• Rockabilly

många äggblåsor?

Hej jag och min man har försökt bli gravida i 2 år och 9 månader. utan lyckas. Vi får ingen utredning än för jag inte har fyllt 24 år.
    Jag var hos gyn för 1 årsen han sa att de inte var något fel men jag hade många äggblåsor?.
    Min menscykel är lång och orgelbunden mellan 34-52 dagar.
    Men nu ska jag till gyn och kolla varför dom är så långa men jag är rädd för att jag kommer går därifrån utan fått veta något eller inte fått någont för det. Så jag undrar om man kan få pergotime eller något annat för lång menscykel eller om jag fortfarande har många äggblåsor? någon som vet? någon som varit med om liknade?
    Tacksam för svar =)

• Svar på tråden många äggblåsor?
  • 2013

Fast om du har många äggblåsor så är det ju något som är fel. Normalt sett har man en eller två som är på väg att mogna.
    Har man många äggblåsor och dessutom oregelbunden mens så kan det tyda på att man har pco eller pcos.

Om du inte har ägglossning så kan du få Pergotime. Ibland kombineras det med Primolut Nor om man sällan eller aldrig har mens.

Jag tycker att du ska byta gyn och be om blodprov för pcos, blodprov för att kolla sköldkörteln samt ett vaginalt ul för att utreda exakt hur många äggblåsor det finns.

• Rockabilly

okej jag har också funderat på  att något måste vara fel,tex pcos. När jag sökte till gyn först var det för jag hade ont i magen.
    Nu sökte jag för se varför jag har så lång cykel. Å hoppas jag kan få något för det, men rädd för att dom kommer säga att jag får vänta tills vi blir utreda.

• 2013

Jag tycker att det låter både konstigt och korkat med en så hög åldersgräns för utredning. Jag fick Pergo första gången när jag var 23.

Har du möjlighet att söka dig privat?

• Rockabilly

Denna gyn jag ska gå till nu är privat men också 24 år gräns.
    Kan tillägga att jag blödder lite ,förutom denna gången.
    Men måste väl ändå kunna få något för korta cyklen ?

• 2013
    Rockabilly skrev 2014-03-22 11:08:04 följande:
    Denna gyn jag ska gå till nu är privat men också 24 år gräns.
    Kan tillägga att jag blödder lite ,förutom denna gången.
    Men måste väl ändå kunna få något för korta cyklen ?

Jag skulle bytt. Han verkar inte lyssna på dig och den där gränsen känns löjlig.

Det man oftast skriver ut för att korta ner cykeln är p-piller men det känns ju inte aktuellt.
    Primolut Nor avslutar cykeln genom att starta en blödning ett par dagar efter avslutad kur, men det är itne säkert att det gör nästa cykel kortare.

Det viktigaste är egetnligen att komma fram till varför dina cykler är oregelbundna och långa, och sedan behandla grundorsaken.

• 2013

Det finns en del naturläkemedel som sägs kunna korta ner cyklerna.
    Munkpeppar (angus castus/vitex) används bl.a. i Tyskland för att behandla oregelbundna cykler.
    Det man ska tänka på när man använder naturläkemedel är att det mesta är inte godkänt för användning under graviditet och man bör göra uppehåll efter ägglossning.

Svar på tråden många äggblåsor?