)
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2014-03-22 14:20:22 följande:
    Hon är 12 år. Soc säger bara att det är vi föräldrar som måste komma överens. Men om man inte kan göra det då hamnar dottern i kläm som nu. För pappan får henne inte till skolan och de gånger jag har försökt har det gått. Men jag har inte möjlighet att åka 4 timmar fram och tillbaka varje dag för att få henne till den skola hon tillhör. Och att gå till familjerätten tar flera månader och så kan det ju inte fortsätta att dottern ska missa hela vårterminen i 5an bara för pappan är envis och inte vill låta henne byta till skola där jag bor. 

Då lämnar du in en stämning i tr och ringer upp skolan och ifrågasätter varför de inte agerar. Skedde detta i höstas med eller bara nu på vårterminen? Fortgår det lär hon få gå om 5an
  • hellogoodbye
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2014-03-22 14:20:22 följande:
    Varför vill inte flickan gå till skolan? Alltså, jag tänker, är du säker på att hon går dit bara för att hon byter skola? Någonting är ju fel och pappan tar det uppenbart inte på allvar. Att stämma och gå direkt till tingsrätt känns inte heller så bra eftersom det kan bli en lång process. Vill flickan flytta? Finns det anledning att hon mår dåligt? vill hon själv flytta så ska det inte vara några problem, hon är tillräckligt stor och det finns stor anledning till att få flytta också.

Har ni haft kontakt med familjerätt? Av egen erfarenhet funkar det bara ifall båda föräldrar närvarar och vill samarbeta men ibland kan en annan "neutral" röst få det att gå in i skallen på den trångsynte att förändring måste ske nu för flickans skull.
Svar på tråden Vad gäller?